Welke motor nodig

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor peter jansen » 06 Jun 2017, 19:05

Zolang je water aan het verplaatsen bent kun je volgenieten mij uitrekenen hoeveel energie dit kost en welk vermogen daarbij hoort. Elke pk meer is in mijn ogen nutteloos en zonde van het geld.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Jun 2017, 22:40

kajoe schreef:ik wou graag wat extra hebben voor op stroom

Het misverstand in de wereld van waterverplaatsers, wat helaas uit economisch oogpunt ook nog wel eens door werven/verkopers wordt gehanteerd.
Meer vermogen dan nominaal nodig (zie boven) is zinloos, ook op stroom.
Een waterverplaatser krijg je alleen met veel moeite (= grof geweld) significant boven de rompsnelheid en daarbij gaat je brandstof verbruik progressief omhoog en wordt je stabiliteit onrustig.

Als je 'haast' hebt op het water en niet het geduld op kunt brengen om rustig tegen de stroom in te kabbelen, moet je geen waterverplaatser kopen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke motor nodig

Berichtdoor kajoe » 07 Jun 2017, 08:29

nou mijn vorige schip was een waterverplaatser (luxe motor) maar liep met een daf van 125 pk afgesteld op 80 pk 18 km pu en bij 2400 t bijna 20 km schip was leeg gemeten 16 ton .maar ja de lengte speelt dan weer een gunstige rol.
op de beroeps vaart is het helemaal wat anders vroeger voer je met 250 pk van Rotterdam naar mainz en daar deden we dan bijna een week over ,nu in het zelfde schip een 600 pk en loopt op stroom stukken harder .
maar het is ook een beetje gevoels kwestie ,en daar stap je niet zo gouw over heen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten