OM636 galoppeert, hunts of hoe het ook heten.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

OM636 galoppeert, hunts of hoe het ook heten.

Berichtdoor Bob » 17 Jul 2017, 21:05

Goedenavond,
Galopperen en hunten zijn termen die ik hoorde toen ik mijn probleem voorlegde aan enkele "deskundigen" aan wie ik het probleem vertelde,
o.a.dieselpomp vervangen en nog andere (dure) oplossingen werden aangedragen.
Galopperen en hunten kon ik niet direct terugvinden op het forum dus probeer ik het op deze manier.

Het gaat om een OM636, met behulp van een dieselmonteur, geheel uitelkaar geweest en gereviseerd en met een Bosch PES4 dieselpomp door een Bosch servicepunt gereviseerd.
We zijn nu opnieuw aan het opstarten, de dieselpomp staat exact op tijd, alles ontlucht, juiste toerental afgesteld en diesel op alle 4 inspuitpunten.
Nieuwe filters, nieuwe slangen, nieuwe tank enz.
Hoe de motor hiervoor heeft gelopen weet ik niet.

Bij het starten loopt de motor stationair goed, bij het in het werkzetten (voor- en achteruit, Velvet keerkoppeling) begint de motor onregelmatig te lopen
100 toeren sneller, 100 toeren langzamer enz. dat zou dan het galopperen moeten zijn denk ik want daar lijkt het wel een beetje op.
Ga ik nu terug naar stationair dan loopt de motor in die stand ook onregelmatig.
Iemand zei dat ik het kon afstellen met de regulator?? op de pomp, is dat mogelijk en war zit dan die afstel mogelijkheid en/of zijn er andere oplossingen?

Alvast heel erg bedankt voor een goed advies.

Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: OM636 galoppeert, hunts of hoe het ook heten.

Berichtdoor elrenegado » 19 Jul 2017, 11:38

doet hij dit ook als je hem start, en daarna een paar keer flink gas hebt gegeven (zonder hem in z'n werk te hebben gezet) ??
En houd hij ook in, of gaat harder/zachter lopen als je met en constante 2000 a 2200 RPM vaart ?

Ik heb hetzelfde gehad na een vervuilde tank.... was gewoon vuil e.d. wat in de pomp/leidingen nog zat.
Met andere woorden, als ik meer van de motor vroeg (dus meer brandstof nodig had) begon hij te schommelen, of zoals jij dat noemt galopperen.
Nadat ik dat allemaal gereinigd had was het weg.

Maar lucht in je systeem kan de zelfde symptomen geven.
Er kan makkelijk lucht in je filter blijven staan,
heb je een handmatig opvoerpompje ?
Hier staan handleidingen van deze motor, ook hoe te ontluchten, moet echt in een bepaalde volgorde, en die heb ik 3x moeten herhalen voordat alle lucht weg was....
http://www.motoren.ath.cx/
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: OM636 galoppeert, hunts of hoe het ook heten.

Berichtdoor Arthur » 19 Jul 2017, 11:55

Ik begin bij de filter, dan de pomp en op het laatste draai ik de leidingen op de verstuivers even los tot er geen lucht meer komt,hoef ik niet telkens te starten en te proberen, 5 min voor mijn kleine 3 cyl. even voor gloeien en meteen starten.
vergeet niet de buitenkraan van de impeller pomp open te zetten als je te lang draait zonder te starten.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: OM636 galoppeert, hunts of hoe het ook heten.

Berichtdoor stefan » 19 Jul 2017, 12:42

... dicht te zetten ...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: OM636 galoppeert, hunts of hoe het ook heten.

Berichtdoor Bob » 19 Jul 2017, 13:22

Even een update.
Inderdaad aan het testen met gas geven zonder belasting (niet in het werk) vervolgens sloeg de motor op hol
Schrikken maar gelukkig kunnen stoppen door met mijn hand de luchtaanvoer af te dekken (stopknop werkt in zo'n geval niet), wel een mooie ronde ring op mijn handpalm.

Toevallig had Hans OM636 mij 's-morgens gewaarschuwd dat, o.a. door lang niet gebruik, er een heel klein gaatje in de membraam
aan de achterzijde van de Bosch PES4 injectie pomp zou kunnen zitten wat het onregelmatig lopen zou kunnen veroorzaken en bij
niet vervangen kans op op hol slaan, wat dus een paar uur later gebeurde.

Inderdaad is de pomp na revisie 20 jaar geleden door allerlei oorzaken niet gebruikt, maar dat zou volgens de Servicepunt monteur geen probleem zijn.
Ik weet nu beter.
Membraam gaat trouwens niet alleen kapot door het niet gebruiken maar ook door slijtage
Dit kan ook een oorzaak zijn van onregelmatig lopen.
Inmiddels bij Hans een nieuwe membraam besteld
Groet, Bob..
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: OM636 galoppeert, hunts of hoe het ook heten.

Berichtdoor elrenegado » 20 Jul 2017, 09:10

bedoel je met op hol slaan dat hij naar de max toeren ging ?
Das wel schrikken idd.
En kan inderdaad door een kapot membraam komen.

Overigens is er geen betere vraagbaak over de OM636 motoren als die Hans.
Toen ik er nog 1 in de boot had ook diverse keren contact met hem gehad.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten