pfff motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 18:05

Het blijft vreemd van die twee impellers,maar je zegt dat er koelwater uitkomt,daar is toch iets geks gebeurd,zijn de resten van de kappotte impeller er goed uit.
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Jul 2017, 18:52

Klaver vier schreef:Hoe hoog wordt nu je temperatuur,en borrelt je expansievat tijdens draaien of komt er olie in je expansievat.
Als 1 van die dingen gebeurd is het vrijwel zeker je koppaking.
Gr René

René,
Ik hang momenteel af van mijn monteur... zelf woon ik meer dan 100km van Maastricht, en heb nog geen verlof. Nog belangrijker : buiten vroeger eens een brommertje open te vijzen, heb ik nihil ervaring..
Als hij morgen nog niet gereageerd heeft, zal ik naar iemand anders opzoek kunnen denk ik.. Maar waarschijnlijk al wel een gepeperde rekening gepresenteerd krijgen door deze monteur..

Ik ken ook geen monteurs die daar in de buurt opereren en een goede naam hebben mbt deze oude diesels.. Alle hulp welkom..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Jul 2017, 18:57

Klaver vier schreef:Het blijft vreemd van die twee impellers,maar je zegt dat er koelwater uitkomt,daar is toch iets geks gebeurd,zijn de resten van de kappotte impeller er goed uit.


Nee hoor, het zijn 2 verschillende koelsystemen. Het open koelsysteem is voor de keerkoppeling te koelen, en daar is de impellor van vervangen (nu 2de keer). Werkt terug volgens de monteur, maar het werkte ook na de 1ste vervanging.
Het gesloten koelsysteem is voor de motor te koelen, en hiervan drukt hij het koelwater naar buiten langst voren.
quote monteur : "motor blaast het koelwater van het interne koelsysteem door de inspansie tank voor op de motor
naar buiten.
Dit duid op een kapotte koppakking, of gescheurde cilinderkop of iets dergelijks."

....
Ik wil zeker geen afbreuk doen of iemand zwart maken, absoluut niet, maar ik voel aan dat wij sneller een oplossing hopen te vinden dan dat hij werkt momenteel...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Meijer1980 » 05 Jul 2017, 19:18

zoals eerder gezegd, ff wat tijd steken op internet om eens te kijken naar een freelance monteur, en vragen of ie aan een boot wil werken, een koppakking "ontdekken" moet voor een beetje monteur geen rocketscience zijn, je borduurt verder op zijn kennis om eventuele valluiken te herkennen en met een correcte diagnose te komen...

aangezien je met een intercoolend systeem werkt moet ook de circulatie van het 'antivries systeem' goed gechecked worden (niet geblokkeerd door eventuele thermostaat of waaierpomp vd motor die niet meer pompt, eens gehad bij een oldtimer, gietijzeren wp en complete schoep vh asje afgebroken, lag in het huis...)

suc6
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 21:11

Zoals je het nu verteld kan het bijna niet anders als de koppaking zijn,maar 1 ding hoe warm is de motor temperatuur als het uit het expansievat komt,kookt hij dan of is het al eerder.
Als het bijna meteen met draaien al uit het expansievat komt is het zo goed als zeker de koppakking,maar als het pas gebeurd als de motor heet wordt,kan het lucht of slechte tot geen circulatie zijn.
Als de koppakking kapotis gebeurd het ook vaak dat de olie in het carter grijs wordt ( dit hoeft niet altijd)
Een goeie dieselmonteur moet zo weten wat er aan de hand is
Nogmaals suc6 ik hoop voor jullie dat het meevalt
Gr René
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor varg » 05 Jul 2017, 21:17

bel hier eens mee (of mail): https://link.marktplaats.nl/m960676087
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Rene » 05 Jul 2017, 22:16

Grote vraag is: Wie heeft het groot onderhoud, zoals vermeld in het eerste bericht uitgevoerd??
Als voorheen alles naar behoren heeft gewerkt, lijkt het me zeer aannemelijk, dat tijdens dit onderhoud iets mis is gegaan, en de monteur hierop aangesproken kan worden.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Roelof » 05 Jul 2017, 22:42

Idd, ik ben nu ook wel nieuwsgierig wat er tijdens die onderhoudsbeurt uitgevoerd is.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor elrenegado » 06 Jul 2017, 08:48

nu ken ik deze motoren niet.
Maar ik lees een paar zaken.
- er is een conclusie getrokken dat de koeler van de KK kapot zou zijn ?
- motor word te warm
- er komt geen koelwater meer naar buiten.

Ik zou eens een simpele test doen.
Nieuwe impellor(s) plaatsen, koeler van de keerkoppeling even ontsluiten (dus even uit het koelsysteem halen), en de motor laten lopen.....
en dan kijken of hij alsnog warm loopt... Niet gaan varen natuurlijk, want je KK word niet gekoeld,

Als het dan goed gaat, kan het dus zijn dat die koeler gewoon je koelwater blokkeert (doordat er een stuk impellor in blijft steken wellicht) ...
dan krijg je A, geen buitenwater te zien, B je motor word te warm omdat hij de warmte via de warmtewisselaar niet kwijt kan, C je expansievat zal vol lopen of overstromen.

Uiteraard kan nog steeds je koppakking stuk zijn...
maar het hoeft niet perse..

Maargoed, vanachter een toetsenbord beoordelen is lastig.
Er zal ongetwijfeld een bedrijf of monteur in de omgeving te vinden zijn lijkt me.

Dat je expansievat overloopt kant ook komen doordat hij te vol zit.
Dat heb ik ook gehad.... als ik rustig vaarde (onder de 2000rpm) was er niets aan de hand., maar ging ik erboven dan begon hij de KVS eruit te kiepen.
Die ik braaf steeds terug gooide.... later bleek pas dat ik hem gewoon te vol deed...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 09:13

Als die olie koeler verstopt zit komt er geen koelvloeistiof meer naar buiten dit gebeurd wel volgens Daxiepax.
Maar er komt helaas geen antwoordt wanneer hij overstoomd,meteen of als hij warm loopt?
Gr René
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten