Bij controle van de motorolie deden zich de volgende feiten voor;
De aanschaf van het schip met een 6 cyl. gereviseerde 168 pk.vrachtwagen motor gaf, bij overname en na lang stilgelegen te hebben aan, dat er liters dorst naar motorolie optrad tijdens een 27 uren durende tocht. Dit zette zich erna nog enkele keren in steeds mindere mate voort, totdat er nu geen olie meer bij hoeft. Dit roept niettemin de vraag op waarom en zou er mogelijk ineens Diesel brandstof in het carter zijn geperst. Bij nader onderzoek blijkt dat de carter olie er uit ziet zoals dat van een diesel verwacht mag worden en via de geur is dit niet waar te nemen. Tijdens mijn eerste tocht werd bijgevuld met nog aanwezige
15W40 en vervolgens met bijgekochte 15W40. Om iets meer te weten heb ik de viscositeit van verse olie met de carter olie, bij dezelfde temperatuur in de motorkamer, vergeleken via de uitstroomtijden middels een pipet van 5 cc.
Hierbij kwam naar voren dat de carterolie in 45 sec. uitliep en de motorolie er 60 sec. over deed.
Mijn veronderstellingen: Was de oorspronkelijke carter vulling mogelijk een 10W30, door mij bij gemengd met 15W40,
of is het carter verdund met dieselolie,
dan wel verlaagt zich een carter olie gedurende het gebruik enigermate in viscositeit.