Arthur schreef:Je kunt ook zorgen dat je alles in orde hebt zodat een motor uitval tot het minimum beperkt blijft.
Inderdaad, preventie is de beste therapie .....
Daarbij vraag ik me af of je bij motoruitval voldoende tijd hebt om die bbm te activeren en of hij het op het moment supreme ook doet.
Een bbm die achter op m'n schip hangt, starten met een trekstarter lijkt me geen eenvoudige klus, zeker niet in een "paniek situatie".
Dus zul je dit met enige regelmaat moeten oefenen, al is het maar om te kijken of hij het nog doet (bezinksel in de brandstoftank etc).
Maar, zoals ik eerder stelde:
Het belangrijkste is dat je ontspannen aan het roer staat en je niet laat afleiden door "what if" hersenspinsels.
Dus als iemand zich op zijn/haar gemakt voelt met een bbm als noodmotor, moet hij/zij dat gewoon doen.
In een Duitsforum was dit overigens ook al eens een topic, die zijn helemaal panisch op dat vlak.
Willen alleen met 2 motoren de zee op en geloven nog steeds in het sprookje dat het zin heeft om een waterverplaatser voor het varen op de grote rivieren van een extra zware motor te voorzien