Pagina 1 van 2

los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2017, 09:08
door Blacktoppie
Op mn peugeot indenor zit een Delphi filterhuis, op dat filterhuis zit een kraantje om de retourleiding open of dicht te zetten.
paar weken terug ben ik gevallen in het motorruim met mn arm op dat kraantje, kraan geen zichtbare schade arm behoorlijk.
na inspectie zag alles er nog goed uit.

nu zo'n 10 uur varen later is het kraan gedeelte(waar je aan draait) los gelopen, gevolg retour pompt niet terug in de tank maar in mn motorruim(ruim 100 liter diesel onder de motor). kraantje kan je gewoon terug duwen en weer vast schroeven en dan lekt er niks meer mijn vermoeden is dat het schroefdraad gewoon los gedraaid is door het vallen en daarna de boel langzaam los getrilt is.

De vraag : maar even voor mijn zekerheid klopt het dat je dit gedeelte gewoon los kan halen.

heb een paar foto ter verduidelijking.
hier zie je het kraantje hoe het er uit hoort te zien.
Afbeelding

een wat lastigere foto maar hier zie je dat het draai gedeelte mist.
Afbeelding
andere hoek.
Afbeelding

ik heb de boel netjes weggepompt in jerrycans(ja daar waren ze voor aquanaut) en dat staat nu in de schuur. de eerste foto is van een paar jaar terug en gelukkig was mijn motorruim nu aanzienlijk schoner dan op die foto dus er zit niet heel veel troep in. er stond ook geen water onderin. bedoeling is om het door een goed filter te halen en langzaam weg te stoken

Geluk bij een ongeluk, er zat een hoop gtl in de tank, en ja dat stinkt echt minder.

Arco

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2017, 10:16
door Arthur
Ik heb dezelfde filter als jou en laat de retourleiding die van de verstuivers komt gewoon terug in de filter lopen,
Waarom loopt er van jou filter een leiding naar de tank en ook nog met een losse aansluiting, als het slangetje los schiet loopt weer alles vol.

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2017, 10:22
door Blacktoppie
Arthur schreef:Ik heb dezelfde filter als jou en laat de retourleiding die van de verstuivers komt gewoon terug in de filter lopen,
Waarom loopt er van jou filter een leiding naar de tank en ook nog met een losse aansluiting, als het slangetje los schiet loopt weer alles vol.



Geen idee, zo zat het toen ik de boot kocht. zie het bij meerdere boten zo zitten(iig bij de meeste curtevenne's)

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2017, 10:53
door aquanaut
Blacktoppie schreef:... jerrycans(ja daar waren ze voor aquanaut)....
Arco


HAHAHA, en ik maar wachten tot jullie op dat vlot de haven in zouden komen......

Die kraan is je brandstof retour kraan.
Deze hoort in principe altijd open te staan (een aantal slagen los is al voldoende)
Alleen als je het brandstofsysteem wil ontluchten sluit je deze kraan.

Kijk anders of je hem kan borgen met een extra moer of desnoods een borgdraadje.

Aquanaut

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2017, 11:46
door Blacktoppie
Dat staat hij normaal ook. Was vooral benieuwd of hij inderdaad los kan komen als hij helemaal losgedraaid is, niet dat er intern iets afgebrokenn is ofzo.

Als dat zo is. Geen probleem dan komt er een borging oid op en klaar.

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2017, 20:30
door Klaver vier
Blacktoppie is het niet zo dat de buitenste moer een borgmoer is?
Gr René ( Klaver vier)

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2017, 18:32
door Blacktoppie
Zou kunnen maar hij zat moervast

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2017, 21:53
door Noordvaarder
Ik vind het vreemd dat die kraan bij jou open staat,althans een eind is uitgedraait.
Bij mij staat die dicht,althans voor de servicebeurt.
Of het nu ook zo is,weet ik niet.Ik let er niet zo op.
En een ander antwoord wat ik hier zie,als dat het om een brandstof retour leiding gaat?
Dan vraag ik mij even af waarom je diesel gaat filteren,dat de retourleiding in gaat,terug naar de tank.
Aanvoerleiding zal het zijn,en geen retourleiding.
Er zit een waterafscheider onder,en dat hoef je niet te scheiden als het retour tank gaat,dacht ik zo.
Dat zal voor de brandstofpomp moeten. :mrgreen:

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2017, 21:57
door Blacktoppie
Het is sowieso geen aanvoerleiding aangezien hij boven in mijn diesel tank uit komt (en nee er zit in mn tank niet een pijpje naar beneden)

Edit. Er zitten op het filterhuis 3 aansluitingen aangesloten 1 ingang, 1 uitgang naar mn brandstofpomp en 1 uitgang naar deze retour.

Ik ben wel benieuwd hoe het kraantje nu bij je staat.

Re: los gelopen kraan diesel filter

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2017, 23:06
door Noordvaarder
Ik zal komend weekend bij eens gaan kijken hoe e.e.a. daar zit.
Vind het vreemd,dat bij de kraan open staat,en bij mij dicht.
Ik zie net in de instructieboekje van de DTP50 motor het volgende:
ONTLUCHTEN VAN HET BRAN DSTO FSYSTEEM
L Open brandstoítoevoerkraan.
2. Sluit de kraan (11) in de retourleiding op het brandstoffilter.

Dus toch de retourleiding.
En ik maar denken dat het de brandstofleiding is van de tank naar de motor,omdat deze bij de tank met een kraantje dicht kan.
Fout gedacht dus.
Dan moet er wel een andere leiding zijn,die als aanvoerleiding dienst doet.
Gaan we opzoeken.

Verder lees ik ook bij storingencontrolelijst het volgende:
STÀTIONNAIR DRAAIT DE MOTOR NIET REGÉLMATIG
8. Kraan op brandstof filter gesloten , oplossing=kraan open.

Dat vind ik dan ook weer vreemd,want mijn motor loopt niet onregelmatig,en die kraan staat dicht.
Afbeelding