Tussentijdse controle van de motorolie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor E W Ricken » 24 Jul 2017, 14:48

Bij controle van de motorolie deden zich de volgende feiten voor;
De aanschaf van het schip met een 6 cyl. gereviseerde 168 pk.vrachtwagen motor gaf, bij overname en na lang stilgelegen te hebben aan, dat er liters dorst naar motorolie optrad tijdens een 27 uren durende tocht. Dit zette zich erna nog enkele keren in steeds mindere mate voort, totdat er nu geen olie meer bij hoeft. Dit roept niettemin de vraag op waarom en zou er mogelijk ineens Diesel brandstof in het carter zijn geperst. Bij nader onderzoek blijkt dat de carter olie er uit ziet zoals dat van een diesel verwacht mag worden en via de geur is dit niet waar te nemen. Tijdens mijn eerste tocht werd bijgevuld met nog aanwezige
15W40 en vervolgens met bijgekochte 15W40. Om iets meer te weten heb ik de viscositeit van verse olie met de carter olie, bij dezelfde temperatuur in de motorkamer, vergeleken via de uitstroomtijden middels een pipet van 5 cc.
Hierbij kwam naar voren dat de carterolie in 45 sec. uitliep en de motorolie er 60 sec. over deed.
Mijn veronderstellingen: Was de oorspronkelijke carter vulling mogelijk een 10W30, door mij bij gemengd met 15W40,
of is het carter verdund met dieselolie,
dan wel verlaagt zich een carter olie gedurende het gebruik enigermate in viscositeit.
E W Ricken
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 13:48
ligplaats: Gouda
info:

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor broekie » 24 Jul 2017, 15:20

Ik denk niet dat de uitkomsten van dit soort testjes enige waarde hebben.
Misschien dat de olie naar diesel kan ruiken. Ik weet ook niet hoe olie met diesel gemengd eruit ziet.

Als het nu om een heleboel olie zou gaan, kun je monster laten testen.
Nu zou ik de boel verversen en bv met goedkope ACTION 15W40 op nieuw afvullen.

Verbruik enz. moet dan normaal zijn als je gaat varen.

Indien de hoeveelheid sterk toe- of afneemt is er iets aan de hand.
Die storing kun je dan gericht gaan opzoeken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor Klaver vier » 24 Jul 2017, 17:51

Ik begrijp niet waarom je denkt dat er dieselolie in het carter komt,dan wordt het meer en niet minder
Je raakt toch liters kwijt,er komt toch nie bij
Gr René
Klaver vier
 

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2017, 17:59

Als je eerst wel, en opeens geen olie meer hoeft bij te vullen om het carter op peil te houden, en jouw testje wijst uit dat de olie iets verdund zou kunnen zijn, dan lijkt bijmenging van diesel waarschijnlijk. Je zou dat ook moeten terugzien in de oliedruk. Als die lager is dan je gewend bent is dat een ook aanwijzing voor verdunning.
Ik heb ooit hetzelfde euvel gehad, en dat bleek te liggen aan een iets loszittend warteltje van één van de zes dieselretourleidingen onder het kleppendeksel. Kwartslagje met een steeksleutel verhielp het euvel. Wel nieuwe olie erin moeten gooien.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor E W Ricken » 25 Jul 2017, 13:35

Beste René, bedankt voor je reactie maar goed lezen is ook een ding:
Als de cartervulling vraagt om olie en dit stopt is 1
Als er nog olie verbruikt wordt en er diesel bij komt kan dat het peil schijnbaar handhaven.
Of carterolie zich zelf verlaagt in viscositeit gedurende 135 uren is nog steeds de hamvraag.

Een andere reactie die ik mocht ontvangen en waarvoor dank;
De vervolgens aangevoerde mogelijkheid waarbij onder het kleppendeksel een retour wartel
de oorzaak zou kunnen zijn is een aandacht punt dat controle verdient en was mij nog niet
te binnen is geschoten.
E W Ricken
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 13:48
ligplaats: Gouda
info:

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2017, 16:37

Ricken wat lees ik verkeerd je zegt toch dat je een paar keer olie bijvuld,waar blijft dat dan?
Gr René
Klaver vier
 

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2017, 23:52

Diesel in de smeerolie ruik je vrij snel, zeker als er veel diesel in het carter terecht is gekomen.
Ik vindt het niet logisch om te denken dat er 10W30 in de motor heeft gezeten als er 15W40 aan boord stond.
Zoals ik het begrijp is het olieverbruik afgenomen / gestopt nadat je een redelijke hoeveelheid 15W40 hebt bijgevuld.
Het is best mogelijk dat door verkeerde smeerolie het olieverbruik hoog is maar dan zal er toch ook een blauwe walm uit de uitlaat zijn gekomen.
Als de motor nu geen olie meer verbruikt zou een blauwe walm minder of helemaal weg moeten zijn.

Welk merk en type motor is het en welke olie schrijft de fabrikant voor?
Idd beginnen met de olie eens volledig te verversen en met 15W40 vullen, daarna kijken wat er gebeurt met het olie niveau en of de uitlaat een vette walm uitbraakt.
Als de motor erg lang stilgestaan heeft is olie verversen zowiezo geen luxe.

Er kan na lange stilstand en een onbekende historie van alles loos zijn maar begin met de meest logische en simpele dingen om te controleren.
Vaak is het heel simpel.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jul 2017, 08:25

Het blijft een vreemd verhaal,je vult liters bij en het ligt niet onder in de boot,als het dan ook niet in het carter zit,dan vliegt het de uitlaat uit
Als er liters de uitlaat uitvliegen en je ziet het niet,is het nog vreemder
Als het is zo als je vertelt moet zo ongeveer de hele haven blauw staan als je de motor laat lopen.
Misschien is de dikte van de olie niet goed,maar dan nog,waar blijft het ( liters olie)
Gr René( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor kajoe » 26 Jul 2017, 09:25

ach zo vreemd is het nou ook weer niet .
wel op een jachtje .grotere motoren gooiden vaak zelf het teveel in het carter er uit in de smeerolie afvaltank ,tja en als die vol zat kon je deze olie rustig nogmaals gebruiken .
maar bij een jachtje zoals gezegd liters dan moet het er ergens weer uit komen of via de uitlaat of de carter ontluchting ,en dan heb je om de boot heen een fiks drama .
en ook nog eens de kans op dat de motor overpakt op de smeerolie ,dan is het drama compleet.
en die liters over hoeveel tijd gebeurd dat?
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Tussentijdse controle van de motorolie

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jul 2017, 15:48

Kajoe je praat je eigen een beetje tegen
Eerst zeg je ach zo vreemd is dat ook weer niet
En vervolgens zeg je wel op een jachtje,we praten hier toch over een jachtje.
De vraag blijft waar blijft de olie
Er wordt wel vermeld dat de motor net is gereviceerd,niet hoeveel hij daarna heeft gedraaid.
Een net gereviceerde motor kan ook wel wat olie gebruiken i,v,m, inlopen,maar geen liters.
Ik hoop dat het bovenwater komt wat er nu aan de hand is
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten