Motor vervangen, hoeveel pk?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor EMB » 23 Apr 2017, 20:08

Beste forumleden,

Na een aantal jaren meegelezen te hebben op het forum heb ik mijzelf ook aangemeld.
Bij onze scoutinggroep zijn wij ons aan het orienteren voor het op termijn vervangen van de motor van onze sleepboot van 10 meter.
Onze huidige Perkins van 80 pk met Paragon koppeling (reductie 2:1, schroef 20x14) begint wat minder te worden (olieverbruik, carterdruk) Ook wordt het krijgen van onderdelen steeds lastiger omdat de motor volgens de importeur in Spanje gebouwd is (onder licensie van Perkins).
We kunnen de komende tijd hopelijk nog wel vooruit met de huidige motor, maar we willen graag ook al kijken naar de langere termijn, zodat we kunnen kijken wat de opties zijn en welk bedrag we bijelkaar moeten krijgen.

Nu is mijn vraag wat hiervoor de beste keuze is. We kunnen de Perkins en Paragon beide laten reviseren, maar dan blijft het een oudere motor en koppeling (bijvoorbeeld ivm verkrijgbaarheid onderdelen). Voordeel is dat er niks aangepast hoeft te worden. Totale kosten lopen al snel op naar €6000,-.

Een andere optie is een nieuwe motor, of een jong gebruikte. Hoeveel pk zou voor onze toepassing geschikt zijn? De sleper weegt ongeveer 8 ton, met daarachter 6 vletten. We varen meestal met 2000 tot 2200 rpm, brandstofverbruik is dan tussen de 4 en 5 liter per uur. Als ik het goed begrepen heb is dit effectief zo'n 20 pk wat de motor dan levert? Is dan bijvoorbeeld een Mitsubishi van 42 pk al voldoende (klinkt gevoelsmatig als een beetje weinig, heb echter ook gelezen dat een Dutch Tender van Dhr van Vuuren hier al meer dan zat aan heeft).

Is er misschien iemand die ons kan adviseren hoeveel pk we nodig hebben voor het slepen van 6 vletten, en wat voor motor hiervoor de beste prijs/kwaliteit biedt (en waar we eventueel terecht kunnen voor een goede motor voor een leuke scoutingprijs)?

Alvast bedankt voor de reactie.
EMB
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2017, 17:08
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Apr 2017, 01:36

De Mitsubishi S4L2 levert bij 2000 toeren , 26pk
En de Mitsubishi S3L2 levert bij 2000 toeren, 19 pk.
Daar zou je het afgaande op die 20pk bij 2000 a 2200 toeren,ook mee kunnen doen.
Noordvaarder
 

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor sigdock » 24 Apr 2017, 13:13

Ik vind 22pk voor een sleper die 6 vletten aan moet kunnen erg laag, zeker als de sleper ook nog eens 10m en 8 ton is. Even de 'eigen cijfers': wij doen 9 vletten met 70pk en dat gaat goed. Ik zou in jouw geval niet onder de 40pk gaan, dan heb je in ieder geval nog een reserve voor het geval dat.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor stefan » 24 Apr 2017, 15:55

Hé Sigdock ! :-)

Ter aanvulling: in Hilversum voeren we met tien vletten en een opduwer met langzaam lopende lister twee cilinder van 20 pk naar Friesland... enorm vliegwiel, dat dan weer wel. Toen overgestapt op verlengde en verbrede tukkervlet met 60 pk Sole diesel, een verademing....
In Katwijk varen (of voeren?) we met een tukkervlet met volgens mij 40 pk diesel en een vlet of 6 a 8 max
Hier in Maastricht met een klein sleepvletje met oude Peugeot Indenor van een pk of 40 als het dat nog is...) en max 6 vletten, houdt niet over met stroom tegen op de Maas.
stefan
 
Berichten: 620
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Apr 2017, 22:37

GEMIDDELD 20 pk is geen maatstaf voor het bepalen van het maximale motorvermogen.

Een Dutch Tender van 9 ton met 42 pk wordt niet als sleepboot gebruikt en daarom is het gemiddelde verbruik dan ook maar een liter of 2 per uur.
Daarnaast zorgen we dan wel voor een (redelijk flinke) schroef met een goed rendement en een 3:1 reductie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor john6121 » 25 Apr 2017, 01:06

EMB schreef:Beste forumleden,

Na een aantal jaren meegelezen te hebben op het forum heb ik mijzelf ook aangemeld.
Bij onze scoutinggroep zijn wij ons aan het orienteren voor het op termijn vervangen van de motor van onze sleepboot van 10 meter.
Onze huidige Perkins van 80 pk met Paragon koppeling (reductie 2:1, schroef 20x14) begint wat minder te worden (olieverbruik, carterdruk) Ook wordt het krijgen van onderdelen steeds lastiger omdat de motor volgens de importeur in Spanje gebouwd is (onder licensie van Perkins).
We kunnen de komende tijd hopelijk nog wel vooruit met de huidige motor, maar we willen graag ook al kijken naar de langere termijn, zodat we kunnen kijken wat de opties zijn en welk bedrag we bijelkaar moeten krijgen.

