Pagina 1 van 4

Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2017, 23:01
door Frank
Ik heb het hele forum al doorgezocht, maar geen info kunnen vinden over het volgende;

Langzamerhand ben ik me aan het oriënteren voor hermotorisering.
Momenteel nog fijn aan het dobberen met een Daf 575 die het nog prima doet.
Maar ja, wat moderniseren kan denk ik geen kwaad. Toen ik de boot kocht in 2003 stond deze Daf erin.
Maar helaas ontbrak elke info over deze motor wat betreft draaiuren, leeftijd en dergelijke.
Natuurlijk is het een fantastisch heerlijke draaiende 6-cylinder, maar ja...beslist geen nieuwe meer :D en met véél teveel pk's voor deze boot.

Ik ben er nog niet helemaal uit welk merk het gaat worden, als het maar geen Chinesemooiuitziendekopiebaggerbende motor is.
Het zal wel een Mitsubishi of Craftsman gaan worden. Ook Beta Marine overwogen, maar de importeur schijnt een ramp te zijn (foruminfo).

Maar nu de vraag, is het gebruikelijk dat je de oude motor kunt inruilen? En zo ja, wat levert zo'n Daf nog op?
Ik zie nl. bij Drinkwaard een gereviseerde Daf 575 voor het lieve sommetje 7000 euro staan !! Goed, is wel gereviseerd, maar dan toch....
En als je hem niet in kan ruilen, is dat dan redelijk verkoopbaar, of is het dan opeens ijzerwaarde in kilo's ?
Welke aanbieder/leverancier en inbouwer is een aanrader in de buurt van Alkmaar?

Dus graag jullie input/ervaringen voordat ik bij een leverancier ga babbelen.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2017, 23:38
door Noordvaarder
Frank schreef:............... als het maar geen Chinesemooiuitziendekopiebaggerbende motor is.

Wou je hier een advies van gebruikers of heb je behoefte aan medestanders die op basis van vooroordelen bij voorbaat als iets staan af te kraken. :roll: :roll:
Frank schreef:Ik zie nl. bij Drinkwaard een gereviseerde Daf 575 voor het lieve sommetje 7000 euro staan !! Goed, is wel gereviseerd, maar dan toch....
En als je hem niet in kan ruilen, is dat dan redelijk verkoopbaar, of is het dan opeens ijzerwaarde in kilo's ?

Oud ijzer is tegenwoordig geld waard,dus wie weet hoeveel een de DAF nog als schroot oplevert.
Moet hij wel schoon zijn natuurlijk.
http://www.kh-metals.nl/nl/schrootprijzen/ :lol: :lol:

Maar je haalt het zelf al aan.
Drinkwaard al gecontacteerd of ze ook inruilen?
Een mooi lopende motor zal allicht meer opbrengen dan een "mooiuitziendebaggerbendemotor". :mrgreen:
Drinkwaard Sliedrecht 0184-412332 ,altijd een belletje waard. :idea:

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2017, 23:51
door Frank
[quote="Noordvaarder"]Wou je hier een advies van gebruikers of heb je behoefte aan medestanders die op basis van vooroordelen bij voorbaat als iets staan af te kraken. :roll: :roll:

Ik denk dat ik deze opmerking maar even negeer. Het was voor mij nogal een duidelijk standpunt en niet om een discussie aan te zwengelen.
Als je goed leest heb ik ook geen vraag over welke motor het moet worden, maar de vraag gaat over inruil.
Dus ja, daar graag een goed advies over.

Helaas is Drinkwaard me veel te ver (tenzij ze verhuist zijn richting Alkmaar en omgeving) :D :D

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017, 00:21
door Noordvaarder
Frank schreef:Helaas is Drinkwaard me veel te ver (tenzij ze verhuist zijn richting Alkmaar en omgeving) :D :D

Schijnbaar heb je nog nooit met hun contact opgenomen,want ik had de indruk dat Drinkwaard daar anders over dacht,toen ik hun die vraag stelde.
Niets is daar onmogelijk namelijk.
En misschien zit een tijdelijke verhuizing voor 2 a 3 dagen er misschien wel in.
Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan.
Niet geschoten is altijd mis namelijk.
En jouw boot is vaarbaar,maar dat is hun bedrijf niet. :mrgreen:

Dichter bij jou o.a. :
http://www.amsterdamseboot.nl/
http://www.bootserviceamsterdam.nl/

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017, 00:33
door Roelof
Een goed draaiende DAF 575 heeft nog wel inruilwaarde.
In het slechtste geval worden ze op MP voor 500,- verkocht, in elk geval meer dan de kiloprijs in de schroot handel.
Je kunt eens een aantal lokale leveranciers benaderen en een offerte vragen:
- uitbouw en inruil DAF
- Levering en inbouw van de nieuwe motor.

Als vergelijkbare motoren worden aangeboden kun je beoordelen hoeveel je voor de DAF terug krijgt.

sus6

Groet,
Roelof

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017, 00:44
door Frank
Inderdaad heb ik nog geen contact gehad met Drinkwaard.
Maar zal dat zeker wel gaan doen hoor, kom alleen maar goede verhalen tegen over dat bedrijf :D
Inderdaad, je kunt daar varend komen, maar ik vind het wel een end weg ( volgens mij dan hé :lol: )
Die adressen in Amsterdam ga ik ook eens bekijken. Zeker de moeite waard denk ik !

Volgens mij heeft zo'n Daf echt nog wel waarde, vooral omdat hij nog keurig draait.
Heb nog kort overwogen om deze te reviseren, maar dan blijft het toch minimaal een motor van 40 jaar oud (incl. de verouderde techniek)
Las hier meerdere verhalen over een nieuwe motor, maar ik ben wel erg benieuwd hoe het werkt met je motor inruilen.
Daar lees ik niks over en het lijkt me dat iedereen een motor overhoudt bij aankoop nieuw!? En ik denk dat het best wel interessant is om dat te weten.

Ik weet wel een paar bedrijven in de buurt, maar die zijn er niet veel. Dus met die adressen in Amsterdam ben ik dan wel weer blij !
En wie weet...kom ik toch nog in Sliedrecht terecht, maar liever een stuk dichterbij :mrgreen:

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017, 08:04
door jkos
Over de afstand zou ik me geen zorgen maken.
Vorig jaar heb ik bij Drinkwaard een Mitsubishi gekocht voor mijn sloep.
Deze is netjes afgeleverd in Yerseke en ze hebben oude ingeruilde Indenor mee terug genomen.
Het brengen van de nieuwe motor en het ophalen van de oude heeft mij niets extra gekost.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017, 08:53
door quichot
Grappig. Ik heb exact dezelfde plannen, en ik heb ook een 575 in te ruilen. Alleen heb ik wél al gebeld met Drinkwaard.
Daar kreeg ik het voorspelbare verhaal te horen dat ze niet op oude DAF's zitten te wachten omdat ze hun voorraad 575's nu al niet verkocht krijgen.
Voor mijn DAF zou ik iets tussen de 800 en 1200 euro terug kunnen krijgen, maar dan moet hij helemaal in orde zijn. Erg enthousiast klonk het allemaal niet.

Wél wilden ze me graag een Mitsubishi verkopen, dus valt er wel wat te onderhandelen. Die 95 pk Mitsubishi raadden ze me aan omdat die het meest leek op de 575. Dat vind ik eigenlijk een vreemd uitgangspunt. Ik had een gedegener advies verwacht. Welke motor het best bij mijn schip past staat nog allerminst vast. Ik had verwacht dat ze eerst zouden vragen om wat voor schip het ging. Lengte, breedte, waterverplaatsing, belijning, reductie enz. Maar niets van dat al.

Daarvoor wil ik eerst mijn licht opsteken bij een schroevenleverancier om uit te vinden welke schroef het schip optimaal voortstuwt, en bij welk toerental. Van daaruit wil ik doorredenerend tot de juiste motorkeuze komen.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017, 09:03
door elrenegado
Zo'n oude motor ruilen ze liever niet in, ze hebben er een opslag vol van geloof ik.

Ik heb het vorig jaar toen ik daar lag voor inbouw boegschroef e.d. ook besproken.
Gewoon eens om te zien wat de kosten zijn om er een nieuwe motor in te zetten ( er staat bij mij een mercedes om615 in, revisie jaar 2008 )
Inruilen kon op zich wel, maar dan voor een heel klein bedrag.
Advies was om hem gewoon op MP te zetten, dan vang je er meer voor.
Dat zal voor jouw dafje ook gelden, gewoon op MP zetten als hij nog in je boot zit en je weet wanneer hij eruit gehaald word, kunnen ze hem draaiend zien.

Overigens is de crafstman gebasseerd op de Mits S4l2
Staat ook bij de specs gewoon...
alleen is de mits flink goedkoper dan de craftsman.
vraag me af waarom.

Re: Hermotoriseren en inruil

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2017, 00:32
door vuuren1
Een DAF 575 wil men niet inruilen maar als je voor onderdelen komt zijn die ineens moeilijk verkrijgbaar en vooral steeds duurder..
Dat is de manier van handelen van een verkoper.

Bij bedrijven die nieuwe motoren scherp aanbieden zullen en kunnen ze nooit een fraaie inruilprijs bieden.

Ik ken diverse voorbeelden waar dezelfde oude motor tussen de 300 en 4000 aan inruil kon opleveren.
Sinterklaas bestaat niet dus kan je er vanuit gaan dat die verschillen in de winstmarge van de leverancier zitten.
Ik ruilde nooit motoren in maar gaf gewoon een prijs op die hopelijk voldoende interessant was.
Als men de oude motor achter wilde laten kon dat.

De tijden worden weer beter en de vraag naar nieuwe motoren neemt toe.
De verkoper merkt feilloos aan de klant aan de telefoon of die man echt een nieuwe motor wil kopen of dat hij naast een scherpe prijs voor een nieuwe motor ook nog doorvraagt naar een zo hoog mogelijke inruilprijs.

Dan is ook een advies ter vervanging van een DD575 naar een S6s Mitsubishi in de basis een prima advies.

Drinkwaard biedt een brede range aan motoren aan, van low budget/goedkoop tot en met ook Vetus motoren.
Alles in de regel vrij scherp aangeboden.

De goedkopere range is kwalitatief heus minder dan de duurder serie maar hoeft niet verkeerd te zijn.
U mag zelf kiezen..

(Ik heb er geen aandelen en er nog nooit een nieuwe motor gekocht)