Daxiepaks schreef:............, daar ik zeer druk bezig ben professioneel momenteel spijtig genoeg.
'''''''''''', de impellor is gesmolten doordat er teveel vuil in de wierpot zat...? (pech gehad..???) Ik heb geen Temp. aanduiding van deze koeling, dus is altijd gevaarlijk lijkt me dan....
Ik vraag me een beetje af,waar je professionaliteit is in het omgaan met een boot.
Als je toch al weet,dat je geen tempmeter hebt,dan controleer je toch vaker je waterkoeling?
Ik las ook ergens,"dat je hoopte dat hij de wierpot leeg heeft gemaakt".
Zulke dingen controleer je toch geregeld als je aan de wal ligt na het varen?
Dit kan 2 keer zijn op een dag,maar ook vaker?
Die wierpot zit er niet voor niks?
Kraan dicht onder pot,deksel eraf halen door vleugelmoer los te maken,dan zeef eruit en af spoelen.
Terug plaatsen in omgekeerde volgorde.
Dit dien je op zijn minst elke dag voor het varen te doen,en indien met een verhoogde aanwezigheid van kroos of wier in het water,veel vaker.
Je checkt dan gelijk de oliepeil van de motorblok en keerkoppeling,die dient bij koude motor gebeuren,omdat alle olie moet zitten.
Vetbus aandraaien of met vetspuit, vet in de galan drukken.
Dit zijn de vaste rituélen die je dagelijks moet uitvoeren.
Wat betreft je motor,ik denk ook aan lekke koppakking.
Mogelijke symptomen voor een lekke koppakking/gescheurde kop zijn:
1: water in de olie en dan is al je olie grijsachtig van kleur .
2: olie in je water en dan drijft er dus een laagje olie in je water reservoir.
3: Buitenzijde van je koppakking lek maar dan zie je dus de olie langs je blok wel ergens lopen .
4: Luchtbellen in je koelsysteem.
5: waarschijnlijk ook vermogen verlies
Je schrijft verder , "een simpel pakkingje".
Dat wel ,maar geen simpele operatie,want het is niet zo,kop eraf,nieuwe pakking erop,en kop er weer op.
Geheid dat hij dan niet dicht is.
Kop moet gecheckt worden of deze niet krom is.
Indien niet vlak(heel vaak) , moet hij gevlakt worden.
Al met al zal je reparatie aardig naar de 1000 euro lopen,zo niet meer.
Is je cilinderkop ook nog gescheurd,dan wordt iets meer.