Nu is mijn vraag wat hiervoor de beste keuze is. We kunnen de Perkins en Paragon beide laten reviseren, maar dan blijft het een oudere motor en koppeling (bijvoorbeeld ivm verkrijgbaarheid onderdelen). Voordeel is dat er niks aangepast hoeft te worden. Totale kosten lopen al snel op naar €6000,-.

Een andere optie is een nieuwe motor, of een jong gebruikte. Hoeveel pk zou voor onze toepassing geschikt zijn? De sleper weegt ongeveer 8 ton, met daarachter 6 vletten. We varen meestal met 2000 tot 2200 rpm, brandstofverbruik is dan tussen de 4 en 5 liter per uur. Als ik het goed begrepen heb is dit effectief zo'n 20 pk wat de motor dan levert? Is dan bijvoorbeeld een Mitsubishi van 42 pk al voldoende (klinkt gevoelsmatig als een beetje weinig, heb echter ook gelezen dat een Dutch Tender van Dhr van Vuuren hier al meer dan zat aan heeft).

Is er misschien iemand die ons kan adviseren hoeveel pk we nodig hebben voor het slepen van 6 vletten, en wat voor motor hiervoor de beste prijs/kwaliteit biedt (en waar we eventueel terecht kunnen voor een goede motor voor een leuke scoutingprijs)?

Alvast bedankt voor de reactie.


Ik heb je een prive bericht gestuurd.

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor sigdock » 25 Apr 2017, 08:38

Nog een aanvulling: bij het bepalen van het vermogen ook kijken naar de rest van de aandrijving dus de keerkoppeling en de schroef. Goede kans dat je die ook moet aanpassen of vervangen om het beste rendement uit je (al dan niet) nieuwe motor te halen.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor EMB » 25 Apr 2017, 19:46

Bedankt voor de reacties. 42 pk was gevoelsmatig ook te weinig, echter op het forum ook regelmatig gelezen over boten met veel te veel vermogen.
Een Dutch Tender van 9 ton met 42 pk wordt niet als sleepboot gebruikt en daarom is het gemiddelde verbruik dan ook maar een liter of 2 per uur.
Daarnaast zorgen we dan wel voor een (redelijk flinke) schroef met een goed rendement en een 3:1 reductie.


Wat zou voor onze toepassing voldoende zijn, zo'n 60 pk als in eerdere reactie genoemd? De schroef kan niet groter dan 20", wat zou dan een goede combinatie zijn qua reductie en spoed?
EMB
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2017, 17:08
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor vuuren1 » 25 Apr 2017, 21:16

@EMB

Een Mitsubishi S4s is een fraai werkpaard met ruim 60 effectieve paarden bij 2500 omw/min.
Met een max 20 duim schroef zou een hydraulische koppeling met 2,5:1 reductie goed passen.
Als sleepschip moet je echt geen mechanische keerkoppeling willen.
De spoed moet je bij het geheel uit laten rekenen en vooral niet te zwaar kiezen ivm de sleepwerkzaamheden

Zo'n motor stel je af op max. 2400 rpm belast, dan kan je hem als sleper ook niet overbelasten en kan je gewoon gerust 24 uur vol aan draaien.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Motor vervangen, hoeveel pk?

Berichtdoor EMB » 11 Sep 2017, 13:38

Naar aanleiding van de bovenstaande tips hebben we een aantal offertes opgevraagd voor de Mitsubishi S4S. Is zeker een mooie motor, helaas is de prijs een stuk hoger dan ons budget (komt totaal tussen de 11 en 12k uit inclusief alle aanpassingen).
Nu hebben we ook een andere aanbieding, en Perkins 4.236 welke 30 jaar in opslag heeft gestaan bij een bedrijf als reserve motor. Motor is nog compleet nieuw, heeft nog nooit gelopen.
Deze motor kunnen we voor een zeer gunstige prijs overnemen, zou dit een goede optie zijn icm een gereviseerde Paragon? Voordeel is dat we deze 1:1 kunnen inbouwen, we moeten alleen vliegwielhuis en startmotor en dynamo ed overzetten. Of is dit te makkelijk gedacht?
EMB
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2017, 17:08
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Rogier89 en 7 gasten