Volvo Penta md5 zoemer/lampje probleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo Penta md5 zoemer/lampje probleem

Berichtdoor Schipper » 11 Jun 2017, 13:13

Hoi,
Ik heb een bootje gekocht met een V-P md5B er in die wat elektrische storingen heeft nl; bij contact aan doet de zoemer het niet (met direct stroom op er op doet hij het wel) en het lampje van de temperatuur doet het ook niet (lampje is heel)
Alle draden van paneeltje naar blok doorgemeten en zijn ok.
De andere controle 2 lampjes gaan gewoon aan als ik het contact aan zet en uit zodra de motor loopt.
Het enige misschien vreemde wat ik heb kunnen vinden is dat ik de bilgepomp die op een schakelaar in het paneeltje zit aangesloten gewoon kan aanzetten terwijl de sleutel niet in het contact zit.
Iemand een idee wat hier mis is?
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Re: Volvo Penta md5 zoemer/lampje probleem

Berichtdoor aquanaut » 11 Jun 2017, 18:24

Hallo Schipper en welkom op dit forum,

Waarom zou het lampje voor de temperatuur gaan branden als je het contact aan zet?
Dit lampje gaat branden als de temperatuur te hoog is.....
Dit in tegenstelling tot het laadstroom controlelampje en het oliedruk lampje.
Bij een stilstaande motor is er geen oliedruk en ook geen laadstroom, na het starten van de motor moeten deze twee uitgaan.

Het zoemertje wordt in sommige dashboardjes onderdrukt als de motor niet draait.
Met andere woorden, alleen het contact aanzetten is niet genoeg om de "fouten" geen laadstroom en geen oliedruk te laten klinken.

Dat de bilgepomp werkt als het contact niet ingeschakeld is lijkt mij volledig logisch, de bilgepomp heeft immers niets met de motor te maken.
In een hoop gevallen staat de bilgepomp zelfs buiten de hoofdschakelaar om, zodat deze pomp te allen tijde kan werken.

Om je alarmen te testen kun je de gever van oliedruk, en die van koelwatertempertuur eens opzoeken en deze bij draaiende motor aan massa leggen om te kijken wat er dan gebeurt.

suc6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Volvo Penta md5 zoemer/lampje probleem

Berichtdoor Schipper » 13 Jun 2017, 22:54

Hoi Aquanaut,
Ik had laatst wat filmpjes bekeken op YouTube van de md5 en daar viel het me op dat bij vele bootjes de zoemer afging zodra het contact werd aangezet. Vandaar dat ik met het afvroeg.
Ik zal het draadje van de temperatuur sensor eens tegen het blok houden om te zien wat er gebeurd.
Het laadstroom en oliedruk lampje lijken mij wel goed te functioneren.
Wat de bilgepomp betreft,die zit zowel direct op de akku als ook via een schakelaar op het bedieningspaneeltje via de originele volvo kabelboom vandaar had het mij logisch geleken dat hij dan niet zou werken via die weg met het contract uit.

Schipper
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Amersfow en 41 gasten