Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor elrenegado » 15 Aug 2017, 10:22

Oliedruk is dik in orde, met warme motor net iets meer als 4 bar dacht ik.
maar ik ga het flesje erin kiepen dan !!
Als het toch geen kwaad kan, en wellicht voorkom ik het lekken wel tijdens de vakantie.... vrouw ook weer blij dat haar bakjes vrij van olie blijven :lol: :lol:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor Klaver vier » 15 Aug 2017, 10:37

Je moet niet een flesje hebben maar een blikje,anders heb je volgens mij de verkeerde.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor quichot » 15 Aug 2017, 11:19

Dat spul kruipt kennelijk in zeer krappe ruimtes waar de olie onder druk doorheen wordt geperst, en vult die ruimte op. Maar hoe maakt het daarbij onderscheid tussen lekkende keerringen en nauwe passingen die wel moeten blijven 'lekken', zoals de ruimte tussen klepstelen en geleiders?
Anders gezegd: gaat dat op langere termijn als bijeffect niet tot slijtage leiden op plekken waar de olie onbedoeld ook wordt tegengehouden?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor elrenegado » 15 Aug 2017, 11:27

je hebt 2 varianten.
De supercharge is om olieverbruik te verminderen..
en de stop leak is om lekkages te verminderen

de stop leak was voorheen in een flesje te verkrijgen, tegenwoordig een blikje.

http://www.wynns.be/category/consument/ ... llingsbak/
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor Klaver vier » 15 Aug 2017, 11:44

Steve weer wat geleerd sorry dat ik het verkeerd had,ik heb het ook na mijn lelijke eend nooit meer nodig gehad.
Ik hoop dat je het er mee oplost
Gr René
Klaver vier
 

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor elrenegado » 16 Aug 2017, 07:32

oplossen zal ik het er niet mee,
als het de vakantie overleeft vind ik het prima.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor vuuren1 » 17 Aug 2017, 00:08

Dergelijke monteurs in blik om olie lekkages "te verhelpen" maken verharde oliekeerringen weer even week waardoor een lekkage soms minder wordt of zelfs tijdelijk wegblijft.
Een borrelglaasje met ATF bij de motorolie doet hetzelfde maar kost geen 15 euro.
(en dan nog zijn dergelijke maatregelen echt geen oplossing)

Een achterste krukaskeerring van een dergelijk oude motor bestaat helaas niet uit een rubberachtige keerring en zal er ook niks zijn wat helpt (behalve de motor onderste boven plaatsen, deels demonteren en de pakking vervangen).
Als de revisie niet geheel juist is uitgevoerd helpt een nieuwe pakking/keerring ook niet, dan is waarschijnlijk de ruimte op de krukas-hoofdlagers ietwat overmatig en daar helpt geen enkele keerring tegen.

Gewoon lekker doorvaren en zorgen dat het oliepeil op niveau blijft,
Zolang het bij een paar druppels blijft zou ik er niks aan doen.
Kosten van totaal herstel zijn immers relatief hoog.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor elrenegado » 17 Aug 2017, 09:17

Juist.... ik geloof ook niet zo in die "wondermiddeltjes" uit een blikje of flesje.

Ok, de toevoegingen voor brandstof daargelaten, die doen daadwerkelijk wel iets.
En een diesel fuel injector cleaner zal ook wel iets doen.
Maar net was je zegt, een olie lekkage verhelpen met een toevoeging.... dat is enkel tijdelijk.
En als ik je goed begrijp heb ik niet eens een rubberachtige keerring, dus zal het niet helpen.

De motor is wel gereviseerd in 2004, ingebouwd/in gebruik genomen in 2008.
Zou het kunnen zijn dat ze dan zo'n oude (metalen gok ik) keerring hebben vervangen door een rubberen ??

Gisteren nog even als test alles droog en schoon gemaakt van onder.
Motor gestart en half uurtje gevaren, daarna in de bak gekeken die eronder staat, 2 druppels.
wederom hangend/gevallen van/rond de achterzijde van de motor tussen motor en KK..
bij de brandstof pomp vond ik geen olie, en daar stond nog een flinke laag heldere olie in (gepeild met tywrap)

Dus met 4 druppels per uur kan ik wel leven voorlopig :D
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor vuuren1 » 18 Aug 2017, 22:29

Als ik het goed heb is de achterste krukaskeerring in jouw geval een gewone grafiet / blokpakking.
(het ziet er uit als een pakking ring van een vetgesmeerde schroefas)

Die slijt en mag best een heel klein beetje zweten, anders zou de pakking zelfs heel snel stuk zijn.
Ook als de hoofdlagers van de krukas iets ruim zijn zal deze pakking gaan lekken.

Vervangen is veel werk en als de hoofdlagers ruimte hebben zal het niet eens helpen.

Áls de motor echt totaal is gereviseerd en in 2008 in bedrijf is genomen kan en mag deze afdichting nog lang niet lekken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oeps..... olielekkage net voor de vakantie

Berichtdoor Davidos » 18 Aug 2017, 22:42

Ach, kan en mag.... mijn buurman had van zijn Mercedes zijn 300TD blok volledig laten reviseren door een revisiebedrijf. Een echte.

Blok is volledig uit elkaar geweest en echt goed gereviseerd. Loopt fantastisch.

Maar, lekte vanaf dag 1 na in gebruikname wel op de krukas keerring. Erg weinig. Maar 't lekt wel.

Revisiebedrijf wilde dit graag verhelpen, maarja, weer de motor uitbouwen enzo....

Het blijft mensen werk en techniek.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten