pfff motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Jul 2017, 10:36

En toen ging het mis..

Verleden week vertrokken met onze boot voor een klein tochtje..maar al snel viel me op de de temperatuur van koelwater (gesloten systeem) en motor zeer snel de hoogte inging.
We hebben ook een buitenwaterkoeling voor de keerkoppeling, welke mechanisch wordt aangedreven door de motor. Om te zien of deze werkt, moet ik aan de boeg water naar buiten zien stromen. Ook dit was niet ok.

We zijn direct teruggevaren naar onze haven, om verdere schade te voorkomen.
Omdat beide koelsystemen niet werkten , moest het wel iets pompmatigs zijn of zo..dacht ik..

Het gaat om een BMC Sealord 5.1 , 110pk, een oude beestje van 1968. We hebben hem deze winter een groot onderhoud laten geven, en alles leek nog mooi in orde, hij heeft altijd zeer mooi gedraaid..

Ik heb de technieker van de jachtservice laten komen, en vandaag zijn verdict : het koelsysteem van de keerkoppeling wast stuk door een kapotte impellor (welke 8 vaaruren oud is..)
Maar het ergste :
quote mail :
"Maar motor blaast het koelwater van het interne koelsysteem door de inspansie tank voor op de motor
naar buiten.
Dit duid op een kapotte koppakking, of gescheurde cilinderkop of iets dergelijks."

Nu zitten we met een mega- groot dilemma :
Enerzijds wisten we dat de motor een zwak punt was van onze aankoop, maar die zo snel er de brui aan ging geven...
Anderzijds wil ik wel zoeken naar reserve onderdelen etc...maar zoals de man zegt : we weten niet waar het eindigt...

Het mag stom klinken, maar we hebben een pup van 6maanden welke we nu aan het leren zijn op de boot te gaan etc..Het wordt een beestje van 80kg..Als we nu genoodzaakt moeten stoppen met die oefeningen..lopen we kans dat hij later nooit op een boot wil / kan..

Ons verlof stond eigenlijk ook gepland in functie van..

Mijn gezond verstand zegt niet meer in deze motor te investeren, maar wat is een alternatief...hem laten slepen naar een jachtservice centrum...hermotoriseren..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Meijer1980 » 05 Jul 2017, 12:21

als eenmanszaak garagehouder, moest het mijn boot zijn, kop erafhalen om zeker van eea te kunnen zijn, hij kan afgeperst worden om te testen of hij lek is, een koppakking (set) zal wellicht nog wel te krijgen zijn (geen verdere ervaring in, maar veel te vinden op het net tegenwoordig) moest het inderdaad de kop zijn of erger (water bij olie en motor in smeercircuit aangetast, lagers etc) dan kun je nadenken over een andere motor...

varen zit er met deze motor toch in principe niet meer in dus hoe eerder je weet hoe ernstig het is hoe beter....

en impellor defect na 8u..? montagefoutje..?

succes...
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Roelof » 05 Jul 2017, 12:38

Dat is idd een domper

Als het een lekke kop(pakking) is, zal de expansietank waarschijnlijk ook overgestroomd zijn.
Om eenvoudig te beginnen zou ik een nieuwe impeller monteren (tijdens het monteren zorgen dat de schoepen in de juiste draairichting komen te staan) koelwater peil controleren en de motor starten met de expansietank geopend.
Als er uitlaatgassen uit komen dat is het zeker dat de koppakking of cilinderkop stuk is.

Als je twijfelt of er uitlaatgassen uitkomen kun je een lokale garage vragen om dit aan boord te meten.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 14:53

Als er water uit je expansie vat komt bij een warm lopende motor is heel normaal
Als er een nieuwe inpeller in zit en er komt weer goed koelwater uit de uitlaat, dan wordt het een ander verhaal.
Het buitenwater koelt namelijk het interne water,dus als het buitenwater geen koeling meer geeft wordt het interne water bloedheet en kookt het expansievat over
Dus de koppakking hoeft nog niet kapot te zijn al zou dat wel kunnen omdat de motor zo heet is geworden.
Dan kan je het beste doen wat Roelof al zij het expansievat even open houden en kijken of je daar bijv,luchtbellen ziet.
Dat de impeller stuk is na 8 uur kan alleen bij foute montage of varen met de boordkraan dicht.
Wat de hond betreft,die gaat het na een paar jaar ook wel leren op een boot te vertoeven is mijn ervaring
Succes met het probleem
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Jul 2017, 15:22

Die impellor heeft gewerkt hoor, de 8-tal uren die we er mee gevaren hebben, kwam er wel degelijk water uit..
Nu zit ik met het probleem dat ik zelf geen ervaring heb om aan dergelijke job te beginnen , en dat ik er niet mee naar een service centrum kan varen...
De man die we nu hebben, wordt zeer hoog aangeschreven hier, maar neemt geen iniatief in een productief voorstel tot oplossing.... Als ik hem jullie raad zou moeten aanbevelen, lijkt hij me toch zelf tekort te schieten..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Roelof » 05 Jul 2017, 16:13

Daxiepaks,
Waar lig je met de boot?
Als het in de buurt van Groningen / Hoogezand is wil ik wel even kijken.
Stuur maar een PB waar je ligt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Meijer1980 » 05 Jul 2017, 16:16

aangezien er in je eerste bericht een quote stond dat je van een "monteur" een mail hebt waarin gezegd wordt dat hij sowieso het koelwater eruit duwt, ging ik uit van sleutelwerk...

ander plan: zoek even op internet een freelance monteur (vraag even of hij aan een boot wil werken) en laat deze de correcte ontluchtingsprocedure doen (eventueel thermostaat eruit om uit te sluiten indien nodig, kan bij hoge motortemp defect gaan en dicht blijven zitten, maar iemand met kennis weet waar hij op moet letten qua circulatie etc) aangezien er blijkbaar twijfel is ontstaan over de huidige monteur...

hij zal ook kunnen zien hoe de motor zich gedraagt tov het koelwater (lucht / uitlaatgassen) en zo kunnen interpreteren wat er gedaan moet worden...

mvg jacob
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 17:05

Je zegt dat de impeller heeft gewerkt maar zit er nu een nieuwe in en werkt het koelwater,dat wordt mij nog niet helemaal duidelijk uit je verhaal.
Ik krijg nu namelijk het idee dat je da motor laat draaien zonder buitenkoeling met een kapotte impeller.
Als je monteur niet met een diagnose komt zou ik heel gauw een andere zoeken
Gr René
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Jul 2017, 17:51

Hoi, de impellor is al terug vervangen (2 de in 8 vaaruren...;-)) en het buitenkoelsysteem vd koppeling werkt terug.
Hij heeft dan nieuwe koelvloeistof in het gesloten systeem gedaan (want dit was volledig weg na onze ramp tocht) , en is dan tot dat besluit gekomen.

Ik denk niet dat de man een slechte monteur is , integendeel, maar wel dat hij het druk heeft, en aan dit bootje niet echt veel geloof meer hecht...

Zijn laatste respons : slepen is enige optie. 5op mijn vraag of ik er nog ergens mee kon geraken) , op mijn andere vragen blijft het stil.. Telefonisch is hij enkel te bereiken in nood.......

Slepen lijkt me al een dure oplossing voor niets... Ik zou inderdaad eerst willen weten of het een hopeloos geval is, of eerder een simpele pakking..

Hij ligt in Maastricht..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 18:00

Hoe hoog wordt nu je temperatuur,en borrelt je expansievat tijdens draaien of komt er olie in je expansievat.
Als 1 van die dingen gebeurd is het vrijwel zeker je koppaking.
Gr René
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten