Motor op hol, hoe komt dat?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor op hol, hoe komt dat?

Berichtdoor Bob » 27 Jul 2017, 17:47

Vorige week is mijn Mercedes om636 op hol geslagen.

Dat was even schrikken, stopknop werkte niet meer, maar door de luchtinlaat met mijn hand af te sluiten kon ik de motor stoppen.

Links en rechts collega bootvaarders gesproken, fora bezocht, maar afgezien van een paar kreten ben ik het fijne niet te weten kunnen komen.

Kan iemand mij uitleggen wat er nu precies gebeurt en wat de voorwaarden zijn om op hol te slaan, zodat ik het vervolg kan (proberen te)voorkomen.

Alvast bedankt.

Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Motor op hol, hoe komt dat?

Berichtdoor broekie » 27 Jul 2017, 18:10

Hallo Bob. Ik ben geen diesel specialist dus het fijne kan ik je niet vertellen.
Wat ik er altijd van heb begrepen is dat de motor op brandstof, olie, uit het carter blijft draaien.

Ik neem aan dat je stop solenoïde werkt. Dan stopt de pomp met diesel geven.

Die olie moet dan ergens door lekken natuurlijk.
Soms is dat bv de turbo, maar ook via de komt, klepstelen.

Ik denk dat de discussie wel op gang komt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Motor op hol, hoe komt dat?

Berichtdoor broekerhaven » 27 Jul 2017, 18:11

Carterolie wat langs de zuigers word geperst is een optie.
of in ieder geval brandstof wat langs de regelaar de cilinders in komt.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Motor op hol, hoe komt dat?

Berichtdoor Rene » 27 Jul 2017, 20:15

Een te hoge carterdruk, waardoor smeerolie in het inlaattraject komt en meegezogen wordt in de cilinders, en daar tot ontbranding komt, afsluiten van de inlaat is de enige remedie.
Haal de carterventilatie eens los, en kijk of er veel damp/olie naar buiten komt. ( vaak met warme motor )

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Motor op hol, hoe komt dat?

Berichtdoor Roelof » 27 Jul 2017, 21:30

Wilde de motor gewoon niet stoppen of ging de motor een eigen leven leiden nadat de brandstofpomp afgesloten was?

niet willen stoppen: waarschijnlijk werkt de stop spoel niet. de motor blijft gewoon (stationair) draaien nadat je de stop knop hebt ingedrukt.
stop spoel werkt wel maar motor blijft draaien (onregelmatig en soms op hoog toerental): mogelijk wordt als gevolg van gassen lekkage langs de zuigers (ernstige slijtage) smeerolie via de carter ontluchting in de lucht inlaat geblazen.

In dit geval: als test kun je de olie vuldop verwijderen en met draaiende motor met je hand er vlak boven voelen of er veel druk uit deze opening komt.
Ook kun je kijken of de motor wel wil stoppen als je de carter ontluchting van het filter verwijdert.
Als carter druk de oorzaak is dat de motor niet wil stoppen ben ik bang dat je toe bent aan een volledige revisie of een andere motor.

Wanneer is het lucht filter voor het laatst schoongemaakt / vervangen?
Als het luchtfilter dicht zit kan in sommige gevallen olie uit het carter worden aangetrokken via de carter ontluchting als gevolg van de onderdruk aan de binnenkant van het filter.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Motor op hol, hoe komt dat?

Berichtdoor Bob » 28 Jul 2017, 00:06

@ Roelof, aanvullende info

Motor is een tijd geleden helemaal uit elkaar geweest en gereviseerd en met molykote geconserveerd.
Dieselpomp is door Bosch servicepunt gereviseerd
Motor en pomp hebben na de revisie 21 jaar stilgestaan (door allerlei omstandigheden) en zijn kort geleden aangesloten en hebben proefgedraaid.
Motor startte goed en liep stationair en in het werk goed.
In een periode van ongeveer drie weken zeer korte stukje gevaren, kinderziektes verholpen, problemen met keerkoppeling opgelost,
op de kant i.v.m. aangroei en nieuwe antifouling.
In de box een beetje testen motor liep stationair en in het werk goed maar terug stationair liep de motor onregelmatig 100 toeren harder 100 toeren langzamer.
Stopte ik de motor met de stopknop, via morsekabel en handel op de pomp dus geen relais en startte ik weer op liep de motor weer stationair en dan in het werk
regelmatig terug naar stationair weer onregelmatig.
Vervolgens heb ik het opstarten, lopen en weer uitschakelen ongeveer 4 a 5 x met intervallen van hooguit 30 seconden herhaald, bij de laatste keer sloeg de motor op hol.
Die dag had ik olie bijgevuld van de Bosch injectiepomp ongeveer 200cc totdat het overloopslangetje overliep later heb ik gelezen dat 2x per seizoen
50cc voldoende is.
Carter olie was na het op hol slaan niet verminderd.
Boschpomp wordt momenteel getest bij service punt en is op de testbank geweest, pomp OK, in het regulator gedeelte was een lagertje niet helemaal OK en wordt vervangen.

Kan de te grote hoeveelheid bijgevulde olie in de Boschpomp of het achter elkaar stoppen en starten een oorzaak zijn geweest?

Alle info welkom, alvast bedankt.

Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Motor op hol, hoe komt dat?

Berichtdoor elrenegado » 28 Jul 2017, 08:46

Bob schreef:
Kan de te grote hoeveelheid bijgevulde olie in de Boschpomp of het achter elkaar stoppen en starten een oorzaak zijn geweest?

Alle info welkom, alvast bedankt.

Groet, Bob.


Nee, het teveel olie in de pomp word er gewoon uitgegooid.
Zelf onlangs ook gehad... had er veel te veel ingekiept, en dat kwam er allemaal uit.
Ben daarna ook gaan varen, zonder problemen.

De olie uit je pomp komt vanuit de overloop niet in je blok (tenzij de overloop het op/in je luchtfilter gooit, maar die zit als het goed is aan de andere kant van je blok)

Door het snelle stoppen en starten kan je wellicht wel teveel carterdruk opgebouwd hebben.
controleer de carterventilatie eens.... wellicht is die vervuild
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten