Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

Berichtdoor PB5117 » 01 Jun 2017, 22:37

Dag allemaal,

alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb de boot 5 jaar gelden in 2012 tweedehands gekocht met circa 350 uur op de teller.
De boot is van 2005 en de vorige eigenaar heeft ook jaarlijks onderhoud laten uitvoeren aangezien ik de factuurhistorie heb meegekregen.

Ik laat de boot nooit stationair warmdraaien maar start en vaar dan meteen weg, de eerste 10 minuten met circa 1000 toeren (stationair is 650 toeren). Daarna voer ik toerental op tot gewenste snelheid zodra de koelwatermeter op de 80 graden staat.
Op de vakantiereizen na vaar ik inderdaad kortere stukjes van een half uur tot 3 kwartier meestal.

De lekkage is overigens ook niet erg veel, ik denk dat als ik een druppel diesel in het water zou laten vallen dit veel meer zou zijn dan wat tijdens de start lekt, maar voorheen had ik dit "euvel" niet en dat vind ik vreemd.

PS, ook geen ander geluid....
PB5117
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 Jun 2017, 12:41
ligplaats: Maas
info:

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

Berichtdoor PB5117 » 02 Jun 2017, 18:19

Hallo allemaal,

zojuist even op de boot geweest en nog bekeken.
Er zit geen water in de olie, kleur is nog mooi transparant bruin (ca 15 uur gevaren dit seizoen). het peil lijkt mij nog gelijk, circa 3mm onder het max streepje. Dit is overigens gelijk als bij de andere motor.
PB5117
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 Jun 2017, 12:41
ligplaats: Maas
info:

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

Berichtdoor PB5117 » 02 Jun 2017, 18:19

Hallo allemaal,

zojuist even op de boot geweest en nog bekeken.
Er zit geen water in de olie, kleur is nog mooi transparant bruin (ca 15 uur gevaren dit seizoen). het peil lijkt mij nog gelijk, circa 3mm onder het max streepje. Dit is overigens gelijk als bij de andere motor.
PB5117
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 Jun 2017, 12:41
ligplaats: Maas
info:

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

Berichtdoor E W Ricken » 24 Jul 2017, 14:12

Olie via uitlaat in buitenwater is praktisch bij alle DAF's 575 het geval en is geen reden tot ongerustheid tenzij de het hele sluis oppervlak gaat glimmen want dan is het buitensporig en geeft een hoop last met klagers en de sluismeester.
Laat je tijdens het varen een spoor na dan is er een probleem en is als eerste de oliedruk na te gaan.
Heb twee DAF's gevaren en ook collega's hadden dit in meer of mindere mate en is alom bekend.
Bij één gereviseerde en perfect draaiende DAF is dat probleem weggemoffeld omdat er niks mee aan te vangen was en kan bij mij opgevraagd worden. Ook Perkins motoren rond 1980 en meer kunnen er wat van, waarvan er nog vele paarsgewijs mee draaien.
Van de jachtmotoren die op het Bodenmeer zijn toegelaten wordt dit niet geaccepteerd.
Ga er van uit dat een motor die dit euvel in zich heeft in feite niets hoeft te mankeren en het verhelpen is nagenoeg niet mogelijk tenzij er op het onderhoud is bespaard door zuinigheid of een verkeerde keuze van de service.
E W Ricken
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 13:48
ligplaats: Gouda
info:

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

Berichtdoor Arthur » 24 Jul 2017, 16:01

PB5117 schreef:Hallo allemaal,

zojuist even op de boot geweest en nog bekeken.
Er zit geen water in de olie, kleur is nog mooi transparant bruin (ca 15 uur gevaren dit seizoen). het peil lijkt mij nog gelijk, circa 3mm onder het max streepje. Dit is overigens gelijk als bij de andere motor.

Wat bedoel jij met transparant bruin, als ik mijn olie ververs vroeger in mijn truck of nu in de boot is het even nieuw, bruin dus maar na een dag draaien gewoon donker van kleur.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Olie/Diesel in buitenwater bij koude start

Berichtdoor iJack » 24 Jul 2017, 16:15

Ik denk dat je verstuivers even nagekeken moeten worden. Als die wat nadruppelen dan komt er dieselolie op het water. Demonteren en testen op druk. Eventueel nieuwe nozzle's erin en dan is het vermoedelijk over.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: gewoonmich, kajoe en 20 gasten