Noodmotor voor kruiser

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor eldee » 15 Aug 2017, 12:45

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!
Ik ga op zoek naar een 6-8 pk motortje, met een lange staart voor het mooie :)

P.S. Erg actief forum dit!

Groeten!
eldee
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:46
ligplaats: kerkdriel
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Aug 2017, 16:39

:idea:
Het is ook niet onverstandig,er een buitenboordmotorslot bij te gaan kopen.
Dergelijke motoren zijn een gewild object,ook voor mensen die andere bedoelingen hebben.
:idea:
Noordvaarder
 

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor broekerhaven » 15 Aug 2017, 16:51

Ik blijf erbij dat dat te weinig is , maar maak anders je steun eerst in orde en leen dan een 6-8-10-15 pk motor.
zijn genoeg mensen die daar even aan mee willen werken in een vriendelijke haven.

dan weet je het zeker.

Mijn schuit van 2 ton deed met een 5pk gewoon lekker wat die zelf wou namelijk, sturen was een drama met een beetje wind.
Laat staan 7-8 ton met wind en stroming( want pech krijg je nooit in een ideale situatie)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor eldee » 15 Aug 2017, 17:11

Goeie tips! Een slot is geen overbodige luxe, ook al is onze have goed bewaakt.

Ik zal eerst een goeie steun monteren! Een vriend van mij heeft een 8pk viertakt, daar zal ik dan eerst eens mee varen. Even kijken hoe dat gaat.
Het wegslepen hebben we gedaan met een 15pk op een polyester bootje, dat ging best goed!

Groeten!
eldee
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:46
ligplaats: kerkdriel
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor henkvd » 15 Aug 2017, 17:19

Grootste probleem is mogelijk hoe ver komt de schroef vrij onder de boot te hangen, pakt deze voldoende water, opgang komen is moeizaam.
Zelf ooit zo iets geprobeerd, ging wel maar behoorlijk stuk trager, motor was veel te kort, sturen op de bb motor had weinig zin, met het gewone roer ging dat al een stuk beter, op zich geen ramp, scheelt weer een stuur inrichting die kan je weg laten, zet de motor maar vast.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor Arthur » 15 Aug 2017, 17:30

Met een aangehangen roer zo als ik het heb is het een stuk makkelijker, mooie steun eraan zetten zoals sommige skûtsjes hebben als ze over langere afstand verplaatst worden.
Je kunt ook zorgen dat je alles in orde hebt zodat een motor uitval tot het minimum beperkt blijft.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Aug 2017, 10:45

Arthur schreef:Je kunt ook zorgen dat je alles in orde hebt zodat een motor uitval tot het minimum beperkt blijft.

Inderdaad, preventie is de beste therapie .....

Daarbij vraag ik me af of je bij motoruitval voldoende tijd hebt om die bbm te activeren en of hij het op het moment supreme ook doet.
Een bbm die achter op m'n schip hangt, starten met een trekstarter lijkt me geen eenvoudige klus, zeker niet in een "paniek situatie".
Dus zul je dit met enige regelmaat moeten oefenen, al is het maar om te kijken of hij het nog doet (bezinksel in de brandstoftank etc).

Maar, zoals ik eerder stelde:
Het belangrijkste is dat je ontspannen aan het roer staat en je niet laat afleiden door "what if" hersenspinsels.
Dus als iemand zich op zijn/haar gemakt voelt met een bbm als noodmotor, moet hij/zij dat gewoon doen.

In een Duitsforum was dit overigens ook al eens een topic, die zijn helemaal panisch op dat vlak.
Willen alleen met 2 motoren de zee op en geloven nog steeds in het sprookje dat het zin heeft om een waterverplaatser voor het varen op de grote rivieren van een extra zware motor te voorzien :roll:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor Arthur » 16 Aug 2017, 10:59

En daar komt die weer, een marifoon om het overige scheepsverkeer te waarschuwen dat je met panne zit is in dit geval geen overbodige luxe, zorg tevens voor een anker wat zwaar genoeg is met voldoende ketting, moet je wel meteen reageren, in een auto heb je een paniek seconde, op een boot zit je al gauw met een schrik minuut.
Een beetje oefenen op een rustige plaats kan geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Arthur op 16 Aug 2017, 11:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor Popeye » 16 Aug 2017, 11:35

Op de Maas kun je ook altijd nog een zwembroek aantrekken, met een landvast tussen je tanden naar de kant zwemmen, en je schip naar de kant trekken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Aug 2017, 11:57

Arthur schreef:En daar komt die weer, een marifoon om het overige scheepsverkeer te waarschuwen dat je met panne zit is in dit geval geen overbodige luxe,

Het M-Woord heb ik maar niet in mijn mond genomen, teneinde te voorkomen dat ik weer de halve gemeenschap over me heen krijg ;)

Maar ik deel je mening voor 100%
- Zorgen dat je hoofdmotor betrouwbaar is
- Zorgen voor voldoende ankerketting
- Zorgen dat je marifoon aan boord hebt (in mijn optiek zou die verplicht moeten zijn op BPR Bijlage 9 en 'grote' wateren)

Dan heeft een extra motor mijns inziens geen enkele toegevoegde waarde.

Maar, zoals gesteld, als je je er lekkerder bij voelt: Gewoon doen!
Ik vertrouw op m'n enige Deutz, m'n marifoon en m'n 60m ankerketting
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten