Test cav brandstofpomp daf. 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor fomargo » 07 Mei 2017, 17:27

Kan mij iemand zeggen, hoe je kunt controleren of de brandstofpomp defect is.

Via Google las ik, als je een verstuiver wat los draait,en er komt diesel uit, dan is die niet defect.
Klopt dat , of is er ook nog een andere manier.
Ik merk wel als ik wat olie bij vul,dat deze weer snel verdwenen is.

IK heb onlangs nog gevaren, maar niets gemerkt.

Reacties welkom.
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor Klaver vier » 07 Mei 2017, 20:29

Als je brandstofpomp kapot is merk je dat echt wel.
Maar vul je nou olie bij of brandstof
Als je olie bijvult en die is snel weg,dan zou ik mij zorgen gaan maken.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor elrenegado » 08 Mei 2017, 09:40

eerste symptomen van een defecte pomp is het onregelmatig lopen van de motor dacht ik.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor fomargo » 08 Mei 2017, 14:55

Reactie naar Klaver vier.

Uiteraard vul ik bij de vuldop van de brandstofpomp wat olie bij.
Maar ondanks dat het oliepeil zakt, zie ik geen olie via de overloop naar een opvangbakje weg lopen.
Loopt de olie dan terug naar het motorblok ?
Maar als ik ga varen, draait de motor normaal en loopt regelmatig.
Toch even kijken of de olie van de brandstofpomp tijdens het varen wel terug loopt via de overloop.

Is de test hiervoor bij een van jullie bekend, door een verstuiver los te draaien zoal ik al eerder aangaf

Wie geeft mij het juiste antwoord
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor Klaver vier » 08 Mei 2017, 22:13

Als de motor goed draait heeft het toch helemaal geen zin om een verstuiver los te draaien,dit doe je als de motor niet loopt en je denkt dat hij geen dieselolie krijgt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2017, 09:36

Een vaag verhaal, foto's plaatsen zou je kunnen helpen.

Olie vermengt zich met brandstof welk langs de plunjers lekt (dit is normaal en bij oudere pompen meer dan bij een nieuwe)
Het oliepeil zou dus moeten stijgen.
Het teveel loopt weg middels een overloopje.

Plaatje: http://apservice.nl/826.jpg

Bij pompen met een aparte olie vul mogelijkheid loopt het teveel in de boot, bij een pomp met smering middels het motoroliecircuit loopt het in het motorcarter.

Een uitzondering kan zijn dat er een combi is gemaakt door een amateur waarbij er zowel een vuldop is plus een retour leiding naar het motorcarter.

Als een motor goed start, regelmatig loopt, voldoende vermogen levert, niet overmatig / onregelmatig rookt is de brandstofpomp in orde.
(een DAF 575 rookt bij deellast altijd)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor fomargo » 09 Mei 2017, 11:49

Hans bedankt, dat was een duidelijk antwoord.
Ik denk nu toch, dat er hopelijk niets mis is.
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mei 2017, 07:09

Een 575 met CAV is een pomp zonder centrale smering !
Aan de zijkant van het carter van de brandstofpomp bevind zich een overloop leidingtje.
Komt hier meer als 1 ltr per dag (8 uur) uit moet de pomp worden gereviseerd
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor kajoe » 10 Mei 2017, 08:38

mijn Dafje 615 had ook een cav pomp ,motor liep op een gegeven moment steeds in toeren terug en liep wel eens onregelmatig .
bij ons in de club van schepen hadden we ook iemand die diesel monteur geweest was ,deze zij toen na zijn onderzoekje ,de brandstof opvoer pomp is stuk of misschien de brandstof pomp zelf ruim 10 jaar oud ??,dus ik naar de Daf om en nieuwe opvoer pomp ,in die tijd naar ik meen rond de 400 gulden .
die er op en ja hoor probleem niet opgelost ,toen maar weer bij een ander Daf punt vragen en vertelde mij dat er in de banjo bout bij de invoer kant van de gasolie een filtertje in de leiding zat ,en daar zat de ellende .geheel dicht geslibd .
die vervangen en alles liep weer als een zonnetje vooral op max toerental anders hield het op rond dec 2100 nu bij2400 .
het was een originele df 615 m dus de scheepsuitvoering. 120 pk
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Test cav brandstofpomp daf. 575

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mei 2017, 09:49

kajoe schreef:mijn Dafje 615 had ook een cav pomp .
het was een originele df 615 m dus de scheepsuitvoering. 120 pk

615M had een Boschpomp met RSV/A (all speed) regelateur en centraal gesmeerd, heel wat anders !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten