Met SPOED gezocht...

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor jade » 18 Aug 2017, 15:11

Dingen gaan soms gelukkig ook gewoon goed.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor svangroen » 18 Aug 2017, 17:07

Ik ben bijna in Frankfurt om daar een gehele gereviseerde staart met propeller en stuurvork op te halen.
Plakken er gelijk een weekendje aan vast. Wordt het toch nog leuk. Verder ben ik niet zo snel uit het veld te slaan en ben nog elke dag trots op en blij met mijn bootje. Dit type heeft voor mij persoonlijk heel veel waarde en de boot zelf zonder motor en staart zijn nog in top conditie. Dus volgend jaar gooi ik er een compleet nieuwe motor en staart op. En ja, dat is hij mij meer dan waard. En ja ik mag misschien niet goed bij mijn hoofd zijn, maar dat is mijn keuze 8-)
svangroen
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 14 Aug 2017, 12:11
ligplaats: Biddinghuizen
info:

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor Marie Christina » 18 Aug 2017, 18:19

Rustig maar. ;)
Je hoeft je tegenover ons niet te verantwoorden, hoor.
Want zo komt dit, althans bij mij, over.
We hebben allemaal wel eens iets aan de boot uitgegeven waarbij het hart een heel andere beslissing gaf dan het hoofd.
En meestal geeft het hart het beste advies.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor Riva » 18 Aug 2017, 18:40

Hai Svangroen, mooi dat je de spullen voor elkaar krijgt en een wikentje Frankfurt is altijd leuk, mocht je van natuur houden dan is een bezoek aan wildpark alte fasanerie en nationalpark kellerwald-edersee een mooie gelegenheid!
Ben daar geweest na een rond trip met onze H1 in 1993 en zijn daar op de terugweg langs gekomen...rond trip van plus/min 8000km waarvan ongeveer 1000km op de boot, totaal 3 maand onderweg geweest....dat waren nog eens leuke tijden! En natuurlijk veel pech onderweg en met de nodige spalkjes heel thuis gekomen! ;)......vandaar dat ik altijd in oplossingen denk.
Geluk met je boot!

Warme groet
Riva
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor vuuren1 » 18 Aug 2017, 23:42

Iemand die vooral in (juiste) oplossingen denkt heeft op een trip niet steeds veel pech.
Die zorgt dat er geen pech komt, dat is iets beter dan gevolgen bestrijden.

Spalkjes gebruiken ze op de gipskamer in het ziekenhuis, niet bij aandrijflijnen van schepen waar allerlei krachten op komen (reken dat maar uit).
Dergelijke adviezen zijn vaak schadelijk voor de vraagsteller en dat is niet de bedoeling van dit forum.
Wat je zelf allemaal knoeit moet je zelf weten.

De Autonautic werf werkte vaak met Enfield heckdrives.
Later zijn ze conventionele aandrijflijnen gaan inbouwen.
Een heckdrive vaart niet lekker omdat je steeds moet corrigeren; de staart stuwt de boot voort en de kabelbesturing heeft altijd speling waardoor de heckdrive heen en weer beweegt / blijft zoeken.
Verder gieren die dingen nogal en zijn de rubber manchetten gevoelig voor lekken waardoor de boot afborrelt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor De Waalschokker » 19 Aug 2017, 02:56

Ik kan Hans zijn visie alleen maar bijtreden, ik heb mijn schip op het droge willen zien en het vlak laten meten door de (keurmeester van (toen nog) EFM, daarnaast deed die nog een summiere kontrole van andere zaken.
Ik wist toen reeds dat ik geen schip zou kopen om x jaar nadien opnieuw te beginnen en daar het om zeer veel geld ging (gekocht voor de crisis en de scheepjes waren toen nog geprijsd) wou ik geen enkel risico lopen.
Goed ieder kent zijn eigen portemonné maar als ik lees dat velen hun bootje kopen op het zicht :o zonder zelfs maar te weten hoe het vlak is of zonder enige kennis iets te kopen van vele duizenden euro's tja, ik zou dat niet doen.
De scepsis van Hans, een man gepokt en gemazeld in de branche, die steeds waarschuwt voor te rooskleurige verhalen, maar dat wordt niet op prijs gesteld want die mooie droom zou wel eens aan diggelen kunnen liggen :o
Hoewel ik meen te weten dat er minstens één forumlid zijn expertise heeft ingeroepen en daar geen spijt van heeft gehad...
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor Riva » 19 Aug 2017, 05:41

Nou, beste vuuren1, deels kan ik me daar in vinden, echter voor een ander deel totaal niet, zoals ik al summier aangaf... :D de trip die ik gemaakt heb met de tweede hands H1 Humvee in 1992 gekocht en die heb ik trouwens nog steeds!! En ben ik ook weer aan het verbouwen, Die heb ik bv gekocht" as is where is " over laten komen vanuit usa, klaar gemaakt voor kenteken in duitsland en bepakt voor een road trip, Emmen - België- france- Pyrenees- Spaans Basken- Lissabon - Gibraltar - Tanger, langs de Alboranzee -Algiers, parc national d el Kala waar ik mijn eerste pech kreeg....aandrijfas gebroken en een lekke band....de lekke band was een eitje!...de aandrijfas.....gerepareerd met een afgeslepen kruiskoppeling van een sloop Saviem camion en deze zit er nog steeds onder! ;) de garage/sloop monteur heeft alleen maar de hele tijd gemompeld ca ne va pas marcher petitie chef.... :lol: , toen naar Tunis, via de golf van Tunis met de boot naar trapani over gestoken, de drie grote natuurparken door kruist waarbij mijn low gear schifter is gebroken, gerepareerd met een stuk hekwerk hoeklijn en prikkeldraad...( moet ik nog steeds terug brengen :o , terug naar Palermo en met de boot naar sardegna, via santa teresa met de boot naar Bonifacio door park natural corse van bastio ( of Bastia ) naar livorno Florence daar heb ik pech gekregen met mijn koelfan en control box, de koelfan die afbrak toen ik door het meer ben gereden achter il Forn, gerepareerd samen met de lokale zinksmit die gedurende het werk alleen maar met zijn hoofd nee schudde...( het zelfde verhaal...dat gaat niet werken chef ) een tractor tank als extra watertank te maken op de achter bumper, zinken pijp links en rechts van de auto langs de drempel, de thermostaat er uit en de kachel vol open, slang er af zodat de warmte naar buiten kon en niet in de auto, de control box los geknipt en alle draden door verbonden met huis tuin en keuken verlengsnoer, het enige wat niet werkte was het voorgloeien, dat heb ik opgelost door ether, en daar heb ik ongeveer 1500 km mee gereden via Zwitserland, Zürich verder omhoog, Duitsland en uiteindelijk bij meppen de grens over weer thuis...ongeveer 8000 km waarvan 1000 op de boot met oversteken.
De auto gekocht toentertijd omdat ik die in 1991 voor het eerst zag tijdens mijn werk in de golf bij red Adier....branden blussen met als bescherming Oude blikken dak golfplaten tegen de hitte ( later wel nieuwe gekregen omdat het prima werkte! ;) )
Nogmaals het voorstel was als een oplossing bedoeld om verder te kunnen gaan als het echt problematisch zou zijn...gelukkig heeft hij iets gevonden om het weer klaar te maken en komt het allemaal weer goed! Plus dat die lekker een wikentje uit is!
Het bovenstaande verhaal had ik niet gemeld als ik niet ongeveer 1000 km over het water heb afgelegd met vracht boten om van de ene kant naar de ander kant te komen....mijn vrouw heeft geen moment gehad dat ze zich zorgen hoefde te maken....de eerst geborene van 4 wist niet beter, die speelde overal waar we stil stonden, en onze tweede kwam 3 maand later toen we alweer thuis waren.
Kortom....ik zou als er geen andere mogelijkheden zouden zijn de reparatie met een "Spalkje" hebben gerepareerd.
waar anderen stil staan...begin ik pas.
Maar beste mensen!!.....ik heb de boodschap wel begrepen hoor!....ik zal verder adviezen achterwege laten en met veel plezier alle berichten lezen die voorbij komen, ik kijk en lees met plezier dit veelzijdig forum ! Waarvoor mijn compliment!

Morgen is het weer mijn knutseldag!

Warme groet
Riva
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor broekie » 19 Aug 2017, 07:01

Riva je gaat aan een ding voorbij; deze oude bootjes met versleten motoren/systemen worden gekocht door niet technische mensen op dat gebied.
Die hebben vaak geen idee wat ze kopen en kijken naar het aanrecht en de kussens.
Ze zijn vaak handig om die dingen op te knappen. Schilderwerk is ook geen probleem. En gaan enthousiast van start.
Maar dan komt het hart van de boot aan de orde. Motor, elektrische installatie, aandrijving en dat soort zaken.
Daar zitten ook de kosten als het versleten is.
De vaak simpele stalen scheepjes uit de jaren 70/80 van 6 tot 9 meter zijn het niet meer waard om daar een nieuwe motor in te zetten.
Dus zal de oude gerepareerd moeten worden. En dat is vaak een gebed zonder einde.
Iedere keer weer een ander probleem waardoor het weekend met een domper wordt afgesloten.

Boten is mijn hobby en ik ben zelf opgeleid monteur. Ik heb aardig wat boten gekocht en verkocht, gerestaureerd. Ook zelf altijd mee gevaren.
Alles voor de lol. Voor mezelf koop ik geen klusboot meer, ik vaar liever.
Nodige onderhoud doe ik zelf, dat is leuk. OK dat hangt van je portemonnee af of je iets nieuws of ouder koopt.
Maar koop geen oude rommel, dat is zonde van je geld. Laat je adviseren door een echte deskundige en geen handige buurman.
Zo voorkom je teleurstellingen.

Anders is het als je weet wat je koopt en in staat bent om vast te stellen wat er vernieuwd moet worden en dat zelf kan doen of laten doen.
Dat zijn dan vaak scheepjes die dat waard zijn om een nieuw leven te krijgen.

Maar je leert overal van en je groeit van bootje na bootje naar iets wat je wel past.
Tenminste als de droom van een eigen schip niet strand bij een onafgemaakt klusobject wat weer naar een nieuwe enthousiaste eigenaar overgaat.
Die komt weerd met zijn vragen hier enz.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor Klaver vier » 19 Aug 2017, 09:47

Ik heb zeker niet het idee dat Swangroen niet technisch is,zo,n heckdrive vervangen is immers een heel gepruts
Toevallig samen met mijn zoon zijn heckdrive er van het voorjaar nog af gehad omdat de tiltcylinders niet meer werkte
Die vrseselijk onhandig zittende cylinders vervangen en meteen een duo prop gemonteerd
In dit geval een volvo heckdrive waar de cylindertjes nou niet echt gemakkelijk zitten,als je het bijv vegelijkt met een mercruiser.
Ik ben ook begonnen met een verkeerde boot te kopen,maar heb er wel veel schik van gehad.
Onze tweede boot was nog erger,echt een miskoop,maar toch naar jaren noeste arbeid goed verkocht.
Inmiddels onze vijfde boot,gekocht met mijn eigen inzicht zonder expert
Inmiddels wel zo veel inzicht dat onze boot van de expert het predikaat kreeg uitmuntende staat.
Wat ik hier mee wil zeggen,toen wij onze eerste boot kochten twee kinderen en geen cent te makken,dan liggen de prioriteiten ook anders.
Al doende leert men alleen kost het soms onnodig veel geld.
Als de wil er is komt het altijd goed,als je maar nooit opgeeft,gewoon er voor gaan
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Met SPOED gezocht...

Berichtdoor Riva » 19 Aug 2017, 13:54

Beste Broekie en Vuuren1

Het klopt wat jullie daar zeggen, ik heb dat ook ingezien na jullie uiteenzetting en zal mij verder onthouden van mijn Spalkjes oplossingen.

Fijne dag! En warme groet ;)
Riva
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten