Ideale toerental Velvet keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 01 Aug 2017, 21:00

aquanaut schreef:Kom op Martin,

Vertel je nu dat je de motor eerst warm moet draaien omdat hij anders afslaat bij inschakelen van de keerkoppeling?

Dit is niet goed, de motor moet, steenkoud, gewoon de as en schroef mee kunnen nemen, zoniet, dan moet er nodig wat afgesteld / gecontroleerd worden.
Heb je de beschikking, of iemand in de haven, over een hand toerenteller?
Ga dan eerst eens meten welk toerental je daadwerkelijk, koud, stationair draait.
Onbelast en belast (als dat lukt)

Als je vrijvarend in voldoende diep water de regulateur volledig "vol gas zet", welk toerental kun je dan draaien?

Aquanaut




"...Vertel je nu dat je de motor eerst warm moet draaien omdat hij anders afslaat bij inschakelen van de keerkoppeling?..."

altijd zo geweest

"...Als je vrijvarend in voldoende diep water de regulateur volledig "vol gas zet", welk toerental kun je dan draaien?..."

uit men hoofd ik dacht 2200RPM hoger ging ik in ieder geval niet.
Voor de rest is het wachten want kan met schouder niks doen de eerste maand
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 01 Aug 2017, 21:13

Het beste met je schouder,en doe lekker rustig aan
Gr René
Klaver vier
 

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor aquanaut » 01 Aug 2017, 21:23

De Waalschokker schreef:
altijd zo geweest

.......

uit men hoofd ik dacht 2200RPM hoger ging ik in ieder geval niet.

Voor de rest is het wachten want kan met schouder niks doen de eerste maand


Altijd al fout geweest dus, maar zorg eerst dat je zelf van de dokter af bent voordat je de dieseldokter gaat consulteren.

Sterkte,

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor jkos » 02 Aug 2017, 09:39

Ach, hoe zeggen ze dat wel eens; zonder dwarsliggers geen spoorlijn.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 02 Aug 2017, 14:23

jkos schreef:Ach, hoe zeggen ze dat wel eens; zonder dwarsliggers geen spoorlijn.



:lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Davidos » 06 Aug 2017, 21:12

Als je motor al 200 toeren zou kunnen draaien, bij dat toerental neemt de schroef 0pk, dus de motor moet niet af slaan.

Een gezonde OM636 loopt 500-600 toeren stationair.

Als de toerenteller wat anders zegt, zit die er naast.

Onze OM621 draait koud 800 toeren en warm 700. Wat veel, maar er zit een verzwaard vliegwiel in, en dan wil de motor net wat meer toeren zien. Wij merken niet als we de vooruit of achteruit inschakelen op onze velvet. Ja, dat de boot in beweging gaat komen. Het toerental geeft geen krimp en het geluid verandert niet.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Aug 2017, 01:03

Eerst las ik de vraag en toen diverse reacties inclusief alle onzin.
Toen dacht ik maar wijzer te zijn er er niet op te reageren..

Of we beginnen opnieuw in Jip en Janneke taal?

Een Velvet is een hydraulisch bediende keerkoppeling die d.m.v. een oliepomp voldoende druk op moet bouwen om de koppelingsplaten zodanig stevig tegen elkaar te duwen dat er geen slip op kan treden (anders verbrandt de boel a.g.v. wrijving).

Voor de minimale druk heeft de oliepomp een minimaal toerental nodig en dat is het toerental van de motor.
200 toeren/min zal niet werken bij een Velvet, dan gaat het meestal mis (als de schroef vanaf -een beetje- bij de motor past en bij 200 toeren enige belasting vraagt).

Ga er maar vanuit dat Velvet goed functioneert vanaf ca. 600 rpm stationair.
Als de Velvet niet te krap is bemeten mag het inschakeltoerental ook wel 1000 rpm zijn.

Niet dat dat dan goed is, want 1000 is gewoon veel te hoog om bij een goed uitgekiende dieselmotor te passen als inschakeltoerental.
Ofwel; een goed uitgekiende dieselmotor (in de meest voorkomende forum-range zoals de om636, Peugeot, Mitsubishi etc.) moet eigenlijk ergens rond de 750 rpm inschakelen en dan netjes draaien.

Netjes draaien is zonder gerammel, geklapper en geknikker (zoals velen helaas ervaren bij hun foutief samengestelde motorinstallatie..).
Als het niet zonder (opvallende) bijgeluiden is dan komen we bij een ander onderwerp zoals (in willekeurige volgorde) demperplaat, vliegwielverzwaring, niet echte scheepsmotoren, de schroefaslijn, de schroef en de flexibele askoppeling (en meer factoren).

Een klein rateltje mag je kunnen horen anders moeten we ons over vele installaties zorgen gaan maken..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 07 Aug 2017, 12:53

vuuren1 schreef:
Eerst las ik de vraag en toen diverse reacties inclusief alle onzin.
Toen dacht ik maar wijzer te zijn er er niet op te reageren..

:oops:

eerste vaststelling, je lijkt inderdaad milder geworden in je comments :)

Zoals meerdere reageerders hebben aangegeven zal er misschien iets schorten aan de opgegeven stand van de toerenteller, forumlid aquanaut denkt dat er ergens iets niet goed afgesteld is en dat is minder prettig om te horen.
Wat wel blijft is dat naast het pas inschakelen vd kk als de motor op temp is alles probleemloos werkt.
De laatste dag van Amsterdam naar thuishaven Kerkhove 11h gevaren -->probleemloos, motor draait goed, hou een regime aan van 1700RPM wat 10km/h.
Wil wel opmerken dat vorige eigenaar dit ook zo deed motor op temp brengen en dan kk inschakelen, ik dacht ik doe hetzelfde.
Zal als ik kan eens gaan zien en pogen of het anders ook lukt in t'werk te zetten met hoger toerental.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten