Willem schreef:Wij hebben een universal/Westerbeke M35 aanboord. Hij is van 1992 heeft 2000 draai uren. Hij start vlot wel even voor gloeien. Verbruikt ligt ongeveer op 1.5 liter diesel per uur. Olie gebruik is weinig. Toch maakt hij veel lawaai als hij warm is. Ben een Yanmar gewend die was rustig. Hij maakt een ratelend geluid. Heb de tekening van de motor nagezien maar zie dat het een simpele motor is. Er zit een hurt keerkoppeling op. Kan iemand mij vertellen wat dit lawaai is?
stentor950 schreef:http://www.westerbeke.com/productBrochures/universal_m35.pdf
Hier wat info over de M35.
vuuren1 schreef:Willem schreef:Wij hebben een universal/Westerbeke M35 aanboord. Hij is van 1992 heeft 2000 draai uren. Hij start vlot wel even voor gloeien. Verbruikt ligt ongeveer op 1.5 liter diesel per uur. Olie gebruik is weinig. Toch maakt hij veel lawaai als hij warm is. Ben een Yanmar gewend die was rustig. Hij maakt een ratelend geluid. Heb de tekening van de motor nagezien maar zie dat het een simpele motor is. Er zit een hurt keerkoppeling op. Kan iemand mij vertellen wat dit lawaai is?
Willem,
Heb je wat meer info over die motor?
Wat is de fabrikant van de basismotor, is het een 3 cilinder, op welke trillingdempers staat de motor, hoe ziet de verbinding met de schroefas er uit?
Ratelen mag je ook beter omschrijven. Bijvoorbeeld door te omschrijven bij welk toerental en of het belast of onbelast is.
Wat bedoel je verder met lawaai? Trillen, brommen?
vuuren1 schreef:Willem,
Een Mitsubishi? Ik lees her en der dat het een Kubota basismotor is.
Je schrijft dat het ratelen na een poosje varen optreedt, dus niet (of wel, maar minder) bij een korter poosje varen of bij koude motor?
Als het alleen ratelt bij een warme motor is het meestal oneenparigheid van de motor die zich vertaalt in rammelende tandwielen van de keerkoppeling.
Als het heel erg is dan kan een Hurth koppeling zelfs stuiteren bij het inschakelen (bij 1x inschakelen niet meteen pakken maar er in korte tijd een paar keer over doen).
Dan hoor je echt klappen en zie je de schroefas ook tussendoor langzamer gaan draaien of stoppen.
Als het ratelen altijd optreedt dan hoor je (ook) de demperplaat.
Met de standaard demperplaten kan dat na 2000 uur met een motor die wat minder mooi rond loopt.
Of het nu een Mitsubishi of een Kubota is, beiden zijn het in de basis universele industriemotoren waarbij voor scheepsgebruik het vliegwiel aangepast dient te worden.
Daar zit bij diverse merken die deze motoren toepassen de fout, het wordt vaak niet gedaan met ratelende en rammelende bijgeluiden als gevolg.
De adviezen zijn hier kosteloos, maar op basis van gegeven informatie kan ik niet toveren.
Als het moeilijk is om een betere omschrijving te geven zal het ter plaatse moeten worden beoordeeld.
Ratelen is nooit goed en kan ineens resulteren in een stilvallende schroefas.
vuuren1 schreef:Wat ga je er aan doen?
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten