los gelopen kraan diesel filter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor aquanaut » 29 Jun 2017, 06:30

Op het filter horen 4 leidingen uit te komen.
De aanvoer vanaf de LD brandstofpomp, deze zit op een ingang van het filter.
De afvoer naar de HD brandstofpomp, deze zit op een uitgang van het filter.
De andere uitgang van het filter loopt via een speciaal kraantje weer naar de tank terug.
Op deze aansluiting zit ook de retourleiding vanaf de HD brandstofpomp.
Via deze retourleiding komt ook de lekolie van de verstuivers mee, welke op de HD brandstofpomp al samenkomen met de retourleiding

Dichtzetten van de kraan in bedrijf zal zorgen voor een te hoge voordruk van de HD pomp waardoor de motor onregelmatig zou kunnen lopen in het lage toeren bereik.
Omdat er dan veel brandstof overschot is, zal de voordruk oplopen.
De voordruk wordt namelijk geregeld door het kraantje (niet door hem verder open en dicht te zetten maar door een afgepaste opening in de kraan.
Draaien met het kraantje dicht zal zorgen voor een te warme brandstof (omdat de lekolie van de verstuivers niet weg kan maar rond gepompt wordt.
En overmatige belasting van het membraan van de LD brandstofpomp omdat deze in zijn slag beperkt wordt door de te hoge druk aan de perszijde.
Om tijdens het ontluchten ook het circuit van het filter naar de HD pomp en terug te kunnen meenemen moet je voorkomen dat je de met de LD pomp opgepompte brandstof de weg van de minste weerstand neemt (over het filter direct de tank weer in) daarom moet dat kraantje op dat moment dicht.
Een lik vet/fitterskit of een draadje hennep op het spindeltje van de kraan, een borgmoertje of draadje voorkomt dat het spindeltje eruit loopt.
Een tyrap kan ook uitkomst bieden:
Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor eagle » 02 Jul 2017, 18:16

Aanvulling op Aquanaut..

Over het "kraantje" bij Indenor en Volvo Penta MD 21/31 a/b,

Op deze motoren zit een inspuitpomp type CAV-DPA.
In deze pomp zit oa een schottenpomp aan de ingang. Die is niet bedoeld als opvoerpomp, maar zorgt binnen de pomp voor zg, Intermediate-pressure (lang verhaal..).
Bij stilstand kan er geen diesel door die schottenpomp,maar dat zou wel moeten om de gehele pomp te vullen tijdens het ontluchten. Daarom is er voorzien in een intern bypass kanaal om de schottenpomp heen.
Dat kanaal moet er echter tijdens normaal bedrijf niet zijn; het zou de werking van de schottenpomp verstoren!
Daarom is er voorzien in een afsluitklep in het bypasskanaal die normaal dicht is, maar opent door verhoogde opvoerdruk.

Aan de DPA-pomp moet diesel worden aangeboden met een (lage) druk van 0,14 bar voor normaal bedrijf.
Het opvoerpompje heeft een druklimiet van 0,20 bar; Hierdoor zou het bypassklepje dus voortdurend geopend worden, en dat moet niet.

Dit wordt opgelost door het aanbrengen van een drukbegrenzingsklep parallel aan de DPA pomp: Het bewuste "Kraantje".
In het zeskantdeel ervan zit de drukbegrenzer; een kogel tegen zitting, en een veer. De klep opent bij ca 0,14 bar, en laat de opgevoerde diesel afvloeien naar tank. De klep kan buiten werking worden gesteld door de kogel vast op zijn zitting te drukken door een drukstift met schroefdraad: het"kraantje".

Dus:
Tijdens Normaal bedrijf: Lage opvoerdruk, drukbegrenzer in werking, "kraantje" Open.
Tijdens Ontluchten: Hogere opvoerdruk, drukbegrenzer buiten werking, met de hand pompen aan het armpje van de opvoerpomp, "Kraantje" dicht.

PS,
Opvoerpompjes zijn zg Druk-gebonden. Als de weerstand die ze ondervinden (de toegang tot de Inspuitpomp) zorgt voor het bereiken van de maximale druk van het pompje, zal de druk niet verder stijgen, maar het volume zal verminderd worden tot precies de waarde die de DPA pomp op dat moment vraagt.
Dit gebeurt, omdat de pers-slag van het pompje wordt gedaan door een Veer onder het membraan; De veerkracht en het membraanoppervlak bepalen de maximale opvoerdruk. De Zuigslag gebeurt door het tegen de veer in naar beneden trekken van het membraan via een hefboom die door de nokkenas wordt bediend.
Het maximale opvoervolume is het slagvolume van het membraan; Dat is veel te veel voor de voeding van de inspuitpomp. Maar door bovengenoemde werking zal de slag van het membraan door tegendruk afnemen tot juist het minimale, nodig om de inspuitpomp te voeden. Deze vraagt meer of minder al naar gelang hoeveel vermogen er op dat moment gevraagd wordt.

Maarr... Bij toepassing van een begrenzingsklep met een waarde, lager dan de max opvoerdruk van het opvoerpompje, bereikt deze zijn max druk nooit, met gevolg dat de membraanslag altijd maximaal zal zijn; het overgrote deel van de opgevoerde diesel gaat immers onder lagere druk retour..
Da vindt het memraan niet fijn; De levensduur zou sterk bekort worden..
Om hier weer af te komen beperkt men de zuigslag en daarmee de hele membraanslag door de hefboomslag kleiner te maken. Dat gebeurt door het monteren van een (dikke) tussenplaat tussen de pompflens en het motorblok; hierdoor steekt de bedien-arm minder diep in het blok, waardoor de nok de arm maar gedeeltelijk raakt..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Jul 2017, 20:02

Interesant leesvoer zo.

Maar als ik al met al alles lees is het dus mogelijk dat het kraantje losschiet. Dit is dus iets wat ik in de gaten zal houden als ik mn luik opentrek voor het varen voortaan.

Anyway de boot is weer schoon van binnen.. de lucht redelijk weg... op naar de vakantie.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor eagle » 02 Jul 2017, 20:15

Kijk op de foto van Aquanaut naar het kraantje..
Waar het spindeltje de klep ingaat is er een gland: Het eerste, kleine, zeskant. Door die aan te draaien gaat het spindeltje zwaarder draaien, en zal niet meer lostrillen

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Jul 2017, 20:22

Hmhm.. dit zit al redelijk strak (kreeg er iig niet veel beweging in) maar zal hem nog eens extra nalopen

Ik denk vooral dat het kraantje een klap heeft gehad toen ik er een paar dagen ervoor op gevallen ben met mn arm.(alhoewel ik daarna nog wel zo'n 10 uur heb gevaren
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor Klaver vier » 02 Jul 2017, 21:27

Had er niet iemand dat al eerder gezegd?
Als er achter dat moertje geen pakking zit net als bij een galland doet het ook niks lijkt mij.
De moer op de foto lijkt helemaal aangedraaid te zitten,dus moet er iets tussen,ik weet niet wat maar denk aan een o ring,
Maar dat kan eagle je wel vertellen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor aquanaut » 02 Jul 2017, 22:15

Eagle,

[buiging, hoed af]

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor eagle » 02 Jul 2017, 23:24

:D
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: los gelopen kraan diesel filter

Berichtdoor sebas » 05 Okt 2020, 09:51

Even een oud topic omhoog brengen.

Ik had begrepen dat retour brandstof niet via het filter zou moeten ivm opwarming ?
Zijn er mensen die dan het filter bypassed hebben ?
En zo niet, heeft iemand wel eens het kraantje vervangen door een kogelkraan b.v. ?
Ik ben even benieuwd naar hoe ivm de gekke banjo aansluiting van de retourleiding en de motor retour leiding.
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten