pfff motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: pfff motor

Berichtdoor elrenegado » 06 Jul 2017, 09:24

Klaver vier schreef:Als die olie koeler verstopt zit komt er geen koelvloeistiof meer naar buiten dit gebeurd wel volgens Daxiepax.
Maar er komt helaas geen antwoordt wanneer hij overstoomd,meteen of als hij warm loopt?
Gr René


koelvloeistof of water ?

ik las in de eerste post dacht ik dat er geen water uit de boot kwam.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: pfff motor

Berichtdoor swblom » 06 Jul 2017, 10:02

Zoals ik het lees is het koelcircuit van KK gescheiden van de motor. Dus de koppeling tussen kapotte impeller en de koppakking is er niet.

Waarom wordt de conclusie van de kapotte koppakking zo in twijfel getrokken? TS geeft aan dat hij vertrouwen heeft in de monteur. Volgens mij is het meer relevant om iemand te vinden die hem eventueel met dit specifiek type motor kan helpen omdat de monteur er geen heil meer in ziet.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Jul 2017, 10:17

Hoi iedereen, thx voor al de inbreng..
Ik probeer nuttige info te verstrekken, maar ook ik moet alles afleiden uit email en telefoon, daar ik zeer druk bezig ben professioneel momenteel spijtig genoeg.

Dus : Het gesloten koelsysteem is hersteld, de impellor is gesmolten doordat er teveel vuil in de wierpot zat...? (pech gehad..???) Ik heb geen Temp. aanduiding van deze koeling, dus is altijd gevaarlijk lijkt me dan....
Zoals hij het verteld is het als beide "problemen" afzonderlijk zijn opgetreden...(pech gehad?...) en dus niet met elkaar te maken hebben...?

Hij wil gerust de kop eraf trekken om te zien wat er precies mis is, maar waarschuwt me (wat ik wel snap) dat we wel weten waar we aan beginnen maar niet, waar we gaan eindigen, want : er bestaat ook de kans dat hij de koelvloeistof buiten verliest aan de koelbuisjes onder de romp.... En zo denkt hij dat het gegaan is : een lek daar en zonder koelvloeistof gevaren = motor overhit = kop barst. Hij stelt dat bij zo een trage slag motor dit anders zeer zelden voorkomt..

Plan van aanpak... vermits sik ook alles vanop afstand moet regelen ga ik achter wisselstukken van deze motor (dank voor de link varg) , via Bakker had ik hem ook juist..

En : hij duwt de koelvloeistof er direct uit nu , hoeft hij niet warm voor te staan...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 11:28

Steve ik bedoelde water sorry
Gr René
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 11:37

Daxiepax het zijn geen afzonderlijke problemen,de buitenkoeling heeft niet gewerkt waardoor de interne koeling geen koeling kreeg en dus veel te heet is geworden waardoor de koppakking is gesneuveld of zelfs de kop is gescheurd.
De koelpijpen lek lijkt mij onzin,dan spuit het niet uit je expansie vat.
Ik zou zeker met een ander monteur in zee gaan,
Wat ik aan het verhaal ook niet begrijp is dat je zegt dat hij goed koelwater naar buitn geeft,dan zit je wierpot niet verstopt.
Voor dat je onderdelen gaat scoren zou ik eerst de kop er maar af halen,dan weet je gelijk heel wat meer.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Jul 2017, 12:42

Klaver vier schreef:Daxiepax het zijn geen afzonderlijke problemen,de buitenkoeling heeft niet gewerkt waardoor de interne koeling geen koeling kreeg en dus veel te heet is geworden waardoor de koppakking is gesneuveld of zelfs de kop is gescheurd.
De koelpijpen lek lijkt mij onzin,dan spuit het niet uit je expansie vat.
Ik zou zeker met een ander monteur in zee gaan,
Wat ik aan het verhaal ook niet begrijp is dat je zegt dat hij goed koelwater naar buitn geeft,dan zit je wierpot niet verstopt.
Voor dat je onderdelen gaat scoren zou ik eerst de kop er maar af halen,dan weet je gelijk heel wat meer.
Gr René ( Klaver vier )


René,

Voor de goede orde : tijdens de ramp tocht kwam er GEEN water naar buiten => dus wierpot kan toen wel verstopt zijn geweest.. NU heeft hij de simpeler vervangen , en naar ik hoop die wierpot leeg gemaakt = > dit gedeelte werkt terug.
MAAR : intern koelcircuit koelt door buisjes onder de romp, NIET door het extern koelcircuit vd KK .... (is me zo verteld), d
Dit zijn 2 aparte zaken, die toevallig samen stuk zijn gegaan..hm hmmm
Ik koop nog geen onderdelen, ik ben nog maar het rondtoeren wat rik ze eventueel kan vinden (maar krijg helaas niet snel antwoord...) .
Een aparte, onafhankelijke monteur vinden in de buurt van Maastricht...op wat moet ik afgaan ?? pfff referenties..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Meijer1980 » 06 Jul 2017, 13:34

kijk, zoals ik nu dus begrijp is er kielkoeling met buizen onder de boot voor de motor, en buitenwaterkoeling met impellorpomp voor de KK...

toeval is toeval als je met beide pech hebt...beste advies lijkt me idd kop eraf en laten nakijken...

mvg jacob
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: pfff motor

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Jul 2017, 13:51

1 ding nog vermelden waard voor de kenners : de buitenwaterkoeling vd KK (met de kapotte impeller) wordt mechanisch aangedreven door de motor...

Ik geloof niet in het toeval : 2 dingen, op dezelfde tijd stuk.. beiden te maken met koeling..

First thing first : eerst weten of er nog stukken te krijgen zijn van deze motor. Hermotoriseren is te duur vrees ik als ik mijn monteur mag geloven. (Die vind het het niet waard......)
Maar schroot ??? We houden wel van dit bootje, is perfect het type boot dat we zochten , inrichting etc ..

:-| :-| :-| :-x :-x :( :( :( :( :(
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: pfff motor

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 14:13

Daxiepaks Ik had het verkeerd begrepen,ik had begrepen dat het buitenwater het interne circuit koelde,maar nu wordt het een heel ander verhaal.
Je kan eerst proberen er koelvloeistof in te doen een dag laten staan om te kijken of het zakt,is dit niet het geval,dan de motor starten en aan de slangen voelen welke heet wordt en kijken of hij verderop ook heet wordt,wordt hij verderop niet heet dan heb je geen circulatie,waterpomp kapot of een luchtbel
In beide gevallen loopt de motor heel snel heet en kookt dan over,
Met een lekke koppakking,wordt een motor meestal niet heel snel heet,wel gaat hij meestal slecht starten of meer damp uit de uilaat geven of hij krijgt grijze motor olie
De wierbak kan in jouw geval de warme motor niet veroorzaken,wel een warme keerkoppeling.
Ik kan ook niet geloven dat er twee dingen tegelijk sneuvelen.
Gewoon heel goed ontluchten en kijken of je circulatie hebt,geen circulatie is gauw warm lopen
Gr René
Klaver vier
 

Re: pfff motor

Berichtdoor helenakruiser » 06 Jul 2017, 16:00

Daxiepaks...neem contact op met Botenwacht , zij hebben vast een adres voor je in de buurt van Maastricht .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten