oliepeil koppeling stijgt???

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor Wolf1 » 17 Aug 2017, 09:18

quichot schreef: De fietsbandmethode. Goed idee op zich, maar ik heb geen perslucht.


Hoe was het ook weer met Mozes en die berg ?
Dit komt meer over als, heb er allemaal geen zin in koop wel een nieuwe !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor quichot » 17 Aug 2017, 16:23

Wolf1 schreef:Dit komt meer over als, heb er allemaal geen zin in koop wel een nieuwe !

Nee hoor, het ging mij om uitsluiting. Maar als, zoals Hans ook zegt, uitsluitend de koeler de oorzaak kan zijn, dan hoef ik dat ook niet te testen. Het staat dan immers vast dat die stuk is. Of ik een nieuwe koop hangt vervolgens af van de mogelijkheid/kosten van reparatie.
Vandaar ook mijn aanvullende vraag in diezelfde posting: zie ik iets over het hoofd, en kan de olie toch langs een andere weg in de koppeling komen?

De koppeling is niet in gevaar geweest, de olie is dezelfde 15/40. Ik heb hem netjes op peil gehouden door af en toe wat uit te hevelen. Of er koelvloeistof of olie bijgelekt is weet ik niet zeker. Wel blijft de olie helder, dus emulgeert er niets.

Hans, de 575 houdt het echt nog wel een aantal jaren vol, maar ook voor die oliekoeler geldt: kan ik dit soort onkosten onderhand niet beter investeren in een nieuwe motor?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor Gruttepier » 17 Aug 2017, 16:37

Ik weet het antwoord wat jij zelf ook allang weet.

Een nieuwe motor :lol:
Gruttepier
 

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor quichot » 17 Aug 2017, 16:54

Gruttepier schreef:Ik weet het antwoord wat jij zelf ook allang weet.

Een nieuwe motor :lol:

;)

Maar het blijft een lastige afweging, juist omdat de 575 nu nog goed is. Was ie maar stuk, dan was het dilemma opgelost! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor vuuren1 » 18 Aug 2017, 01:29

Jij kan het beste weten of het bij een oliekoeler blijft, die is niet zo kostbaar als een verse motor.
De PRM koppeling is kennelijk in uitstekende staat; wat is om de DAF heen dan mogelijk nog meer gevoelig voor kosten in de toekomst?

Herhaling:
Ik heb liever een half versleten motor met allemaal goede onderdelen/appendages er omheen dan een nieuwe diesel met twijfelachtige schakels in het systeem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor quichot » 18 Aug 2017, 08:32

vuuren1 schreef:Ik heb liever een half versleten motor met allemaal goede onderdelen/appendages er omheen dan een nieuwe diesel met twijfelachtige schakels in het systeem.

Maar een moderne, nieuwe, stille en zuinige diesel met kwalitatief hoogwaardige randapparatuur is uiteraard nog beter.

Hans, waar ik op dit moment naast de oliekoeler kosten aan verwacht zijn brandstofpomp en starter.
Gloednieuwe starter weigert ook met startrelais nog heel af en toe dienst. Meestal herpakt hij zich na een paar pogingen, soms moet ik met een hamer de machinekamer in. Of hij het door die tik weer doet, of dat dat puur toeval is weet ik niet. Maar het is voor mij wel een reden om de motor in een drukke sluis niet uit te zetten, wat ik eigenlijk niet vind kunnen.
Brandstofpompen voor dit type motor worden schaars en dus duur. Ik hoor steeds maar dat diesel in het cartertje geen kwaad kan. Om de drie vaardagen laat ik het leeglopen en vervang ik de sterk verdunde olie door verse. Ik vind dat geen basis om nog jaren op door te gaan.
Waar ik onzeker over ben zijn waterpomp en oliedruk. De oliedruk is lager dan vroeger, dus is er sprake van slijtage. De waarden zijn nog niet verontrustend laag, maar hoe lang gaat dat nog goed?
De waterpomp zit er sinds 1964 op. Ik heb nu nog geen reden om aan te nemen dat daar iets mee is, maar ook hier geldt: hoe lang nog? Goeie waterpompen voor deze motor worden schaars.

Als ik dit allemaal in orde wil krijgen kijk ik voorzichtig geschat tegen 2000 euro aan. Die zou ik dus ook in hermotorisering kunnen stoppen. Vandaar mijn overweging.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor vuuren1 » 18 Aug 2017, 22:48

Ik denk dat het allemaal wel mee valt maar als je nog vele jaren met dit schip wilt varen dan is een nieuwe motor wellicht een verstandige keuze.

Het klopt dat DAF onderdelen duurder worden maar mogelijk is dat een kunstmatige actie want gebruikt moet er nog erg veel op de markt zijn.
Verder is DAF gewoon een onverwoestbare machine (en jij ben de enige op het westelijk halfrond die zich zorgen maakt over verdunde olie in de brandstofpomp).
Hele volksstammen kijken er nooit naar en varen lekker door.
Die pomp doet het al 50 jaar goed, waarom zou hij ineens instroten?
Een nieuwe startmotor is in de regel ook gewoon goed, ik denk dat het tandwieltje af en toe niet lekker tussen de tanden van de starterkrans schuift.

Maar we vallen in herhalingen en jij leeft langzaam naar een hermotorisatie toe.
Dan niet al teveel naar de laagste prijs zoeken maar voor kwaliteit gaan.
En evenzo belangrijk is het dealernetwerk / de verkrijgbaarheid van onderdelen (op lange termijn).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor quichot » 19 Aug 2017, 09:16

vuuren1 schreef: en jij ben de enige op het westelijk halfrond die zich zorgen maakt over verdunde olie in de brandstofpomp.

Ik maak me er ten oosten van Greenwich ook zorgen over hoor! ;)

vuuren1 schreef: ik denk dat het tandwieltje af en toe niet lekker tussen de tanden van de starterkrans schuift.

Denk je dat het zin heeft om aan de 11 tanden van de bendix een zoekertje te slijpen? De scherpste kantjes iets te breken? Of er een flinke klodder vet op te smeren?

vuuren1 schreef:Dan niet al teveel naar de laagste prijs zoeken maar voor kwaliteit gaan.

Het laatste wat ik wil is van de regen in de drup raken. Het zou mijn eerste echt nieuwe motor worden, dan moet het ook in één keer goed. Ik zoek dan ook behalve naar een nieuwe motor ook naar de optimale balans in de hele aandrijflijn. Als ik daar niet uitkom, of het onbetaalbaar wordt, dan ga ik door met de 575.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor Klaver vier » 19 Aug 2017, 09:59

Aan die bendix slijpen zo ik zeker niet doen.
Eigen lijk komt het gewoon door de stand waar de motor op stopt,de tanden staan dan recht tegenover elkaar.
De bendix schiet naar voren en komt verkeerd uit,en blijft dan hangen,door er op te tikken schiet hij terug en kan je meestal weer starten
Je herkent het gelijk want hij zegt alleen maar klik
Gr René ( Klaver vier)
Een klein beetje de motor tornen helpt ook
Klaver vier
 

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Berichtdoor quichot » 19 Aug 2017, 17:09

Klaver vier schreef: Eigenlijk komt het gewoon door de stand waar de motor op stopt,de tanden staan dan recht tegenover elkaar.

René, ik wil dat best van je aannemen, maar waarom is dat dan met mijn oude starter in 36 jaar nooit één keer voorgekomen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten