Schroef voor Volvo Penta MD11C

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor Helly11 » 26 Mei 2017, 23:43

Goededag, ik ben Hans en nieuw op dit forum.
Ik heb een Viking sloep van 8,00 x 3,00 meter. In de sloep ligt een volvo penta MD11c motor.

Tijdens een tochtje ben ik de schroef verloren. Heel vreemd....

De motor is rechtsomdraaiend. Na plaatsen van een nieuwe schroef (rechtsdraaiend) gaat de sloep achteruit als je hem in zijn vooruit zet....en andersom. Heel vreemd.

Nu heb ik een paar veagen:

1. Hoe kan dit? Zou er wellicht een linksdraaiende achroef op hebben gezeten en was de bekabeling andersom gezet?

2. Als een motor rechtsdraaiend is. Moet hij dan altijd vooruit gaan met een rechtsdraaiende schroef?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Helly11
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2017, 23:32
ligplaats:
info:

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor broekerhaven » 27 Mei 2017, 10:30

Hallo
als motor rechtsdr. Is hoeft de as dat niet te zijn.
als er een reductie kast tussen zit kan het zo maar wezen dat de as linksdr. Is of andersom.
Je moet nasr je schroefas kijken welke kant deze op draait in de vooruitstand.

ook zou ik eens kijken op de keerkoppeling of de schakel handel wel naar voor gaat bij inschakelen van de vooruit.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor eagle » 28 Mei 2017, 10:37

VP MD11c/MS: Linkse schroef.
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor Helly11 » 28 Mei 2017, 11:46

broekerhaven schreef:Hallo
als motor rechtsdr. Is hoeft de as dat niet te zijn.
als er een reductie kast tussen zit kan het zo maar wezen dat de as linksdr. Is of andersom.
Je moet nasr je schroefas kijken welke kant deze op draait in de vooruitstand.

ook zou ik eens kijken op de keerkoppeling of de schakel handel wel naar voor gaat bij inschakelen van de vooruit.


Oke bedankt, en hoe weet ik of de keerkoppeling in zijn vooruit staat? Want de gashendel is in deze niet betrouwbaar.
Helly11
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2017, 23:32
ligplaats:
info:

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor Helly11 » 28 Mei 2017, 11:49

eagle schreef:VP MD11c/MS: Linkse schroef.



Thanks, dus een motor richting zegt dus niks. Blijkbaar moet hier dus een linkse schroef op. Verklaard dit waarom hij nu achteruit gaat ipv vooruit?
Helly11
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2017, 23:32
ligplaats:
info:

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor henkvd » 28 Mei 2017, 12:41

je vaststelling klopt als je zonder iets te wijzigen een rechtse schroef verwisseld voor een linkse ga je ipv vooruit, achteruit.
Verder de vliegwielzijde van de motor is de kant waar de draairichting wordt bepaald, zit bij de VP voor en bij veel andere achteraan de motor rechts draaiend wordt dan van de andere kant gezien linksom.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor eagle » 28 Mei 2017, 13:04

Volvo Penta Keerkoppeling MS(B):
Bediening: "Vooruit" = Tegen de klok in. (Van boven gezien)
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor Helly11 » 29 Mei 2017, 11:34

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit. Ik hoor namelijk verschillende verhalen. Degene die de schroef gemonteerd heeft zegt dat de keerkoppeling beide kanten kan opdraaien. Het maakt niet uit voor of achteruit. Andere zeggen dat het zeker wel uitmaakt.

Nu lijkt het mij wijs om te weten of dat bij deze keerkoppling ook zo is. Weet iemand dat? En wat voor een schroef hoort hier dan bij? Een links of een rechtse?

Ik heb hier een linkje naar een filmpje en aantal foto's van de motor: https://goo.gl/photos/ji3SGHUh95H8nhXg7
Helly11
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2017, 23:32
ligplaats:
info:

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor broekerhaven » 29 Mei 2017, 12:52

Elke keerkoppeling kan beide kanten op draaien...daar is zon ding voor, anders zou het geen keerkoppeling zijn.
wel heeft deze een bedoelde voor en achteruit welke niet zomaar andersom gebruikt kunnen worden.
Niet alleen heeft de achteruit vaak een reductie erin vanwege de extra tandwielen ook zal het intern zo geconstueerd zijn om te draaien hoe het bedoeld is.
Laatst gewijzigd door broekerhaven op 29 Mei 2017, 22:14, in totaal 2 keer gewijzigd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Schroef voor Volvo Penta MD11C

Berichtdoor eagle » 29 Mei 2017, 18:17

Nee, dat kan niet met een MS.

De vooruit is zg. Prise Directe; De voorste conuskoppeling koppelt direkt op de secundaire as. Aldus zijn alle tandwielen onbelast.

Bij achteruit is dat niet het geval: Hierbij worden alle tandwielen juist wel belast.Dat geeft behalve rendementproblemen (warm worden!) een sterk verhoogde slijtage en meer lawaai.

De MS is geconstrueerd voor hoog rendement, en wordt daarom ook niet gekoeld. (Bij de uitvoering met reductiekast wordt die wel gekoeld)

Dus linkse schroef..
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten