Indenor 6 cilinder

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Indenor 6 cilinder

Berichtdoor zoran » 20 Mei 2017, 17:35

Hallo,
mijn lindenor 6 cilinder 90 pk, rookt bijna niet bij 1200 a 1300 toeren,
maar als ik echt wat meer gas geef dan gaat die roken,
is er wat an te doen,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Indenor 6 cilinder

Berichtdoor broekerhaven » 20 Mei 2017, 20:19

Niet boven de 1300 toeren komen :lol:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Indenor 6 cilinder

Berichtdoor Yep » 20 Mei 2017, 21:14

Een half uurtje heet stoken op bijna vol gas.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Indenor 6 cilinder

Berichtdoor Roelof » 20 Mei 2017, 21:32

Hallo Zoran,

Welke kleur heeft de rook?
Blijft de koelwatertemperatuur stabiel?
Draait de (rokende) motor verder goed op het hogere toerental?

Wat Yep zegt kan helpen, afhankelijk wat de oorzaak is.
Voer het toerental niet te abrupt op en zorg dat de motor goed op temperatuur is voor je gaat opvoeren.
De temp indicatie zegt hierin niet zoveel, zeker een uur varen voor je het toerental gaat opvoeren

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Indenor 6 cilinder

Berichtdoor Meijer1980 » 21 Mei 2017, 01:19

inderdaad zorgen voor goede temperatuur in het blok, viscositeit olie, en evt eens een potent dieselsysteemreinigerproduct erbij (2x concentratie wat ze voorschrijven opgegeven liters in tank)....ivm eventuele oliesysteemverontreiniging (oa zuigerveren/klepsteeldichtingen) kan oliespoeling ook helpen, beste is oude olie eruit, spoelolie erin, evt in combinatie met 'intern motorreinigingsproduct', 20min draaien verhoogd toerental (onbelast) dan olie eruit, nogmaals 20min verhoogd toerental met nieuwe spoelolie, dit eruit en filter vervangen, dan correcte verse olie erin....

als het probleem in het brandstofsysteem zit / verstuivers, gaat dit niet helpen, daarom interessant welke kleur is de rook...

ook interessant kan zijn 'klank' bij hogere toeren rauwer/hardere inspuitknock te horen? wellicht inspuitdruk verstuivers niet goed/ pomp probleem of timing (oudere motor waar distributie iets van verlopen is)...

kortom, een gerichte diagnose (laten) uitvoeren, bespaard je ergernis en wss geld...

succes, grts Jacob (dumani)
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Indenor 6 cilinder

Berichtdoor zoran » 21 Mei 2017, 09:19

dank jullie wel voor reactie,
kleur rook is donker, denk blauw-zwart,
heb al diesel systeem reinieger gebruikt,
wat wel klopt is als de motor op temperatuur is dat de rook minder word,
bij hogere toeren loopt motor als zonnetje, geen rare geluiden,
eerst maar paar dagen varen dan kijken of eer verbetering in zit,
anders doe ik wat Meijer 1980 zegt,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Indenor 6 cilinder

Berichtdoor Roelof » 22 Mei 2017, 01:03

Hallo Zoran,

Zwarte rook duidt op luchtgebrek, kan veroorzaakt worden door een vuil / verstopt luchtfilter of vuil (koolstof / roet) afzetting in de uitlaat.

Als de luchthuishouding in de motor verstoord is door vervuiling in motor kun je gewoon langzaam het toerental opvoeren om de motor eens echt warm te laten worden, koolafzetting in de uitlaat kanalen kan dan loskomen waardoor de luchthuishouding in de motor kan verbeteren.
(Veel motoren in jachten vervuilen inwendig omdat ze bijna alleen maar op deellast draaien, nooit eens vol vermogen moeten geven.)
Hier zijn verder geen toevoegingen oid voor nodig.

Als dit niks oplevert kun je, als de motor goed warm is, het luchtfilter er afhalen en kijken hoe de motor dan reageert.
Dit is enkel even een test (die niks kost).
Ga niet langdurig draaien zonder luchtfilter en zorg er voor dat er absoluut geen losse dingen of poetslappen in de buurt liggen.

Kan er wel voldoende verse lucht bij de motor komen?
Het gebeurd wel eens dat het motorruim volkomen afgesloten wordt om geluid te isoleren.
Soms wordt dan vergeten dat de motor geen lucht meer kan krijgen.
Je kunt zelf het beste beoordelen of er veranderingen zijn uitgevoerd aan de isolatie rond de motor.

Blauwe rook wijst op slechte verbranding van de diesel.
Kan door de verstuivers komen maar kan ook andere oorzaken hebben.
Het meest eenvoudige eerst zou ik zeggen.
- goed warmdraaien en daarna het toerental rustig opvoeren en een poosje zo laten draaien
- Als dit niks oplevert, event toeren maken zonder luchtfilter

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten