Noordvaarder schreef:Je kunt dan wel stellen,dat Pegaso dan verrekte zuinig was bij een gemiddeld verbruik van 166gram per PK /uur,t.o.v. de gevestigde orde.
Dat scheelt toch 16 milliliter per pk/uur t.o.v. jou 180 gram per pk/uur
Neem aan dat je zelf wel begrijpt dat het motor fabrikanten proberen er zo voordelig mogelijk uit te zien, (VW) en dat de opgegeven getallen in de meest ideale omstandigheden zijn verkregen en vaak geflatteerd en ook nog naar beneden afgerond.
Heb genoeg motoren op de testbank gehad om te weten dat jou PEGASO dichter bij mijn 180 dan jou 167 gram komt.
En dat scheelt dan een hele liter bij 65PK
Dit was ook niet de reden van mijn betoog, probeerde alleen duidelijk te maken dat de hoeveelheid verbrande brandstof een vaste relatie heeft tot het geleverde vermogen en eigenlijk in ons soort gebruikte motoren niet verschilt van merk en type !
Je kan nog wel stellen hoe lager het max toerental hoe hoger het rendement
Zo is 135 g/pk geen uitzondering bij motoren van max. 110 omw/min. maar dat gaat dus dan, weer niet in jouw bootje passen !
Gr. Wolf1