rebel schreef:als na +- twintig vaaruren de peilschroef eruit draai is het nivea van de smeer olie gestegen.
om uit te sluiten dat het door het opvoerpompje komt, wil ik dat eerst eens proberen.
Bedoel je de MOTOROLIE peilstok of het peil in de brandstofpomp?
Ik gok dat je het peil in de pomp bedoelt, de opvoerpomp bij een OM-636 zit immers aan de brandstofpomp.
Dat bij een oude OM636 het peil in de pomp stijgt is een bekend fenomeen waar (bijna) niemand aandacht aan besteedt.
De meesten hebben gasolie in de pomp ipv smeerolie en draaien al jaren zo.
De plunjers van de hoge druk brandstofpomp lekken ook altijd iets gasolie naar het reservoir. hoe ouder de pomp hoe meer.
Ik sluit niet uit dat de opvoerpomp er niet aan bij kan dragen, maar in ieder geval heb je lekolie via de 4 plunjers van de HD pomp.
Vraag het Drinkwaard (vraag maar naar Cor Drinkwaard, dat is een ervaren man; hij werkt overigens niet alle dagen meer).
Als de motor verder goed draait is de keuze om de hele pomp te laten reviseren aan jezelf. Een pomprevisie is niet goedkoop.