probleem brandstofpomp om636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jul 2017, 09:20

Sambeek schreef:Hoi,

Hoe moet ik dat dan zien als ze verstuivers op een testbank testen?
Pompen ze de druk toch op om te kijken bij hoeveel druk de verstuiver begint te vernevelen?
Verstuiver zit dan niet meer in cilinder.
Mijn verstuivers mogen pas vernevelen bij +/-260Bar.
Weet niet wat je niet ziet ?
De veer ingedrukt door een stelschroef in de verstuiver, veroorzaakt de weerstand van, op de testpomp aangegeven waarde.
Vanaf het verstuiver gaatje is het drukverloop 260Bar naar 0 (In de motor naar verbrandingsdruk).
Hoe dichter je met je hand tijdens het vernevelen, bij het gaatje komt, hoe hoger de druk, en hoe groter de verwonding !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor broekie » 12 Jul 2017, 09:39

Klopt Sambeek, maar Wolf zegt dat bij de uitgang van de pomp bij een open leiding, de druk laag is.
Er ontstaat pas druk in een gesloten systeem als er een weerstand in de leiding is in de vorm van de verstuiver aan het eind zit.
Dan kan de pomp druk opbouwen in de leiding totdat de verstuiver bij 260 Bar open gaat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Berenbootje » 06 Aug 2017, 20:09

Goedenavond wolf,

Dank u wel, of de plunjers daadwerkelijk bewegen zal ik nagaan. Hier heb ik niet specifiek op gelet.inmiddels wat meer gesurft en heb nu een idee waar ik naar moet kijken.(denk ik)

Maar begrijp ik het goed dat wanneer ik mijn stophandel beweeg ik ook mijn plunjers moet zien bewegen, anders zitten ze vast?
En als ze vast zitten, hoe kan ik dit oplossen?

Graag verneem ik uw advies.

Vr groet,

Berenbootje
Berenbootje
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2017, 08:26
ligplaats: Bilderdam
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Berenbootje » 07 Aug 2017, 22:12

Geachte wolf 1


Graag wil ik aanvullen dat ik 1 veertje zie bewegen bij starten maar de andere blijven omhoog staan. De 4 boutjes( als een soort stoterstangen komen allemaal omhoog wanneer ik start en raken de veertjes echter lijkt het alsof de veertjes helemaal ingedrukt blijven staan. Ik krijg sterk de indruk dat e.e.a. dus vast zit?

Vriendelijke groet,

Berenbootje
Berenbootje
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2017, 08:26
ligplaats: Bilderdam
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Berenbootje » 21 Sep 2017, 17:09

Geachte Wolf1,

Helaas heb ik nog geen bericht van u mogen ontvangen. Ik hoop dat alles goed gaat met u en zou graag wanneer mogelijk nog uw advies ontvangen t.b.v. de werking van mijn brandstofpomp (en vastzittende plunjers?)

Vriendelijke groet,

Berenbootje
Berenbootje
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2017, 08:26
ligplaats: Bilderdam
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Wolf1 » 23 Sep 2017, 01:15

De bovenkant van het pomphuis reinigen met remmenreiniger en droog blazen
De hogedruk inspuitleidingen verwijderen.
De borg halvemaantjes tussen de persklep houders verwijderen

Afbeelding
De persklep houder(1) losdraaien en van het pomphuis afkantelen zodat het hierin aanwezige veertje (3) niet kan vallen.
Met een pincet of kleine punttang het persklepje (bovenstukje van 5) uit zijn zitting ligten (zitting laten liggen)
Ringetje (4) op de zitting laten liggen, persklephouder met O-ringetje (2) terug zetten.
Zolang er een persklephouder uit de pomp is verwijderd mag de motor onder geen voorwaarde bewegen (getornd)
Vervolgens de volgende plunjer, tot dat alle veertjes en klepjes van plunjers welke niet bewegen zijn verwijderd.
Alle verwijderde onderdelen netjes op volgorde weg leggen.
Spuit de persklephouders vol met kruipolie en zoek een dreveltje welk door het gaatje van de persklep houder past.
Laat de kruipolie zijn werk doen, Torn de motor en kijk welke plunjer blijft hangen, tik deze voorzichtig met je drevel naar beneden, blijf tornen en het eventuele tikje met de drevel herhalen tot dat alle plunjers veer volgen.
Voor het weer monteren van het veertje en het klepje halen we eerst het ringetje en de persklep zitting er nog uit en reinigen alles nauwkeurig met remmenreiniger ook de draad en bovenkant van het element.
Zetten alles in de juiste volgorde in elkaar en de persklephouder met 5kg/m vast
Gr. en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Berenbootje » 24 Sep 2017, 08:44

Goedemorgen Wolf1

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik ga er mee aan de slag(4 weken) en laat het resultaat weten.

Vr groet,

Berenbootje
Berenbootje
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2017, 08:26
ligplaats: Bilderdam
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Berenbootje » 14 Mrt 2018, 22:03

Goedenavond allemaal,

excuses voor mijn late reactie. De werkzaamheden hebben lange tijd stil gelegen echter heb ik 3 weken geleden de draad weer opgepakt met behulp van de informatie van Wolf1.
2 plunjers heb ik los weten te krijgen echter nummer 3 welke vast zat bleek gebroken te zijn. wellicht door het tikken gebeurt echter iets wat mij niet waarschijnlijk lijkt. Hiervoor een nieuwe plunjer incl. huis gehaald echter deze niet goed kunnen plaatsen. hij gaf geen druk/brandstof na plaatsing. ook de 2 andere plunjers gaven zeer weining druk in tegenstelling tot plunjer nummer 1 welke altijd los heeft gezeten. Jullie raden het al, alsnog een gereviseerde pomp gekocht. Helaas is het me niet gelukt de oude aan de praat te krijgen, echter mocht deze werken dan is alsnog de vraag hoe goed de opbrengst was geweest. :oops:

Wolf1 , Wel ontzettend bedankt voor uw uitleg en tekening want hiermee kwam ik een groot stuk verder en begrijp ik nu e.e.a. van de werking van deze pomp.

Nu aan de gang met de nieuwe pomp op tijd zetten. Hier snap ik nog weinig van en moet ik mij eerst eens in verdiepen....

to be continued.......

berenbootje
Berenbootje
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2017, 08:26
ligplaats: Bilderdam
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Wolf1 » 15 Mrt 2018, 08:35

Berenbootje schreef:Hiervoor een nieuwe plunjer incl. huis gehaald echter deze niet goed kunnen plaatsen. hij gaf geen druk/brandstof na plaatsing. ook de 2 andere plunjers gaven zeer weining druk in tegenstelling tot plunjer nummer 1 welke altijd los heeft gezeten. Jullie raden het al, alsnog een gereviseerde pomp gekocht. Helaas is het me niet gelukt de oude aan de praat te krijgen, echter mocht deze werken dan is alsnog de vraag hoe goed de opbrengst was geweest.

Nu aan de gang met de nieuwe pomp op tijd zetten. Hier snap ik nog weinig van en moet ik mij eerst eens in verdiepen....

to be continued.......

berenbootje

Ha het berenbootje, was al bang dat je. Je kont dicht geknepen had.
Het plunjerhuis vervangen is een stap te ver.
Je kan alles vervangen zolang je de tandring om het plunjerhuis maar niet los haalt.
Moet dit gebeuren om de plunjer met huis te vervangen, moet de pomp er af voor kalibratie op de testbank !

En nu een andere pomp:
Voor op de krukaspoelie zit een pijl en merktekens OT en FB
Waar ligt die Berenboot eigenlijk ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: probleem brandstofpomp om636

Berichtdoor Berenbootje » 18 Mrt 2018, 17:17

Ha Wolf1,

Bootje ligt bij alphen ad rijn.
Merktekens polie nog niet mogen ontdekken, heb enkel wat kleine inkepingen kunnen ontdekken maar twijfel sterk of deze het zijn. Slechts enkele milimeters. Handleidingen erbij ook nog geen oplossing, zie soms ook dat er merktekens staan op dat tandwiel/vliegwiel wat in lijn ligt met de as van de brandstofpomp. (Achter een deksel) ook hier niets kunnen ontdekken.
Mijn brandstofpomp heeft wel kleine merktekens(streepjes) op het tandwiel. Echter hoe deze moeten staan in verhouding tot de brandstofpomp zelf en dan weer met het op tijd staan met mijn motor.(26graden met vervroeger 30 zonder heb ik vernomen, dus de 2 merkstreepjes neem ik aan) is nog ff puzzelen maar heb het idee dat dit het principe is. Eerst maar eens zeker weten of ik de juiste merktekens op mijn poulie heb/ kan vinden.


Totaal schijnt het monteren een klusje van 5 min. te zijn, als je het een keer gezien hebt waarschijnlijk :D
Berenbootje
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2017, 08:26
ligplaats: Bilderdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten