Op het filter horen 4 leidingen uit te komen.
De aanvoer vanaf de LD brandstofpomp, deze zit op een ingang van het filter.
De afvoer naar de HD brandstofpomp, deze zit op een uitgang van het filter.
De andere uitgang van het filter loopt via een speciaal kraantje weer naar de tank terug.
Op deze aansluiting zit ook de retourleiding vanaf de HD brandstofpomp.
Via deze retourleiding komt ook de lekolie van de verstuivers mee, welke op de HD brandstofpomp al samenkomen met de retourleiding
Dichtzetten van de kraan in bedrijf zal zorgen voor een te hoge voordruk van de HD pomp waardoor de motor onregelmatig zou kunnen lopen in het lage toeren bereik.
Omdat er dan veel brandstof overschot is, zal de voordruk oplopen.
De voordruk wordt namelijk geregeld door het kraantje (niet door hem verder open en dicht te zetten maar door een afgepaste opening in de kraan.
Draaien met het kraantje dicht zal zorgen voor een te warme brandstof (omdat de lekolie van de verstuivers niet weg kan maar rond gepompt wordt.
En overmatige belasting van het membraan van de LD brandstofpomp omdat deze in zijn slag beperkt wordt door de te hoge druk aan de perszijde.
Om tijdens het ontluchten ook het circuit van het filter naar de HD pomp en terug te kunnen meenemen moet je voorkomen dat je de met de LD pomp opgepompte brandstof de weg van de minste weerstand neemt (over het filter direct de tank weer in) daarom moet dat kraantje op dat moment dicht.
Een lik vet/fitterskit of een draadje hennep op het spindeltje van de kraan, een borgmoertje of draadje voorkomt dat het spindeltje eruit loopt.
Een tyrap kan ook uitkomst bieden:
Aquanaut