Beluchter koelwatersysteem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Beluchter koelwatersysteem

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Mrt 2012, 18:09

Ik kom twee mogelijkheden tegen voor de plaats van een beluchter. De een voor de motor en wel tussen de wierpot en de buitenwaterpomp; dus voor de motor. De andere achter de motor, na de injectiebocht.
Zijn beide mogelijkheden even goed en wat zijn de voor- en/of nadelen van de ene oplossing t.o.v. de andere.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Beluchter koelwatersysteem

Berichtdoor fox4you » 07 Mrt 2012, 18:27

Wim Niessen schreef:De een voor de motor en wel tussen de wierpot en de buitenwaterpomp.
Je zal het wel anders bedoelen dan je schrijft want tussen wierpot en buitenwaterpomp gaat niet werken want je zit dan aan de zuigkant van de buitenwaterpomp met een beluchter waardoor er (valse) lucht mee het systeem in wordt gezogen.
Wim Niessen schreef: De andere achter de motor, na de injectiebocht.
Na de injectiebocht gaat ook niet want het water zit dan in de uitlaat.
De tekening van Vetus is toch duidelijk.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Beluchter koelwatersysteem

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 22:37

Wim,
Fox heeft gelijk, lucht is ca. 800x dunner dan water dus plaatst je een beluchter niet aan de zuigzijde van de pomp.
De pompcapaciteit gaat op die manier ernstig achteruit.

Bij jouw motor moet de beluchter waarschijnlijk tussen de koeler en de injectiebocht.
Bij Vetus Mitsubishi motoren zit daar een slang die er dan tussen uit gaat en komt de beluchter daar tussen.

Vroeger maakte men wel eens een gaatje in het deksel van het wierfilter, dat werkt ook als hevelbreker (als het filter voldoende boven de waterlijn zit..).
Een gaatje van 1 mm gaf vaak al problemen en dan steek je er een verbogen paperclip in en dan gaat het wel.
Totdat de paperclip vastroest...

Er zijn wel twee mogelijkheden en dat gaat over de soort beluchter (daarom staan er twee op het schema van Vetus).
1:
Een beluchter met een controle straaltje over boord.
2:
Een beluchter met een terugslagklepje.

De meest betrouwbare is nummer 1 omdat het gevoelige klepje er niet in zit en omdat je de uitstroom kan controleren (als er water uit komt is het ding niet verstopt).
Op het schema van Vetus is het slangetje naar de romp zuiver horizontaal getekend, dat is in theorie leuk, maar een slangetje zakt door en de inhoud die achterblijft zorgt dan voor een waterslot waardoor het ding niet meer werkt!
Het slangetje moet strak op afschot zijn aangebracht (ik doe er over de hele lengte een PVC buisje omheen wat om de 50 cm is ondersteund).

Hevelen resulteert in forse motorschade en soms tot een gezonken schip.
De handleidingen zijn voor de praktijk niet volledig (zie boven) en dan denk je het goed te hebben gedaan en gaat het alsnog mis.
Onlangs kwam ik nog een gevalletje tegen met systeem 2 waarbij de nog recente dieselmotor flink water op de zuigers en in het carter had.

De motorleverancier komt de installatie in bedrijfstellen dus hopelijk let die op dit soort dingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten