Pagina 1 van 2

Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 12:57
door PB5117
Hallo,

Ik heb reeds 5 jaren dezelfde boot en tot op heden weinig noemenswaardige problemen gehad (gelukkig).

Nu merk ik de laatste tijd dat als ik de motor start (koude motor) er in het buitenwater een kleine hoeveelheid olie of diesel gaat drijven. De ene keer wat meer dan de andere keer. In het geel is het niet veel denk ik maar je ziet overal kleine "regenboogjes" verschijnen.

Ik vind het vreemd omdat dit voorheen niet was. Na 1 a 2 minuten verdwijnt dit.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? en moet ik hier iets aan laten doen of gewoon maar voor lief aannemen?

Even de details:
Volvo Penta KAD43
DPD staartstuk
ca 800 draaiuren
elk jaar worden alle olien en filters vervangen.

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 16:48
door broekerhaven
Ook ander geluid?
Mischien iets lekkende of blijven hangende klep(pen)
bij opwarmende motor zetten ze wat uit en zal het minder worden inderdaad.

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 17:13
door peter jansen
Misschien iets slijtage langs de klepgeleiders.

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 17:32
door Klaver vier
Wat er aan de hand is weet ik ook niet,maar als naar 800 uur de klepgeleiders al lekken of de kleppen blijven hangen dan zou het wel een heel slechte motor zijn,en dat geloof ik niet van een volvo.
Gr René ( Klaver vier )

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 20:49
door broekerhaven
Door een motor te mishandelen red je het al na een paar uur, dat zegt niks , ook niet van een volvo.

wat er met de motor is uitgespookt weten we niet , dus de opties voor het probleem lijken mij zo gek nog niet.

scheurtje in de kop van olie naar koelwater zou ook kunnen, gaat ook weer dicht na warm worden.
Alleen word het wel steeds erger.

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 21:09
door Klaver vier
Als ik het zo lees mishandelt vraagsteller de motor niet,maar vervangt keurig optijd de filters
Dan nog willen je klepgeleiders versleten zijn bij 800 uur,dan moet je haast zonder olie gedraait hebben.
Wat wel belangrijk is de motor altijd goed op temperatuur laten komen,bij korte stukjes varen zonder dat de motor op temperatuur komt,wil dit verschijnsel zich wel eens voordoen
Ik zou mij er zeker niet druk om maken,zolang de motor geen olie gaat verbruiken,of dat de olie grijs wordt
Gr René ( Klaver vier)

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 21:27
door broekerhaven
Ik zeg ook zeker niet dat de ts de motor heeft misbruikt, in tegendeel.
maar heeft de ts de boot/motor nieuw gekocht of is het een 2e hands, die info hebben we niet.

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 22:03
door broekie
Jij hebt de boot 5 jaar, maar hoe oud is de motor? Hoeveel uur staat er op en wat is het onderhoud geweest? Misschien eerst eens wat zaken vaststellen voordat we het over lekkende kleppen en dat soort dingen hebben.

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 22:11
door broekie
Ik las niet volledig. Ik zie 800 uur. Normaal onderhoud. Dat is prima.
Ik zou zo geen oorzaak weten, en zelf eerst met een goede inspectie doen en kijken waar ik iets verdacht zou zien op lekkage.

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017, 22:37
door PB5117
Dag allemaal,

alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb de boot 5 jaar gelden in 2012 tweedehands gekocht met circa 350 uur op de teller.
De boot is van 2005 en de vorige eigenaar heeft ook jaarlijks onderhoud laten uitvoeren aangezien ik de factuurhistorie heb meegekregen.

Ik laat de boot nooit stationair warmdraaien maar start en vaar dan meteen weg, de eerste 10 minuten met circa 1000 toeren (stationair is 650 toeren). Daarna voer ik toerental op tot gewenste snelheid zodra de koelwatermeter op de 80 graden staat.
Op de vakantiereizen na vaar ik inderdaad kortere stukjes van een half uur tot 3 kwartier meestal.

De lekkage is overigens ook niet erg veel, ik denk dat als ik een druppel diesel in het water zou laten vallen dit veel meer zou zijn dan wat tijdens de start lekt, maar voorheen had ik dit "euvel" niet en dat vind ik vreemd.