Pagina 2 van 4

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2017, 10:23
door quichot
vuuren1 schreef: Dan is ook een advies ter vervanging van een DD575 naar een S6s Mitsubishi in de basis een prima advies.

Hans, wat me hieraan een beetje verbaast is dat jij degene bent die er altijd -terecht!- op hamert eerst maar eens uit te rekenen hoeveel vermogen eigenlijk nodig is.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2017, 12:22
door Martin65
Ik verwacht dat een goedlopende DAF op MP 1200-1500 euro opbrengt. Aan de andere kant, waarom zou je een goedlopende motor vervangen? Ik hoop in ieder geval nog de nodige jaartjes met de DAF rond te dobberen.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2017, 23:46
door Frank
Eigenlijk vind ik het wel tijd worden voor een modern tuffertje erin.
Ik wil niet wachten tot ik misschien een keer een probleem krijg met de huidige motor.
Ik snap dat de meeste bedrijven zo'n ding niet meer willen inruilen, maar het kan wel een verkoop bevorderen.
Al snap ik er echt geen barst van dat een Daf 575 bij Drinkwaard voor 7000 euro te koop staat.
En dan een paar honderd euro voor een inruil geven, dat levert wel grote vraagtekens op !
En met zo'n prijs kun je beter voor nieuw gaan !

Deze week ga ik even bij een paar werven kijken en mijn licht opsteken voor een nieuwe motor.
Ondertussen een paar bedrijven gevonden hier in NH.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2017, 00:34
door vuuren1
Hans, wat me hieraan een beetje verbaast is dat jij degene bent die er altijd -terecht!- op hamert eerst maar eens uit te rekenen hoeveel vermogen eigenlijk nodig is.

Klopt maar dat was niet de vraag aan de leverancier en ook niet de vraag aan mij (of zoals ik de vraag begreep).
Dan gaat iedereen er vanuit dat de aanvrager een bijpassende vervanger voor een DD575 zoekt én is een S6s een juiste reactie.

Vaak is een DAF 575 te groot en kan je met de helft aan vermogen prima toe. Echter moeten we dan wel relevante gegevens van een schip krijgen.
Áls een leverancier bij de aanvraag dergelijke gegevens meekrijgt dan zou het hem sieren om een beter antwoord te geven..

Met GTL brandstof blijkt men DAF diesels rookvrij te krijgen, dus als alles om de motor heen goed is zou ik die DAF lekker laten zitten.
(Die DAF zelf blijft gaan)

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2017, 09:13
door quichot
vuuren1 schreef: Met GTL brandstof blijkt men DAF diesels rookvrij te krijgen, dus als alles om de motor heen goed is zou ik die DAF lekker laten zitten.
(Die DAF zelf blijft gaan)


Mijn 575 is rookvrij, dus daar gaat het me niet om. Ik heb goede redenen om aan hermotorisering te denken. Mede omdat de 575 nu nog prima loopt. Als er problemen mee waren was het schroot.
Ergens loopt er op een forum ook een GTL-draadje, en daar heb ik al uit de doeken gedaan dat GTL nog vrijwel nergens bij bunkerstations wordt aangeboden. En ik ga niet 20 x met een jerrycannetje op en neer naar een tankstation die dat wél heeft. Als er al zo'n tankstation in de buurt is.

Ik had Drinkwaard een mail gestuurd waarin lengte waterlijn, breedte, diepgang, waterverplaatsing, omschrijving rompvorm, reductie en maat schroef, met de open vraag wat in mijn geval een passende motor zou kunnen zijn. Daar hadden ze best even naar kunnen kijken vind ik dan.
Ook heb ik ze moeten nabellen om een reactie, want ik hoorde maar niks. Ze konden zich wel mijn mailtje herinneren, maar wat voor motor had ik nu? Een 575? Zitten we niet op te wachten, maar dan is de Mitsubishi een goede vervanger. En o ja, bel in september nog maar een keer terug, want nu hebben we het te druk.
Al met al werd ik niet direct enthousiast van deze reactie.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2017, 09:37
door Roelof
Misschien de arrogantie van (sommige) grote en bekende leveranciers?

Als ik een dergelijke reactie zou krijgen nav een dergelijke offerte aanvraag ben ik er direct klaar mee. In mijn ogen zegt het iets over de houding van het bedrijf tov de klant.
Het zou mij een slecht gevoel geven over wat ik kan gaan verwachten mbt de aftersales service en andere (eventuele) adviezen zodra het op inbouw aankomt.
Het eerste contact toont in elk geval geen betrokkenheid of interesse.

Groet,
Roelof

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2017, 11:26
door quichot
Uiteraard kwam het door het hoogseizoen en veel personeel op vakantie, bla bla, en dat ze in september veel meer aandacht voor me zouden hebben, allemaal leuk en aardig, maar het kwam toch lauw over.
Ik had half om half verwacht dat een buitendienstman een afspraak met me zou maken om een goed beeld te krijgen van het schip, en wat er zou moeten worden aangepast aan de fundatie, uitlaat, koeling etc. Maar dat hoeft kennelijk allemaal niet.
Nee, veel vertrouwen wekt dat niet.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2017, 11:49
door kajoe
bij mij hier kwam de man van de bekende firma uit ijlst langs om alles op te meten zeker zijn of de bedachte motor zou passen en meten wat er aan de fundatie veranderd zou moeten ,alles opgemeten en foto,s gemaakt ,daarna de boot daar gebracht enne we varen nu steeds met plezier met ons sole tje 62 tja wouden een grotere maar die bleek dus niet te passen ivb met inbouw hoogte en is door hun ook afgeraden omdat dat oververmogen zou betekenen ,enne lekker zuinig zijn die dingen .

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2017, 13:24
door Meijer1980
https://www.youtube.com/watch?v=sWo16VjWMFA&t=45s

een linkje dat ik vond over iemand die 2 Timrays heeft, 6 jaar en 1230 uur, buiten normaal onderhoud geen problemen, een opvoerpompje dat wat diesel verloor...mijn Yanmar met 700u raakt ook op het pompje een druppel kwijt elk uur...gaat van de winter toch ff door de mangel qua onderhoud...

ik heb geen affiniteit met het merk en wordt er niets beter van, maar vond het wel interessant om het even te bekijken...
ook valt het woord 'goedkope chinese motor' maar als er op een bedrag van 7000 (merkmotor) hoogstens 1500-2000 verschil zit vind ik dat nog geen reusachtig verschil...je kunt bv een 4-cil dieselmotor uit china kopen voor 1200usd uit het krat...uiteraard niet gemariniseerd, en dit zijn wel de motoren waar je de kwaliteit van moet betwijfelen, ik ken iemand die een 2-cil 15pk besteld had (4jr terug en nu zo'n 1500u) en er nog niets mee heeft gehad buiten onderhoud, maar je ziet toch duidelijk dat de afwerking (bevestigingen, gietnaden etc) niet zo nauw komt...hij heeft er een zelfbouw stroomgroep / waterpomp / compressor van gemaakt...

als het geen maandagochtend is, kunnen ze in china wel wat...

ik zou het wel aandurven als ik een andere motor nodig had, maar iedereen moet kiezen waar hij zich goed bij voelt...

grts jacob

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2017, 19:55
door Roelof
kajoe schreef:bij mij hier kwam de man van de bekende firma uit ijlst langs om alles op te meten zeker zijn of de bedachte motor zou passen en meten wat er aan de fundatie veranderd zou moeten ,alles opgemeten en foto,s gemaakt ,daarna de boot daar gebracht enne we varen nu steeds met plezier met ons sole tje 62 tja wouden een grotere maar die bleek dus niet te passen ivb met inbouw hoogte en is door hun ook afgeraden omdat dat oververmogen zou betekenen ,enne lekker zuinig zijn die dingen .


Ik ben van mening dat je rustig de firma naam kunt noemen, ik zie het niet als reclame maar gewoon als een geconstateerd feit uit de praktijk.

Groet,
Roelof