Pagina 1 van 3

Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 19:47
door Binnetie
Weet iemand wat het verbruik is van een Ford Ebro 65PK dieselmotor? Wij gaan een schip bekijken met deze motor erin, maar het verbruik is nooit echt bijgehouden. Ik zit al wat te zoeken maar kan hier niks over vinden. En met 200 euro aan diesel tijdens onze vakantie van 4 weken in 2016 met bijna elke dag varen heb ik niet zoveel :) Er zijn natuurlijk verschillende zaken die het verbruik bepalen, maar ik zoek een beetje een richtlijn.
Zo kwam ik eens bij een schip en daarvan zeiden ze dat deze 2 liter per uur verbruikt, maar met gemiddeld varen kwam ik erachter dat dit al snel 5-6 liter per uur was. Dat is dan een flinke tegenvaller.
Is er misschien een site over te vinden die wat informatie hierover verschaft.

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 20:36
door Roelof
Toen wij onze boot kochten heb ik dit ook gevraagd aan de havenmeester (eigenaar wilde niet komen :o )
Deze gaf als vuistregel: 1 ltr per cilinder per uur.
Dat zou voor ons dus 5 ltr/uur worden.
In de praktijk is het bij ons ca. 3,5 ltr/uur bij 8 km/uur (ca 1600 rpm)

In onze vorige boot staat een mercedes van ca 40 pk (nieuw 45pk).
deze gebruikt ca 2,5 ltr/uur bij 8 km/uur (1800 rpm)

Ik het uitgemeten door op een tijdelijke tank (jerrycan) de liters te markeren en zo af te lezen wat het verbruik over een paar dagen was.
Het is geen wetenschap, ik denk dat het mede van je vaargedrag en vaargebied afhangt en zo zijn er nog wel een paar factoren die het verbruik beïnvloeden.

Op deze link kun je veel "weetjes" vinden
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... YQ417tnWQQ

Even opgezocht:
Citaat
Een vuistregel: een moderne (scheeps)diesel verbruikt bij vol vermogen ± 1,8 liter per 10pk per uur. (250 gram per Kw). Bij kruissnelheid (half tot driekwart vermogen) is dat slechts 0,6 - 0,8 liter. Vol vermogen betekent ruwweg verdubbeling van brandstofverbruik per afgelegde afstand.
P.S. Hecht niet teveel waarde aan de verbruikscijfers (motoren worden steeds zuiniger) , maar wel aan de verhouding kruissnelheid - vol vermogen.

Einde citaat

65 pk vol: 11,5 ltr/uur
1/2 - 3/4: ca 4,5 ltr/uur

Groet,
Roelof

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 22:21
door varg
Het gaat hier vooral om het vermogen dat nodig is om de boot in kwestie de door jou gewenste (kruis)snelheid te geven. De ene moderne motor zal niet veel verschil maken met de andere. In de praktijk vaar ik met mijn 10,5 ton scheepje blijkbaar erg rustig want mijn verbruik ligt gemiddeld onder de 2 liter/draaiuur. Dit gemeten over vele jaren dus tamelijk betrouwbaar. Toerental bij kruissnelheid is 1950. Max toeren is 3000. Maar vraag me niet wat dat laatste stukje op de Zeeschelde me aan liters heeft gekost! (ik was iets te laat vertrokken)
groet
Arnold

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 22:47
door Roelof
@ Arnold
Dat zijn hele mooie cijfers :D
Mag vragen wat voor'n boot je hebt?
Niet dat ik weer iets nieuws wil kopen maar gewoon nieuwsgierig geworden door jouw onderschrift en verbruik.
't Is natuurlijk wel een Janmar, dat zijn zo wie zo de betere motoren denk ik.

(sorry voor de off topic vraag :roll: )

Groet,
Roelof

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 23:28
door Noordvaarder
Ik heb een Doerak 850 AK,en daarin ligt een Peugeot-Indenor motor van 50 pk.
En het verbruik was bij een gemiddelde snelheid van 8-9 km/uur , 2 liter per uur.

Mijn andere(is nu te koop) een Doerak 680S,ook wel Doerak 702 genoemd,
heeft en Yanmar YSE12G/12pk,en gebruikt bij een snelheid van 6-7 km/uur, 1 liter per uur.

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 23:30
door Wolf1
65pk = 14.5 liter/uur ! ! ! ! punt uit.
Gr. Wolf1

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 23:52
door Noordvaarder
Wolf1 schreef:65pk = 14.5 liter/uur ! ! ! ! punt uit.
Gr. Wolf1

Kun je dat staven met verbruiksdiagram?
Of is dat zoals zo vaak "uit de losse pols".
Het komt namelijk over als zijnde,dat je de wijsheid in pacht hebt.
Gaarne dus een onderbouwing van je bewering.

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2017, 00:00
door Roelof
Moet je wel altijd volle kracht varen.
Ieder op z'n eigen manier natuurlijk.

Echt vol doe ik maar af en toe, eigenlijk alleen maar om de motor even goed schoon te draaien en dan moet ik wat dieper water en ruimte om me heen hebben.
En dan ook niet al te lang want het is helemaal niet prettig.
De gemiddelde boot trekt bij vol vermogen enorme hekgolven, gaat maar iets sneller en idd hij zuipt zoals een Rus die wodka drinkt.

Groet,
Roelof

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2017, 02:25
door De Waalschokker
Roelof schreef:Moet je wel altijd volle kracht varen.
Ieder op z'n eigen manier natuurlijk.

Echt vol doe ik maar af en toe, eigenlijk alleen maar om de motor even goed schoon te draaien en dan moet ik wat dieper water en ruimte om me heen hebben.
En dan ook niet al te lang want het is helemaal niet prettig.
De gemiddelde boot trekt bij vol vermogen enorme hekgolven, gaat maar iets sneller en idd hij zuipt zoals een Rus die wodka drinkt.

Groet,
Roelof


Net zoals (gewaardeerd) forumlid Wolf vaker schrijft :"je kent er niets van", mijn kar slurpt bij (kruissnelheid 10km/h)1700 RPM 8L, ga ik iets hogere toeren draaien (2200 RPM) kom ik aan een gemiddelde van 9L en als ik mijn kop draai en kijk naar die (hoe krabbel je dat ook alweer) "enorme hekgolven"...waar zijn die dan... :mrgreen:
Misschien toch eens beter nadenken voor je iets poneert want je Wikipedia wijsheid is niet toepasbaar in alle situaties, een waterverplaatser maakt geen ""enorme hekgolven", rompvorm is wat het verschil maakt niet de de voortstuwing...
Stof die elke eerstejaars zeekadet je al omstandig kan uitleggen :mrgreen:

Re: Gemiddelde verbruik Ford Ebro 65PK

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2017, 07:44
door Wolf1
Noordvaarder schreef:Kun je dat staven met verbruiksdiagram?
Of is dat zoals zo vaak "uit de losse pols".
Het komt namelijk over als zijnde,dat je de wijsheid in pacht hebt.
Gaarne dus een onderbouwing van je bewering.

In mijn tijd was de bijbel geschreven door de "Hr J.C. PIEK" .
Indien wij in een werktuig warmte willen omzetten in mechanische arbeid, geschied dit slechts met een deel van deze warmte.
Het totale thermische rendement: de warmte als arbeid aan de as beschikbaar gedeeld door de warmte uit de brandstof hiervoor ontwikkeld, is door de tijd heen niet noemenswaardig veranderd.
Hetgeen in de praktijk er op neer komt dat je bij de door ons in bootjes gebruikte motoren 180 gram brandstof per PK per uur gebruikt.
Hiermee zijn dus alle sterke verhalen van hoe zuinig jou motor wel niet is, naar het land der fabeltjes verwezen !
Bij verdringer schepen ligt je verbruik vast, bij de pk’s die je nodig hebt om een bepaald gewicht een snelheid door het water te laten bewegen.
Gr. Wolf1