Pagina 1 van 2

brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 09:28
door zoran
Dag,
heb een brandstof filter gekocht een delphi 296,
nu heb ik een vraag, hoe moet ik die juist aansluiten,
met een retour leiding van de motor,(verstuivers),
wat is de juiste ingang van tank, juiste uitgang naar de opvoerpomp,
gr,
Zoran

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 12:57
door Klaver vier
Zoran ik denk niet dat hij in de retour moet,hij moet het immers filteren voor dat het door de motor heen gaat.
Op het filter moet de pijlrichting in de richting van de motor staan.
Succes
Gr René ( Klaver vier)

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 15:40
door zoran
Hallo Rene
Je heb toch twee keer in en twee keer uit,
wat ik wil is tank ---- filter----- motor
en overdruk verstuivers ------ filter----- tank
welk aansluitingen moet ik gebruiken,
gr,
Zoran

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 15:48
door peter jansen
Volgens mij staan er pijlen op de deksel van het filterhuis. Die kun je aanhouden.

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 17:20
door Klaver vier
Net wat Peter zegt de pijlen staan er op,op het aluminium deel.
Gr René ( Klaver vier)

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 20:44
door Roelof
De retour leiding van brandstofpomp en verstuivers zou ik rechtstreeks terug de tank in laten gaan, niet aansluiten op het filter in de aanvoer naar de motor.
Daar warmt de brandstof aanvoer naar de brandstof pomp alleen maar van op, dat is niet goed.

Groet,
Roelof

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 21:33
door Klaver vier
Waarom is dat niet goed Roelof,en waarom maken ze dat filter dan zo,dan kunnen ze hem toch beter enkel maken,hoef je ook niks af te doppen
Gr René

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 23:22
door Roelof
De HD brandstofpomp en verstuivers worden gekoeld door de brandstof, daarom heeft de opvoerpomp ook een veel grotere opbrengst dan noodzakelijk is om het verbruik van de motor bij te houden.
Als de retour terug komt op het filter kan de brandstof warmer worden dus minder koelen.

Er zijn wel motoren die de retour op het filter hebben maar als er op een of andere manier een keer lucht in het brandstof systeem komt wordt het ontluchten alleen maar lastiger.
Zoals in een eerder topic beschreven zit er op de Peugeot Indenor hiervoor een aparte ontluchtingsafsluiter op het filter.
Ik heb begrepen (geen ervaring mee) dat er ook Yanmar motoren zijn waarbij de retour op het filter is aangesloten.

De pijlen op een filter geven alleen de stromingsrichting aan door het filter. Voor verschillende opstellingen / toepassingen kan hetzelfde (standaard) filter gebruikt worden, anders zou voor iedere motor een apart filter gemaakt moeten worden.
Afdoppen is goedkoper dan verschillende filters ontwerpen en produceren maar zoals gezegd, het kan dus wel gebruikt worden om de retour aan te sluiten.
Persoonlijk zou ik het niet doen zolang het mogelijk is om de retour terug de tank in te laten stromen.

Groet,
Roelof

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2017, 00:46
door Noordvaarder
Retour gaande diesel filteren heeft geen zin,want dat is al een filter geweest,en het wordt niet vervuild door de pomp zelf.
Ik heb bij trucks ook nog nooit een retour dieselleiding via een filter zien lopen.
Altijd rechtstreeks terug naar de tank.

Re: brandstoffilter

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2017, 21:10
door Thiemen
De dubbele in- en uitgang is denk ik bewust gemaakt zodat je afhankelijk van de plek waar je het filter monteert, je de slangen vanaf de juiste zijde kunt aanvoeren.