PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor elrenegado » 25 Jul 2017, 08:49

Afgelopen weekend 3 daagjes weg geweest.
Alleen gister met wat minder weer via het merwedekanaal naar vianen in een kolone van de spoorbrug arkel naar vianen.
Het viel mij op dat ik de rest niet bij kon houden,
dus GPS erbij, en toen zag ik dat ik bij 2600 rpm net aan de 9 a 9,5km/u haalde.
normaal was dat 11 a 12.
zelfs bij bijna 3000 rpm haalde ik dat nog niet.
ook leek ik een zwaarder geluid waar te nemen, niet van de motor maar van de aandrijving.
Gas terug genomen naar 2300 rpm waarbij het geheel het rustigste draaide, echter net aan 9km/h

Bij een brug aangekomen moest ik wachten op tegemoetkomende beroepsvaart..
dus in z'n vrij.... even later stationair vooruit, enorme trilling, alsof hij maar half in versnelling stond oid, iets gas erbij en het was weg.
Later bij de het afmeren voor de sluis idem.. .maar na een wachttijd van 20 min was het weg, en is ook niet teruggekomen op het tripje naar de haven vanaf de sluis.
In de haven eens goed onder de vloer gekeken, en verdomd, daar lag weer een plasje olie.
Dat lag er eerder ook ( grotere hoeveelheid ) maar toen dacht ik dat het kwam doordat ik teveel olie in de brandstofpomp gekiept had.

Aangezien het oliepeil van de motor nog hetzelfde stond verdenk ik nu de keerkoppeling van lekkage.
Wellicht is het peil nu te laag, wat bij flink doorvaren en een goed warme KK dus dat enorme trillen/bonken in de vooruit verklaart bij stationair.
Nu is vorig jaar de olie ververst door drinkwaard, dus had er niet meer naar omgekeken.

Kan een PRM koppeling met een te laag peil bovenstaande symptomen geven ?

En weet iemand welk type PRM koppeling dit is ?
Dan kan ik even de manual erbij zoeken om te zien HOE ik olie kan peilen (zag geen peilstok)

Hopelijk is dit het.... ik zag nergens een lekspoor, maar heb niet de aftapplug ondeirn gecheckt....
Ga over 3 weken op vakantie ermee, hopelijk is het geen keerring oid waardoor hij eruit moet.

Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor elrenegado » 25 Jul 2017, 09:51

inmiddels gevonden dat het een PRM 140 zou moeten zijn.
Echter in de workshopmanual die ik gevonden heb word niets gezegd over HOE je olie moet peilen, enkel dat je het elke x aantal uur moet controleren.... maar hoe :?:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor Swalker » 25 Jul 2017, 10:33

Hier is een pdf van de workshopmanual: http://www.prm-newage.com/media/File/140%20&%20265%20man.pdf
Op pagina 32 een tekening met onder nummer 84 de "dipstick".
Bij de keerkoppeling, PRM 150, in mijn boot moet ik de dipstick eruit draaien en dan met de onderkant van het draadeinde op het huis het oliepeil meten.
Swalker
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Jan 2017, 16:05
ligplaats: Friesland
info:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor Beemer » 25 Jul 2017, 11:18

Indien aan de KK een oliekoeler is gemonteerd, dan olie peilen direct na uitzetten van de motor.
Dit in verband met het mogelijk wegzakken van olie uit de oliekoeler in ruststand. Deze olie uit de koeler loopt dan weer naar de KK, het oliepeil in de KK is dus hoger dan KK-stand in bedrijf (of DIRECT na uit-bedrijfsstelling).
Laatst gewijzigd door Beemer op 25 Jul 2017, 17:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor quichot » 25 Jul 2017, 11:41

Als de kering aan de uitgaande as lekt, moet je dat kunnen zien aan de buitenrand van de flens. Daar wordt de gelekte olie heengeslingerd. Daar hangt dan een druppeltje aan in ruststand.
Vervangen van de kering is niet ingewikkeld en de koppeling hoeft er ook niet achter weg. Wel moet de schroefas even los. Dan kun je de uitgaande flens met as demonteren door de centrale moer los te draaien. Om het asgedeelte moet je dan een nieuw O-ringetje leggen.
Je hebt er een grote dop voor nodig, uit m'n hoofd 45, en voor hermontage een momentsleutel, want het lager moet op voorgeschreven druk worden ingesteld. Momentsleutels zijn duur, maar te huur. Het O-ringetje kan Dintra je zo leveren.
Kosten verwaarloosbaar, ochtendje werk.

Of dat beetje olieverlies ook de oorzaak van jouw probleem is weet ik niet. Dat zou je de TD van Dintra kunnen vragen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor elrenegado » 25 Jul 2017, 12:13

Swalker schreef:Hier is een pdf van de workshopmanual: http://www.prm-newage.com/media/File/140%20&%20265%20man.pdf
Op pagina 32 een tekening met onder nummer 84 de "dipstick".
Bij de keerkoppeling, PRM 150, in mijn boot moet ik de dipstick eruit draaien en dan met de onderkant van het draadeinde op het huis het oliepeil meten.


Die PDF had ik gevonden.
Er word echter niet beschreven HOE je moet controleren.... warm/koud etc.


Beemer schreef:Indien aan de KK een oliekoeler is gemonteerd, dan olie peilen direct na uitzetten van de motor. Dit in verband met mogelijk wegzakken van olie uit KK in ruststand van KK.


De olie word inderdaad door een oliekoeler gekoeld.
Echter is die boven de keerkoppeling gemonteerd.
in rust zakt de olie dan in de keerkoppeling gok ik ??


quichot schreef:Als de kering aan de uitgaande as lekt, moet je dat kunnen zien aan de buitenrand van de flens. Daar wordt de gelekte olie heengeslingerd. Daar hangt dan een druppeltje aan in ruststand.
Vervangen van de kering is niet ingewikkeld en de koppeling hoeft er ook niet achter weg. Wel moet de schroefas even los. Dan kun je de uitgaande flens met as demonteren door de centrale moer los te draaien. Om het asgedeelte moet je dan een nieuw O-ringetje leggen.
Je hebt er een grote dop voor nodig, uit m'n hoofd 45, en voor hermontage een momentsleutel, want het lager moet op voorgeschreven druk worden ingesteld. Momentsleutels zijn duur, maar te huur. Het O-ringetje kan Dintra je zo leveren.
Kosten verwaarloosbaar, ochtendje werk.

Of dat beetje olieverlies ook de oorzaak van jouw probleem is weet ik niet. Dat zou je de TD van Dintra kunnen vragen.


ik gok dat ik inmiddels toch al iets meer als 1 liter opgelepeld heb uit de bilge (moeilijk in de schatten)
ik zie nergen oliesporen van rondgeslingerde olie..... dus hele kleine hoop dat de aftapplug gewoon lekt...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor Beemer » 25 Jul 2017, 17:04

Steve schreef:
"De olie word inderdaad door een oliekoeler gekoeld.
Echter is die boven de keerkoppeling gemonteerd.
in rust zakt de olie dan in de keerkoppeling gok ik ??"

Klopt uiteraard helemaal: in rust staat de olie in de KK hoger dan bij peilen direct na stoppen van de motor.

In mijn eerdere reactie had dus moeten staan IN en niet UIT de KK. (zal dit even corigeren) :oops:
Velvet geeft in haar manual ook de tip om op de peilstok een EXTRA (hoger) streepje te zetten bij de KK in rust.
Laatst gewijzigd door Beemer op 26 Jul 2017, 10:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor elrenegado » 26 Jul 2017, 10:04

Nou veel wijzer ben ik nog niet, althans ik heb geen enkel idee waar de olie in de bilge vandaan komt.

peil van de KK is wat laag.
net gepeilt, motor staat al uit sinds maandag, ik zie wel iets olie aan de peilstok.... maar die is kraakhelder..

Zit er nou motorolie in zo'n PRM140 ??

De olie in de bilge is zwart... dus niet van de KK.
Dus motorolie peil gecheckt..... die staat nog steeds 1cm onder de max.

wel was de onderkant van dat ronde huis tussen motor en kk nat met zwarte olie.
dat zou duiden op een lekkende keerring van de krukas.
maarrrrrrr...... dan zou het carterpeil toch moeten zakken ??

Heb geen zin die hele KK te verwijderen (kan ik ook niet zelf)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jul 2017, 13:49

elrenegado schreef:, ik zie wel iets olie aan de peilstok.... maar die is kraakhelder..
Zit er nou motorolie in zo'n PRM140 ??

Ja dat kan wel eens zo zijn.
Als je de tekst op je plaatje leest,past er ook een Castrol CBR olie is.
En dat is een motorolie.
Castrol is een BP produkt.
https://misl.org/downloads/Castrol/Cast ... _20W50.pdf
Wat bedoel je met kraakhelder?
Transparant?
Dat kan kloppen,want een versnellingsbak of keerkoppeling is geen verbrandingsmotor.
Er ontstaat dus ook geen roet.
Daarom zal de olie ook nooit zwart worden.
wel was de onderkant van dat ronde huis tussen motor en kk nat met zwarte olie.
dat zou duiden op een lekkende keerring van de krukas.

Loopt de olie niet ergens bij het blok langs van boven naar beneden?
bv kleppendekselpakking lek of zoiets
Zo niet,dan kan het de oliekeerring wel eens zijn van de krukas.
maarrrrrrr...... dan zou het carterpeil toch moeten zakken ??

Maar misschien is het zo weinig,dat je het niet ziet,of er geen erg in hebt,en af en toe er een beetje bij doet,omdat een motor altijd wel een beetje gebruikt.
Dus voorlopig niet bijvullen,en het peil tot het minimun laten lopen.
Heb geen zin die hele KK te verwijderen (kan ik ook niet zelf)

Lijkt me ook eerder een klusje voor een monteur.
Noordvaarder
 

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Berichtdoor elrenegado » 27 Jul 2017, 09:05

ik bedoel inderdaad transparant, zoals "nieuwe" olie eruit ziet.
Heb het even bij drinkwaard nagevraagd, hun hebben hem vorig jaar ververst met een minerale 15w40 olie, idem als in het motorblok.
Dus heb inmiddels minerale olie van Kroon besteld, 15w40 classic

Noordvaarder schreef:Loopt de olie niet ergens bij het blok langs van boven naar beneden?
bv kleppendekselpakking lek of zoiets
Zo niet,dan kan het de oliekeerring wel eens zijn van de krukas.


Heb ik niet kunnen ontdekken,
Er zat wel iets van een oliespoor op, maar dat was oud, en meer zweten dan lekken.
Heb nu alles schoongepoetst waarvandaan het evt zou kunnen lekken.
En tevens een bakje onder dat laagste punt gezet zodat ik beter zicht heb over de hoeveelheid.

Noordvaarder schreef:Maar misschien is het zo weinig,dat je het niet ziet,of er geen erg in hebt,en af en toe er een beetje bij doet,omdat een motor altijd wel een beetje gebruikt.
Dus voorlopig niet bijvullen,en het peil tot het minimun laten lopen.

Ik kan me niet herinneren dat ik het heb bijgevuld sinds dat de motor een volledige beurt heeft gehad vorig jaar juli.

Anyway,
ik kijk het nu inderdaad even aan.
Bakje en peil in de gaten houden.

En de KK een beetje bijvullen,
deze staat net onder peil met motor uit..... dus als deze draait, en olie in de koeler opneemt zal het peil nog wat zakken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten