Zeewaterpomp peugeot indenor.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jul 2017, 10:48

Zag gisteren wat druppels water onder mn buitenwaterpomp hangen.
Zal je altijd zien een week voor de vakantie.

Iemand enig idee of ik ergens nieuwe keeringen kan krijgen in de regio zuid holland. of moet de pomp compleet vervangen worden?

Het gaat om de waterpomp van een peugeot indenor.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor stefan » 09 Jul 2017, 11:19

Dat is toch gewoon een Johnson impeller pompje?
Kijk even op de site van Fer, www.dieseldokter.nl die heeft volgens mij vervangingsdelen daarvan, levering is snel als t op voorraad is.
Vorig jaar tijdens een water scouting zomerkamp nog zo'n ding op een indenor in een sleepvletje vervangen, die druppelde niet maar gaf een straal...
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Jul 2017, 15:22

Blacktoppie schreef:Zag gisteren wat druppels water onder mn buitenwaterpomp hangen.
.............. of moet de pomp compleet vervangen worden?
Het gaat om de waterpomp van een peugeot indenor.


Als het gaat om een paar druppels,is je keerring lek.
Ik heb er vorige maand ook mee te maken gehad.
Nieuwe keerringen lossen je probleem op.
Wie bij jou in de buurt zit?
Ik denk Drinkwaard -Sliedrecht.
Pomp kun je zelf wel demonteren.
Meenemen ,en misschien willen ze hem ter plekke wel even voor je maken.
Gewoon even een belletje met hun plegen.
0184-412332
Noordvaarder
 

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2017, 17:04

Pomp is Johnson 1/2 inch

Keerringen: 12,7 x 25,4. Waterzijdig: RVS veer, Oliezijdig: Standaard veer.

As controleren op ingelopen plekken ter hoogte van de keerringen. Eventueel polijsten met 1200 waterproof: Alleen met radiale beweging (omheen draaien), geen axiale!!

Pomp heeft glijlagers in zowel het huis als ook in het deksel: Speling controleren (bronzen bus) en loopvlakken op de as.
Bij te grote slijtage: Delen vervangen; Een slingerende as zal lekken odanks nieuwe keerringen!

Deksel vlak op groeven controleren, eventueel vlakken

Originele papierpakking gebruiken:Dikte is kritisch..

Soms is er een O-ring tussen de keerringen; Die dient als centrifugaal ring (slingert lekwater weg).

(Te) lang doorvaren met een lekke pomp zorgt voor water in de motorolie (ondanks de Oliekeerring; Die krijgt het water dan van de verkeerde kant..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jul 2017, 17:49

Van de winter impeller vervangen en gelijk het deksel afgedraaid die is goed, nagemeten en qua dikte kwamen we er mee weg.

Rubber o-ring zit er tussen. Keeringen hebben getal 16x28x7 ik zag dat dat binnenmaat x buitenmaat x dikte was.
Rvs veer ga ik op letten zit er nu overduidelijk niet aan de roest aan det waterkant te zien.

As heeft iets groeven ga ik ook even nalopen..

Stelt overigens echt niks voor zo'n pomp.. snap niet dat ze er zoveel geld voor vragen
Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2017, 18:03

OK,

Dan is het waarschijnlijk Of een reeds vervangen pomp, Of een van de laatst geleverde Indenors..

Succes!

Ge,Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jul 2017, 18:23

De motor is uit '79 het is een dtn indenor. Pomp is meegespoten in de motorkleur en het ziet er niet uit als een later vervangen pomp(kan natuurlijk later gespoten zijn bik vervangen)

Op het deksel van de pomp staat bovenaan JP onderaan DT en een ingeslagen nummer 7801
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2017, 19:46

Klinkt als origineel..
Staat er op de pomp behalve JP ook nog 1/2 ?. Of eventueel 3/4, die is groter, zou kloppen met je 16mm as.
Is verder niet van belang; Wat ik schreef geldt natuurlijk ook voor jouw pomp.
Succes!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Jul 2017, 00:11

eagle schreef:(Te) lang doorvaren met een lekke pomp zorgt voor water in de motorolie (ondanks de Oliekeerring; Die krijgt het water dan van de verkeerde kant..)
Gr, Eagle

Ik heb hier even een vraag over.
Hoe kan het dat je dan water in je motorolie krijgt?
Is het dan een open verbinding?
Ik bedoel hiermee,als je de impellerpomp verwijderd,zit er dan een "gat" in het blok,waar je dan tegen dat aandrijfasje aan kijkt,die de pomp moet aandrijven?
Ik vind het namelijk vreemd,dat je de pomp ziet lekken,en hier wordt er gesproken over water bij de olie namelijk.
En wat bedoel je met "Die krijgt het water dan van de verkeerde kant"?
Noordvaarder
 

Re: Zeewaterpomp peugeot indenor.

Berichtdoor eagle » 10 Jul 2017, 01:08

Bij een impellerpomp die wordt aangedreven door een zich in de motor bevindende as, meestal de nokken as (het kan ook anders, maar dit komt het meeste voor), is er een open verbinding tussen de carterruimte (olie..) en de pomp zelf. Door die opening steekt de pomp-as de motor in.

In de pompkamer zelf is er water.

Om die twee mediums uit elkaar te houden zijn er twee zg Keer-ringen (ook wel Simmer-ringen) aangebracht.
Keerringen zijn rubber ringen met binnenin een metalen body; Ze worden in een precisieboring in het pomphuis geperst. De binnen-boring is een flexibele krappe doorgang voor de draaiende as. Bovendien is er een "Kringspier",een ring-veertje, dat de rubber doorgang half-strak om de as klemt. Het resultaat is dat de as vloeistofdicht kan draaien van de ene ruimte naar de andere.
Keerringen hebben een Richting; Ze worden vrijwel steeds gebruikt voor de afdichting van uit een motor oid stekende draaiende as, dus van binnen naar buiten.

Bij de Impellerpomp is er Een keerring voor tegenhouden van het water, en Een voor tegenhouden van de motorolie. Die twee zijn met de rug naar elkaar gemonteerd; ieder met zijn afdichtende kant naar bijbehorend medium.

Tussen de twee is er een kleine vrije ruimte, die voorzien is van twee gaten naar de buitenwereld. Doel hiervan is, dat ingeval er Een van de twee lekt, de vloeistof niet tegen de achterkant van de andere keerring drukt, maar naar buiten weg kan. Dat is Of water, Of olie. Water lek komt verreweg het meeste voor.

Maarrr..
In de praktijk blijkt dat als de Water-keerring lekt, het water weliswaar hoofdzakelijk naar buiten lekt, er toch ook water door de Olie-keerring komt, vanaf de "achterkant" van die keerring, die in die richting niet goed afdicht, Daardoor komt er water in de motor.....

Johnson heeft enkele maatregelen genomen om dit te voorkomen, waaronder een O-ring om de pomp-as, tussen de beide keerringen, in de lek-ruimte; Door zijn grotere dan de as buitendiameter zou het water weg gecentrifugeerd worden..

Geen van de maatregelen blijken voldoende...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: jaaphaas en 33 gasten