pfff motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Jul 2017, 23:40

Klaver vier schreef:Jammer genoeg is je verhaal steeds anders eerst zeg je het water spuit er uit bij het expansievat nu zeg je het lekt uit de kop
Dan hoef je ook niet te zoeken,kop er af vlakken nieuwe pakking en de boel weer in elkaar
Door nie duidelijk te vertellen wat er gebeurd,schep je veel verwarring
Gr René


René, excuses als ik dingen dooreen haal , de enige quote die ik hierover kan aanhalen van de mekanieker is :

"Maar motor blaast het koelwater van het interne koelsysteem door de inspansie tank voor op de motor
naar buiten.
Dit duid op een kapotte koppakking, of gescheurde cilinderkop of iets dergelijks."
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 07 Jul 2017, 09:56

update : ik heb een adres gevonden waar stukken van deze motor nog te vinden zijn ! (nieuw en gereviseerde).
Volgende week gaat de motor open, mekanieker is weekendje weg.

Dan gaan we dat gedeelte al zien en oplossen. daarna oorzaak en gevolg bepalen : wat was eerst : koelwater lek / circulatie probleem en zo heet gelopen en koppakking (of iets anders) stuk. Of is het andersom..?

Toch een beetje licht in de tunnel..
Verlof gepland rond 18 augustus...moet haalbaar zijn.
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 13 Jul 2017, 10:27

update :
Zonet de mekanieker aan de lijn gekregen en die zei me dat hij nu pas tot de conclusie gekomen is dat het een “natte cilinder” (als ik dat goed begrepen heb) motor is , die oude BMC..Wat ik begrepen heb daarvan is dat deze motoren zowel vanonder als vanboven een pakking en sluitstuk/kop heeft…
Hij heeft nu wel de kop eraf, maar kan daar niets speciaals aan zien waardoor het koelwater door het expansievat zou worden geblazen. De kop wordt nu onder druk getest.. …maar de oorzaak kan dus ook aan de onderkant zitten bij dit soort motoren.
Als dit zo is, zou hij heel de motor uiteen moeten halen om daar te geraken…

Ik kan hier totaal niet mee volgen…maar versta enkel : waarschijnlijk moet heel de motor uiteen…


:-(
:-(
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Patrick5 » 13 Jul 2017, 17:18

Hoi. Daxiepas,

Mischien toch maar even laten bereken waar je op de duur gaat op uitkomen. Als de motor volledig open moet en er daarvoor uitmoet kan een nieuwe motor ook een uitkomst zijn.het hoeft daarom geen dure merkmotor te zijn. Ik durf het merk niet vernoemen wat ik een 600 tal draaiuren geleden liet plaatsen want anders begint er hier wellicht opnieuw een discussie over voor of tegen. Ik verving mijn oude Indennor die nochthans nog oke was en heb tot op heden geen spijt van deze beslissing. Het voorkwam wellicht problemen op de twee daarop volgende Parijs reizen. Ik keek vooral op langere termijn. Nu geniet ik van een modernere motor en hoop dit nog vele jaren te mogen meemaken. Beter ik dan een volgende eigenaar van de boot.

Patrick.
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor henkvd » 13 Jul 2017, 18:48

Begin toch ernstig te twijfelen aan de mechanieker, laat deze eerst maar het carter leeg zuigen om te kijken of deze alleen motorolie bevat en geen koelwater, want daar zou je koelvloeistof dan nml in weg lopen, indien dit het geval zou zijn is het einde van de motor wel in het zicht gekomen. Blijkt bij leeg zuigen het carter alleen smeerolie te bevatten dan kun je de pezen uit sluiten en is daar niets aan de hand.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Rene » 13 Jul 2017, 19:14

Blijf het ook een vreemd verhaal vinden, voor onderhoud niets mis, na onderhoud meerdere problemen, iets zegt me dat hier iets niet klopt.
B.t.w. nog geen antwoord gehad op mijn vraag, eerder gesteld. :roll:
Volgens mij, correct me if i'm wrong, heeft een BMC geen cilinderbussen, zoals in het laatste bericht geopperd wordt.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 13 Jul 2017, 19:34

Ik heb al verschillende dingen aangedragen om eerst te proberen maar de monteur gaat zonder verder te kijken als zijn neus lang is ,de kop er af halen terwijl je eerst een heleboel dingen uit kan sluiten.
Net zoals Henk al oppert bekijk eerst de olie eens,en nogmaals had eerst het expansie vat eens gevuld om te kijken of de koelvloeistof zakt
Als je zo werkt als deze monteur gaat het altijd veel geld kosten
Ik ben benieud hoe het afloopt maar het zou mij niks verwonderen als straks blijkt dat het gewoon een luchtbel was.
Ik blijf het volgen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor stefan » 14 Jul 2017, 13:49

daxie, wie is die monteur, toevallig toch niet Guido Willems?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Meijer1980 » 14 Jul 2017, 15:56

zoals René eerder zegt, het zou lucht kunnen zijn, ontluchten systeem is ook heel belangrijk...

1) is de thermostaat bekeken, niet defect, corrosie of dicht ?
2) waaierpomp (koelwaterpomp in blok) in orde ?
3) inderdaad staat van vloeistoffen nazien (mixen, emulsie ?)

een oude motor wil zeker niet zeggen slecht, ik blijf dit ook even met interesse volgen...als je btw geen goed gevoel bij de monteur heb spreek deze even 'duidelijk' aan alsof je zijn baas bent (is in principe ook zo, zijn jouw centen) en laat hem foto's maken van de stappen en bevindingen...

ik zit al van kinds af aan in de (auto) industrie en heb al akelig wat afgesleuteld maar er zijn maar een paar manieren de goede, en een gezonde dosis zelfstandigheid / oplossingsvermogen (problemen, geen vettigheden ;) komen zeker erbij kijken...

grts jacob
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 14 Jul 2017, 17:25

Rene schreef:Blijf het ook een vreemd verhaal vinden, voor onderhoud niets mis, na onderhoud meerdere problemen, iets zegt me dat hier iets niet klopt.
B.t.w. nog geen antwoord gehad op mijn vraag, eerder gesteld. :roll:
Volgens mij, correct me if i'm wrong, heeft een BMC geen cilinderbussen, zoals in het laatste bericht geopperd wordt.

René

Het onderhoud is ook door deze man uitgevoerd.
Maar , ik noem het een groot onderhoud, maar dat is het niet ..hij heeft niet het blok opgengehad, hij heeft enkel : alle filters vervangen, olie vervangen, klepafstelling nagezien (denk ik) ,dynamo geriviseerd/hersteld , impeller KK koeling vervangen, barst in uitlaat hersteld.
BMC heeft wel cilinderbussen (toch de 5.1 Sealord.)
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten