pfff motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: pfff motor

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Jul 2017, 18:41

Daxiepaks schreef:............, daar ik zeer druk bezig ben professioneel momenteel spijtig genoeg.
'''''''''''', de impellor is gesmolten doordat er teveel vuil in de wierpot zat...? (pech gehad..???) Ik heb geen Temp. aanduiding van deze koeling, dus is altijd gevaarlijk lijkt me dan....

Ik vraag me een beetje af,waar je professionaliteit is in het omgaan met een boot.
Als je toch al weet,dat je geen tempmeter hebt,dan controleer je toch vaker je waterkoeling?
Ik las ook ergens,"dat je hoopte dat hij de wierpot leeg heeft gemaakt".
Zulke dingen controleer je toch geregeld als je aan de wal ligt na het varen?
Dit kan 2 keer zijn op een dag,maar ook vaker?
Die wierpot zit er niet voor niks?
Kraan dicht onder pot,deksel eraf halen door vleugelmoer los te maken,dan zeef eruit en af spoelen.
Terug plaatsen in omgekeerde volgorde.
Dit dien je op zijn minst elke dag voor het varen te doen,en indien met een verhoogde aanwezigheid van kroos of wier in het water,veel vaker.
Je checkt dan gelijk de oliepeil van de motorblok en keerkoppeling,die dient bij koude motor gebeuren,omdat alle olie moet zitten.
Vetbus aandraaien of met vetspuit, vet in de galan drukken.
Dit zijn de vaste rituélen die je dagelijks moet uitvoeren.

Wat betreft je motor,ik denk ook aan lekke koppakking.
Mogelijke symptomen voor een lekke koppakking/gescheurde kop zijn:
1: water in de olie en dan is al je olie grijsachtig van kleur .
2: olie in je water en dan drijft er dus een laagje olie in je water reservoir.
3: Buitenzijde van je koppakking lek maar dan zie je dus de olie langs je blok wel ergens lopen .
4: Luchtbellen in je koelsysteem.
5: waarschijnlijk ook vermogen verlies

Je schrijft verder , "een simpel pakkingje".
Dat wel ,maar geen simpele operatie,want het is niet zo,kop eraf,nieuwe pakking erop,en kop er weer op.
Geheid dat hij dan niet dicht is.
Kop moet gecheckt worden of deze niet krom is.
Indien niet vlak(heel vaak) , moet hij gevlakt worden.
Al met al zal je reparatie aardig naar de 1000 euro lopen,zo niet meer.
Is je cilinderkop ook nog gescheurd,dan wordt iets meer.
Noordvaarder
 

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Jul 2017, 19:57

Noordvaarder schreef:Ik vraag me een beetje af,waar je professionaliteit is in het omgaan met een boot.
Als je toch al weet,dat je geen tempmeter hebt,dan controleer je toch vaker je waterkoeling?
Ik las ook ergens,"dat je hoopte dat hij de wierpot leeg heeft gemaakt".
Zulke dingen controleer je toch geregeld als je aan de wal ligt na het varen?
Dit kan 2 keer zijn op een dag,maar ook vaker?
Die wierpot zit er niet voor niks?
Kraan dicht onder pot,deksel eraf halen door vleugelmoer los te maken,dan zeef eruit en af spoelen.
Terug plaatsen in omgekeerde volgorde.
Dit dien je op zijn minst elke dag voor het varen te doen,en indien met een verhoogde aanwezigheid van kroos of wier in het water,veel vaker.
Je checkt dan gelijk de oliepeil van de motorblok en keerkoppeling,die dient bij koude motor gebeuren,omdat alle olie moet zitten.
Vetbus aandraaien of met vetspuit, vet in de galan drukken.
Dit zijn de vaste rituélen die je dagelijks moet uitvoeren.

Wat betreft je motor,ik denk ook aan lekke koppakking.
Mogelijke symptomen voor een lekke koppakking/gescheurde kop zijn:
1: water in de olie en dan is al je olie grijsachtig van kleur .
2: olie in je water en dan drijft er dus een laagje olie in je water reservoir.
3: Buitenzijde van je koppakking lek maar dan zie je dus de olie langs je blok wel ergens lopen .
4: Luchtbellen in je koelsysteem.
5: waarschijnlijk ook vermogen verlies

Je schrijft verder , "een simpel pakkingje".
Dat wel ,maar geen simpele operatie,want het is niet zo,kop eraf,nieuwe pakking erop,en kop er weer op.
Geheid dat hij dan niet dicht is.
Kop moet gecheckt worden of deze niet krom is.
Indien niet vlak(heel vaak) , moet hij gevlakt worden.
Al met al zal je reparatie aardig naar de 1000 euro lopen,zo niet meer.
Is je cilinderkop ook nog gescheurd,dan wordt iets meer.


Mijn professionaliteit met het varen ? Dat is een hobby aan het worden..zeker niet professioneel, maar om op je opmerking te antwoorden : elke keer voor we gaan varen (en dat is na het onderhoud 3 keer geweest, 4 de keer rampzalig) checken we het koelwater. Slecht 1 x vergeten..ja de laatste maal. Bij aankoop vd boot is hij zelfs verkocht als "gesloten koelsysteem" moet je niet naar omzien, ook in de winter vaarplezier. Tot we water aan de zijkant naar buiten zagen komen. Als leek dan maar wat gezocht..niets professioneel dus.
Dat we geen temp meter van die KK koeling hebben, is pas door onze monteur ons verteld..zelf dachten we dat de temp meters (olie en water) beiden koelingen betrof..
"Met simple pakking" bedoel ik het verschil met enkel die pakking of heel het blok..wederom : als leek.

Ik kom hier niet om berispt te worden hoe en wat, ik doe dat ook niet als ik jou tegenkom op een ander forum, waar ik expert zou kunnen zijn.

U bent de eerste die me vertelt dat ik die wierpot vaak moet nazien. Zelfs de monteur zei enkel na te zien of er water uitkomt, wat we dus deden.
Alle begin is leren, en leren kost geld. Hoeveel moet nog blijken.. :-(

Maar blijft : het gesloten systeem zat plots zonder koelvloeistof... En dat heeft niets met die wierpot te maken..

Ik blijf verder zoeken naar stukken, en als ze te vinden zijn, gaat de kop eraf .
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor redmiller » 06 Jul 2017, 20:04

c'est le ton quit fait la chanson
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Jul 2017, 20:16

redmiller schreef:c'est le ton quit fait la chanson


tja, het zit allemaal wat tegen, en misschien zit ik wat te snel op mijn paard...
Als je je vakantieplannen in het water ziet vallen..en je de schuld ook deels bij jezelf moet zoeken, durf het al eens zuur worden..excuses
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 21:08

Ik begrijp dat je er helemaal ziek van bent,maar ik zou nog niet zo bij de pakken neer zitten,het moet volgens mij allemaal wel weer goed kunnen komen.
Laat je niet gek praten zoals elke dag wierpot schoonmaken dat doet geen mens, en zeker niet als hij alleen dienst doet om de keerkoppeling van koeling te voorzien.
Je hoeft namelijk die wierpot niet iedere keer open te maken,wel goed opletten of er water naar buiten komt,bij mij is dat via de uilaat,volgens mij is dat bij jou op een ander plaats, maar dat maakt niets uit.
Wat je nu moet weten,raak ik water kwijt door lekkage,kan je zien door te vullen en een dag laten staan.
Of heb ik een verstopping waardoor ik geen circulatie heb,of pompt de pomp het niet rond.
Als het water op peil blijft de motor starten en aan de leidingen voelen of het warm wordt en belangrijk of het steeds verder warm wordt,schuift de warmte niet op heb je geen ciculatie en is de pomp kapot of er zit ergens een grote luchtbel
Als er pijpen onder het schip doorlopen en deze zijn leeg of gedeeltelijk leeg geweest heb je heel gauw lucht in de installatie,lucht gaat altijd op het bovenste punt zitten dus controleer goed de hoge punten.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt en dat je er wat aan hebt
Gr René
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor redmiller » 06 Jul 2017, 21:32

Daxiepaks schreef:
tja, het zit allemaal wat tegen, en misschien zit ik wat te snel op mijn paard...
Als je je vakantieplannen in het water ziet vallen..en je de schuld ook deels bij jezelf moet zoeken, durf het al eens zuur worden..excuses


Je hebt een PB ;)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Jul 2017, 21:48

Klaver vier schreef:Ik begrijp dat je er helemaal ziek van bent,maar ik zou nog niet zo bij de pakken neer zitten,het moet volgens mij allemaal wel weer goed kunnen komen.
Laat je niet gek praten zoals elke dag wierpot schoonmaken dat doet geen mens, en zeker niet als hij alleen dienst doet om de keerkoppeling van koeling te voorzien.
Je hoeft namelijk die wierpot niet iedere keer open te maken,wel goed opletten of er water naar buiten komt,bij mij is dat via de uilaat,volgens mij is dat bij jou op een ander plaats, maar dat maakt niets uit.
Wat je nu moet weten,raak ik water kwijt door lekkage,kan je zien door te vullen en een dag laten staan.
Of heb ik een verstopping waardoor ik geen circulatie heb,of pompt de pomp het niet rond.
Als het water op peil blijft de motor starten en aan de leidingen voelen of het warm wordt en belangrijk of het steeds verder warm wordt,schuift de warmte niet op heb je geen ciculatie en is de pomp kapot of er zit ergens een grote luchtbel
Als er pijpen onder het schip doorlopen en deze zijn leeg of gedeeltelijk leeg geweest heb je heel gauw lucht in de installatie,lucht gaat altijd op het bovenste punt zitten dus controleer goed de hoge punten.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt en dat je er wat aan hebt
Gr René


Thx René, ik ga je raad zeker kunnen gebruiken.
Mekanieker stelt voor : kop openmaken, zien wat er mis is nu (want dat is er sowieso als de koelvoeistof naar buiten wordt gespoten door de kop) , dit oplossen als er stukken te vinden zijn.
Dan koelvloeistof bijvullen en zien of het zakt; indien ok, daarna laten lopen tot hij warmer wordt en zien of alles ok blijft..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor henkvd » 06 Jul 2017, 21:55

Niet zeker of het dezelfde type motor is aar mogelijk kan je er wat mee
http://www.tractorspareparts.co.uk/bmc- ... 1_917.html
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 21:59

Jammer genoeg is je verhaal steeds anders eerst zeg je het water spuit er uit bij het expansievat nu zeg je het lekt uit de kop
Dan hoef je ook niet te zoeken,kop er af vlakken nieuwe pakking en de boel weer in elkaar
Door nie duidelijk te vertellen wat er gebeurd,schep je veel verwarring
Gr René
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Jul 2017, 22:45

Daxiepaks schreef:
tja, het zit allemaal wat tegen, en misschien zit ik wat te snel op mijn paard...
Als je je vakantieplannen in het water ziet vallen..en je de schuld ook deels bij jezelf moet zoeken, durf het al eens zuur worden..excuses

Het is niet bedoeld om je te berispen.
Echter ik kan weet ook niet wat voor vaarder je bent.
En iemand die hier in NL een boot heeft liggen,en zelf 100 km verderop woont,schaar ik toch onder degenen die weten waar ze mee bezig zijn.
Maar goed, het is natuurlijk balen,als je dit overkomt.
Niemand zit hierop te wachten,en zeker niet iemand die bezig is zijn viervoeter wegwijs te laten maken met zijn vaartuig.
Ook niet voor iemand die zijn verlof al gepland heeft.
Daar gaat je goede geld en zoiets vergald je plezier.

Ik kan echter met je meeleven,want ik kwam ook effe voor verrasingen te staan,toen de monteur bij mij kwam.
Gelukkig was de schade aan de motor minder,maar ik moest ook effe een nieuwe impellerpomp aanschaffen voor mijn Indenor.
Er kwam genoeg water uit,maar ook uit plekken waar het niet behoord uit te komen.
Ik weet nu ook waarom ik constant water in de bilge had staan na het varen.
Gelukkig zijn alle problemen opgelost,maar mijn buideltje is ook voor circa 700 eurotjes lichter geworden,en dat is toch zonde.
Daarvoor had ik vaak een hotelleke kunnen huren "om te kunnen gaan kameren". ;)

En dus ja,wie zit op zoiets te wachten als wat jij nu overkomt?
Niemand dus.
En ik hoop dat je toch een goede monteur vind,die niet denkt aan dollars,maar aan eurocenten,en die je het vel niet over de oren trekt,om het maar met een Nederlandse gezegde te zeggen.
Want de ene zijn nood,is veelal voor de andere zijn rijkelijk belegde brood.
En mijn verstand zegt, doe het in één keer goed,investeer in een nieuwe motor of een recente gebruikte,en maak een prijsafspraak,want met die van jou iemand in daguur bij laten werken wordt een hele dure,en dat is het niet meer waard.
Effe pijn lijden,maar daarna heb je jaren lang er plezier van.
Want als je dit repareerd,wat kom je volgend jaar tegen?
Weer iets anders?En dan weer een dure reparatie?
Sterkte en succes met het vinden van een goede oplossing voor jarenlang plezier.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten