vuuren1 schreef:Een goede DAF 575 die niet of nauwelijks rookt is zonde om te vervangen.
Die motoren zijn in de basis bijna onverwoestbaar.
Hans, ik ben ook helemaal niet ontevreden over mijn 575. Op de betrouwbaarheid is niets aan te merken.
Maar hoe lang gaat hij nog mee zonder dat er kosten aan komen? En kun je die kosten dan niet beter investeren in een nieuwe motor? Juist omdat de 575 nog goed is, levert deze bij inruil nu nog wat op.
Paar dingen die me (voorlopig nog) kleine zorgen baren:
1. de brandstofpomp. Ook na vervanging van membraam en overige afdichtingsringetjes/pakkinkjes blijft deze lekken, en de smeerolie verdunnen met diesel. Lijkt echter geen enkele invloed te hebben op de werking. Draait prima, maar hoe lang nog? Een goed gereviseerde CAV of Bosch kost rond de 1000 euro. Kan ik dat niet beter in een spaarpot stoppen?
2. oliedruk neemt wat af. Bij starten nog ruim 4,5 bar, maar bij warme motor nog maar 2,8 bar. Niet verontrustend, maar ook hier: hoe lang gaat dat nog goed? En wat gaat revisie kosten?
3. de waterpomp werkt prima. Geen idee of daar slijtage in zit, maar ook geen klachten. Dus wat zou je je zorgen maken. Maar mocht er iets aan komen, nieuwe, of gereviseerde waterpompen voor deze motor zijn haast niet meer leverbaar, en dus peperduur.
4. nieuwe startmotor hapert nog steeds af en toe. Klik, klik. Afgelopen reis een keer of vier. Geen ramp, uiteindelijk krijg ik hem altijd weer gestart, maar ook daar verwacht ik weer onkosten aan voor de volgende reis.
5. gecombineerde oliekoeler motor en koppeling vertrouw ik niet helemaal meer. Om onverklaarbare wijze stijgt het oliepeil in de koppeling tijdens een reis. Dat surplus moet ik af en toe aftappen. Het zijn maar kleine beetjes, maar boven peil is voor een koppeling net zo slecht als onder peil. Tenzij de PRM in staat is zelf olie te produceren kan dat alleen via de koeler uit de hoofdmotor komen. Simpel te vervangen, maar toch ook weer onkosten.
Kortom, zolang het goed gaat gaat het goed, maar wanneer wordt het goed geld naar kwaad geld brengen en kan ik die reparatiekosten beter investeren in nieuw?
Wij maken flinke reizen, en dat willen we nog zeker tien jaar blijven doen, als even kan nog langer. Maar we zijn geen twintig meer. Luxe speelt ook een rol. Ik wil dat ook graag zorgeloos doen. En wat minder decibellen zijn ook welkom. Ook verwacht ik van een moderne motor betere brandstofefficiëntie. Verder speelt toekomstige regelgeving emissie-uitstoot een rol.
Het is de bedoeling dat mijn zoon met het schip verder gaat. Kan uitstekend met het schip overweg, maar is niet erg technisch aangelegd, dus wil ik een betrouwbare aandrijflijn overdragen waar ook hij en zijn gezin nog een tijdje mee vooruit kan.
Al met al ben ik daarom gaan spelen met de gedachte aan hermotorisering.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido