Noodmotor voor kruiser

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor broekerhaven » 16 Aug 2017, 14:25

De hoofdmotor in topconditie hebben is een pre, daar kan en mag geen twijfel over bestaan.
je gaat ook niet parachute springen met een chute waar draadjes los aan hangen...

maar dan nog kan er iets gebeuren als een touw in schroef en roer waardoor je met je tiptop schip stuurloos bent.

En het marifoon gedeelte laat ik even voor wat het is.
het word er niet makkelijker /betaalbaarder op er een te hebben.

en een ankerketting .. leuk , mag je voor anker gaan op een rivier ?

Mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Aug 2017, 15:27

broekerhaven schreef:En het marifoon gedeelte laat ik even voor wat het is.
het word er niet makkelijker /betaalbaarder op er een te hebben.

Als ik naar de prijzen van de huidige marifoons kijk en die vergelijk met die uit de jaren 90, zijn ze in euro-cijfers een stuk goedkoper geworden dan in gulden-cijfers en voor dat verschil kun je niet alleen dat papiertje halen, maar ook nog eens je registratie een aantal jaren betalen.
Verder is NL een van de weinige landen waar je een hand-held mag gebruiken als enig apparaat.
Dus je mening dat het niet makkelijker/betaalbaarder is geworden, deel ik niet.

broekerhaven schreef:en een ankerketting .. leuk , mag je voor anker gaan op een rivier ?

In geval van nood mag, sterker nog moet (bijna) alles, ref. BPR 1.05 ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor eldee » 18 Aug 2017, 13:45

Hartelijk dank allemaal voor de reacties!

Voorlopig kijk ik het toch nog even aan, gezien de bb motors best kostbaar zijn :). De motor lijkt nu goed in orde. Ik heb de olie + filter ververst; het brandstoffilter vernieuwd, de v-snaar gecontroleerd, de koelslangen vervangen en de olie in de brandstofpomp vervangen. Ik heb twee ankers aan boord en zal nog even een extra lang touw regelen.

Groeten!
eldee
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:46
ligplaats: kerkdriel
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor Marie Christina » 18 Aug 2017, 14:31

Dan komt het vast wel goed.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor kajoe » 18 Aug 2017, 18:53

persoonlijk ga ik er van uit als je met de gedachte op pad gaat dat je motorstoringen krijgt en er iets niet in orde is , je beter niet kan gaan varen ,tenzij je daar gaat varen waar dat verplicht zou zijn met reserve motor.
om die reden heb ik mijn oude indenor er uit gekegeld en er een nieuwe motor in gezet, alles moet wel te vertrouwen zijn ,vooral als je de rivieren op gaat .
zo werkte ik ook op de grote vaart ,oude deutz er uit en kompleet nieuw er in. zorg dat je goed en betrouwbaar anker gerij hebt dat gebruiks klaar staat zowel ketting als met touwwerk met voldoende lengte ,op stroom heb je wel iets meer lengte nodig ,enne zorg voor goede communicatie door middel van een marifoon ,je hebt niets aan een gsm op de rivier als er plots wat gebeurd ,praatverbinding met de posten en scheepvaart kan den van levensbelang zijn .
honderd tot drie honderd euro plus cursus van een paar tientjes is altijd nog goedkoper dan een motor en daarbij heb je de kans dat je heem ergens kwijt raakt aan liefhebbers .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor Marie Christina » 18 Aug 2017, 19:20

Oh jee. ...
Het M-woord is gevallen.
Here we go.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Noodmotor voor kruiser

Berichtdoor kajoe » 18 Aug 2017, 19:39

sorry maar mij gaat het wel een beetje om de veiligheid .
zie anders maar is rond op het binnenvaart forum staat een leuke foto genomen vanaf een binnenvaart schip en iets anders uitziend jachtenman .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten