Welke motor nodig

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Welke motor nodig

Berichtdoor Lisa » 04 Jun 2017, 13:52

Halo. Wij zijn naar een motorboot aan het zoeken om te gaan genieten van ons pensioen. We zoeken een stalen schip van ongeveer 12 a 13 meter lengte.
Wat wij nu tegenkomen zijn schepen van dezelfde lengte met ongeveer een gemiddelde waterverplaatsing van 11-12 ton. Nu komen we boten tegen met motoren bijv. 106 pk met 4 cylinders en een gelijke boot met motor 85pk met 5 cylinders. ook nog met 6 cylinders etc. Is er iemand op dit forum die ons kan uitleggen wat het verschil is en wat goed en niet goed is. Ik bedoel en ik ben een leek is dan voor een 12.50 meter boot 85pk en 4 cylinders niet een te kleine motor en dan denk ik aan stroming etc.
U leest het waarschijnlijk al, wij zijn leken op het gebied van motoren maar we willen graag van andere mensen horen als van een verkoper want voor hen is het altijd ok en super.
hartelijk dank alvast voor uw antwoord.
Lisa
Lisa
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Jun 2017, 12:34
ligplaats:
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor Klaver vier » 04 Jun 2017, 22:12

Hoi Lisa al de motoren zijn groot genoeg
volgens mij
Vaak loopt een motor met meer cilinders wat rustiger
Ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die gaan zeggen de motor is veel te groot maar ik deel die mening niet
Wij hebben een boot van 11,60meter met 135 pk en mij bevalt het prima
Ik vindt het wel lekker als je moet stoppen dat het dan ook vlot gaat
Je hebt het vermogen vaak helemaal niet nodig maar als je het nodig hebt is het wel lekker als je het ook hebt.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Jun 2017, 23:02

Klaver vier schreef:Ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die gaan zeggen de motor is veel te groot maar ik deel die mening niet
Wij hebben een boot van 11,60meter met 135 pk en mij bevalt het prima
Ik vindt het wel lekker als je moet stoppen dat het dan ook vlot gaat

Er wordt inderdaad vaak geroepen dat je aan 5pk/ton genoeg hebt
Dus in feite zou je bij 12 ton aan 60pk genoeg hebben.
Maar ik vraag me ook wel eens af,is dat het maximaalvermogen van het blok bij 3200 toeren,of is dat aantal pk's noodzakelijk bij een kruissnelheid van 1600 toeren.
Ik denk eerder bij de kruissnelheid,want die 3200 toeren of meer ,vaar je zelden.
Noordvaarder
 

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor Roelof » 05 Jun 2017, 04:37

Hallo Lisa,

Onze boot is 10,5 x 3,2 meter, diepgang 0,9 meter, waterverplaatsing ca 8 ton.
De motor is 85 pk / 5 cilinder.

Dit is behoorlijk overbemeten voor deze boot, bij normale vaart hebben we het vermogen absoluut niet nodig.
Op een lager toerental is de motor mooi rustig / stil en indien zich een situatie voor zou doen is het mooi om iets "over" te hebben

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor Marie Christina » 05 Jun 2017, 09:08

Deze maten komen min of meer overeen met mijn Pikmeerkruisertje.
Daar staat een 40PK Samofa Mitsubishi in.
Slechts 1 keer heb ik gedacht: Nu zou ik wel wat meer power willen hebben.
Dat was toen ik een grote speedboot van een ondiepte op het Lauwersmeer wilde trekken .
Voor de rest altijd prima.
Van de beschikbare 2200 toertjes gebruik ik er zo'n 13 a 1500 waar ik zo'n 10 km per uur mee haal.

Vergeet niet dat al die extra paardjes wel eten willen hebben, hè?
Ook als ze niet zo hard hoeven te rennen.
Dus niks berekeningen, gewoon puur uit eigen waarneming : 40 - 50 pk is genoeg.(Bij mijn boot dan toch.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor swblom » 06 Jun 2017, 06:58

We hebben recentelijk op onze boot, 12 meter lang, 14 ton, een 63 pk Mitsubishi geïnstalleerd. Meer dan genoeg vermogen. een type kleiner had ook voldaan

Veel vermogen over hebben klinkt leuk, let dan wel op dat de boot met stationair toerental niet al als een raket ervandoor gaat. Erg vervelend met manoeuvreren en als het druk is.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor Lisa » 06 Jun 2017, 10:48

Dank iedereen voor jullie antwoord.
Ik ben enigzins gerustgesteld nu. We gaan verder zoeken.
Groeten Lisa
Lisa
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Jun 2017, 12:34
ligplaats:
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor Lisa » 06 Jun 2017, 10:50

Dank allemaal voor jullie antwoord. Ik ben enigzins gerustgesteld nu.
We gaan verder met een bij ons passende boot zoeken.
Vriendelijke groet Lisa
Lisa
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Jun 2017, 12:34
ligplaats:
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Jun 2017, 12:36

Richtlijn is ca 4.5-5 PK/Ton
En om te voorkomen dat je daarbij op vol vermogen moet draaien, is een andere richtlijn dat die uitkomst ca 60% van je nominale vermogen moet zijn.

Ik vaar met 11 Ton, dus zou 50 PK genoeg zijn.
Er staat een 85 PK (max rpm 2800) in wat er in de praktijk op neer komt, dat ik een prima kruissnelheid vaar bij 1800 rmp
En dan loopt ze als een zonnetje.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor kajoe » 06 Jun 2017, 17:12

mijn bootje 10.50 x 3.10 x 1m ongeveer 9 ton ,er stond een indenor 6.90 in deze er uit gedonderd ,en een nieuwe ik wou graag wat extra hebben voor op stroom ,en ging voor een gelijk waardige motor ,dat werd mij door verschillende mo torleveranciers afgeraden na hun berekeningen ,en ik kwam uit op 60 pk ,nog wat te veel voor de boot ,loopt nu op vol is 3000 t 15 km en bij 2000 14 km
maar meestal heb je dat niet nodig ,bleek ook nog is dat een grotere motor vrijwel niet paste met de inbouw hoogte ,ook de mannen van het forum gaven aan dat te veel pk's niets helpt voor de snelheid .
nu dus heel tevreden met wat ik heb ,had ik mijn eigen zin gedaan had ik een aardige bak centjes in de majem gedonderd
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten