Vlovo penta md2b koeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vlovo penta md2b koeling

Berichtdoor Bas Timp » 05 Mei 2017, 14:03

Ik heb wat motor probleempjes, een cilinder die eerst niet mee liep en nu na een motorflush het alweer redelijk begind tedoen.
Maar ik kwam er achter dat na een uur stationair lopen het koelwater nog koud is , maar de goede cilinder aan de buitenkant 61 graden is en de cilinder die het half doet 42 graden is.
De thermostaat die er in zit is 60graden en het thermostaathuis blijft koud aanvoelen , er komt ook zat koelwater uit de uitlaat alleen heb ik wel het idee dat het wat schuimt/luchtbelletjes inzitten.
Dit is mijn eerste schip en heb dus geen idee of het normaal is.
Ik wil eigenlijk morgen een stukje varen om te kijken of die cilinder het weer goed gaat doen of dat ik deze toch open moet gaan maken , maar ik heb nu mn twijfels over de koeling en durf nu niet te gaan varen.
Wie heeft hier ervaring mee!?

Gr Bas
Bas Timp
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 27 Apr 2017, 08:32
ligplaats: ZH
info:

Re: Vlovo penta md2b koeling

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Mei 2017, 17:08

Bas Timp schreef:...... en nu na een motorflush het alweer redelijk begint te doen.
Maar ik kwam er achter dat na een uur stationair lopen het koelwater nog koud is , maar de goede cilinder aan de buitenkant 61 graden is en de cilinder die het half doet 42 graden is.
De thermostaat die er in zit is 60graden en het thermostaathuis blijft koud aanvoelen , er komt ook zat koelwater uit de uitlaat alleen heb ik wel het idee dat het wat schuimt/luchtbelletjes inzitten.
Dit is mijn eerste schip en heb dus geen idee of het normaal is.

Allereerst.
Een dieselmotor dat stationair loopt, warmt niet echt op.Het is geen benzinemotor,die dat namelijk veel beter doet.
Maar 1 cilinder van 61 graden,en 1 van 42 graden,dat klopt natuurlijk niet.
Hebben beide cilinders dezelfde compressie?
Ik denk die ene van 42 graden namelijk niet.
Dat je thermostaat van het type 60 graden is,is leuk,maar gaat hij wel open en dicht?
Want als je thermostaathuis koud aanvoelt ,dan zou je denken dat de thermostaat niet meer dicht gaat,en zodoende ook het blok te koud blijft.
Je thermostaat mag/moet pas open gaan bij 60 graden,en is geheel geopend bij 74 graden.
Dat is toch een verschil van 14 graden.
Het feit dat je dus aan 1 cilinder maar 42 graden,en de andere 61 graden meet,zal liggen in het feit dat de thermostaat altijd open blijft staan.
Een nieuwe thermostaat erin,zal geen overbodige luxe zijn.
Ik denk namelijk dat je blokje aardig vol roet zit,een roetmop dus,die komt namelijk niet op temperatuur.
Het lijkt me ook verstandig,dat de motor eens een "echte" beurt krijgt.
Noordvaarder
 

Re: Vlovo penta md2b koeling

Berichtdoor sigdock » 08 Mei 2017, 12:04

Klinkt aksof het koelsysteem van één van de cilinders vertopt zit. Om te beginnen moet je de thermostaat vervangen, de MD2B is een drect gekoelde moter en die mag niet warmer worden dan (uit mijn hoofd) 50 graden. Als de motor wel warmer wordt dan krijg je ketelsteen in de koelkanalen, raakt de boel verstopt en koelt het helemaal niet meer. Wat Noordvaarder al aangeeft: de motor moet een goede beurt hebben.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten