Ideale toerental Velvet keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor jade » 31 Jul 2017, 16:42

Lastig dat je motor eerst een uur stationair moet draaien, serieus rekening mee houden voor afvaart!
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 31 Jul 2017, 17:36

Iets zegt mij dat het verhaal van waalschokker totaal niet klopt een kruissnelheid bij 1600 toeren en een koppeling inschakelen bij 200 toeren,gods onmogelijk dat kan alleen bij een langzaam loper met dat toerental.
Ik verwacht ook niet dat de keerkoppeling in komt bij 200 toeren,dan blijf je liggen waar je ligt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 31 Jul 2017, 20:54

Klaver vier schreef:Iets zegt mij dat het verhaal van waalschokker totaal niet klopt een kruissnelheid bij 1600 toeren en een koppeling inschakelen bij 200 toeren,gods onmogelijk dat kan alleen bij een langzaam loper met dat toerental.
Ik verwacht ook niet dat de keerkoppeling in komt bij 200 toeren,dan blijf je liggen waar je ligt
Gr René ( Klaver vier)



plan eens een vakantie in het mooie Vlaanderen ben je welkom aan boord maar het is nog steeds een werkruimte als gevolg van het verbouwen :D
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor aquanaut » 01 Aug 2017, 16:17

Bob schreef:
Iedereen nogmaals bedankt en als iemand nog informatie heeft ...ik houd me aanbevolen.

Groet, Bob.


Bij normaal gebruik mag een Velvet (70 serie) schakelen bij maximaal 1000rpm, in noodsituaties zijn toerentallen tot 3000rpm toegestaan.
Hoe lager hoe beter, motor moet natuurlijk wel het belast vermogen kunnen leveren, en liefst bij het stationair toerental eenparig draaien.

@Waalschokker, Wat is het exacte motortype naast "5l BMC 90 Pk" ?
Een dieselmotor 60 min. onbelast "warmdraaien" is net zo slecht als je verzopen kat drogen in de magnetron........ :D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 01 Aug 2017, 19:34

aquanaut schreef:[

@Waalschokker, Wat is het exacte motortype naast "5l BMC 90 Pk" ?
Een dieselmotor 60 min. onbelast "warmdraaien" is net zo slecht als je verzopen kat drogen in de magnetron........ :D

Aquanaut


Afbeelding

Hallo Aquanaut, heb maar gelijk de belangrijkste gegevens uit mijn werkplaatshandboek gelicht (heeft me vele jaren terug over de 60USdollar gekost).

Als je denkt een koppigaard te kennen ben je mij nog niet tegengekomen :D als ik zwart zeg kan de hele wereld wit zeggen ze doen maar, maar ik zal niet mee roepen :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor aquanaut » 01 Aug 2017, 20:21

Ooit gehoord van idling speed?

Je zal best gelijk hebben dat jouw toerenteller 200 rpm aangeeft, dat zal niemand beweren dat dit niet zo is, de fout zit hem in de aanwijzing van je toerenteller.
Jouw motor zal stationair nooit lager kunnen lopen als een 400-450 toeren, alleen zeer doet ie dat zeer oneenparig en hij zal direct afslaan als je inschakelt.
Het juiste toerental voor deze motor is 500-550 rpm, hieronder gaan draaien geeft juist schade aan de keerkoppeling vanwege de oneenparigheid van de loop.

Ik heb min of meer dezelfde motor aan boord (Thornycroft T345), die draait 500 rpm stationair (gemeten met de laser toerenteller op het vliegwiel)

Koppig zijn geeft niets hoor!
Het zijn juist de koppige mensen die frequent onze reparatie afdeling moeten bezoeken ;)
Koppige mensen zijn goed voor de economie :mrgreen:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 01 Aug 2017, 20:36

Jammer dat ik nou alweer gelijk heb,als bijna iedereen het zegt zou ik toch maar eens achter mijn oren krabben,in plaats van volhouden dat het zwart is.
Zo langzaam lopen kan alleen een heel oude scheepsmotor met 1 of 2 cylinders.
Ik denk dat onze motor minimaal 400 toeren kan draaien als hij het haalt ( Iveco 6 cylinder)
Waarom zou jouw motor dan 200 toeren kunnen draaien?
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 01 Aug 2017, 20:40

aquanaut schreef:Ooit gehoord van idling speed?

Je zal best gelijk hebben dat jouw toerenteller 200 rpm aangeeft, dat zal niemand beweren dat dit niet zo is, de fout zit hem in de aanwijzing van je toerenteller.
Jouw motor zal stationair nooit lager kunnen lopen als een 400-450 toeren, alleen zeer doet ie dat zeer oneenparig en hij zal direct afslaan als je inschakelt.
Het juiste toerental voor deze motor is 500-550 rpm, hieronder gaan draaien geeft juist schade aan de keerkoppeling vanwege de oneenparigheid van de loop.

Ik heb min of meer dezelfde motor aan boord (Thornycroft T345), die draait 500 rpm stationair (gemeten met de laser toerenteller op het vliegwiel)

Aquanaut


"...alleen zeer doet ie dat zeer oneenparig en hij zal direct afslaan als je inschakelt...."


ewel dat is precies dat ik de motor op temperatuur moet hebben want anders krijg ik hem niet in z'n werk, oké oké die 60min zal misschien wat overdreven zijn :oops: maar toch ruim 30tot 40min hoor
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 01 Aug 2017, 20:47

Klaver vier schreef:Jammer dat ik nou alweer gelijk heb,als bijna iedereen het zegt zou ik toch maar eens achter mijn oren krabben,in plaats van volhouden dat het zwart is.
Zo langzaam lopen kan alleen een heel oude scheepsmotor met 1 of 2 cylinders.
Ik denk dat onze motor minimaal 400 toeren kan draaien als hij het haalt ( Iveco 6 cylinder)
Waarom zou jouw motor dan 200 toeren kunnen draaien?
Gr René ( Klaver vier)



René ik lees het zo af hoor maar het zal misschien wel zo zijn als Aquanaut stelt, de man is "gepokt en gemazeld" in de branche hé, ik niet, maar ik zal het eens bekijken als ik nog eens aan boord ben.
Zit nu thuis met gescheurde pees in de schouder revalidatie eerste maand van twee :( maw kan niks doen heb dan wel verpleegstertje die mij komt wassen (ik kan het zelf wel maar :mrgreen: )
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor aquanaut » 01 Aug 2017, 20:52

Kom op Martin,

Vertel je nu dat je de motor eerst warm moet draaien omdat hij anders afslaat bij inschakelen van de keerkoppeling?

Dit is niet goed, de motor moet, steenkoud, gewoon de as en schroef mee kunnen nemen, zoniet, dan moet er nodig wat afgesteld / gecontroleerd worden.
Heb je de beschikking, of iemand in de haven, over een hand toerenteller?
Ga dan eerst eens meten welk toerental je daadwerkelijk, koud, stationair draait.
Onbelast en belast (als dat lukt)

Als je vrijvarend in voldoende diep water de regulateur volledig "vol gas zet", welk toerental kun je dan draaien?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten