APK Merc OM615

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

APK Merc OM615

Berichtdoor Quest » 22 Apr 2017, 22:20

Dag iedereen.

Sinds bijna 2 jaar eigenaar van een kruisertje met een Mercedes om 615 motor en velvet 70c kk.
Als bij een auto de reparatie rekening te hoog word gaat ei richting schroothoop en koop je iets anders. Zover is het nog niet maar ik vraag me af hoeveel hij het waard is. Volgens velen zijn de diesels van weleer onverwoestbaar en worden ze ZO niet meer gemaakt, ook ik hecht er waarde aan maar d'r uit is d'r uit.

Helaas moet ik constateren dat hij aan bb kant door zijn steunen is gezakt en er een nieuwe pakking tussen het spruitstuk moet. ook komt er een heel klein beetje olie(?onverbrande diesel?) met het koelwater mee en moet greenpeace niet toevallig even komen kijken als ik aan het warmdraaien ben. Ook is de demperplaat aan vervanging toe want het gerammel bij lage toeren is wel erg bont.

Een nieuwe drinkwaard Mitsubishi S4L2 klinkt ook erg aantrekkelijk maar is (voor mij momenteel) wel erg duur.

enig advies betreffende deze situatie? Of kent iemand een goede diesel monteur in regio Dordt? Het gaat hoe dan ook wat munten kosten maar daar heb je ook een boot voor :)
Gebruikers-avatar
Quest
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Apr 2017, 21:15
ligplaats: Westergoot
info:

Re: APK Merc OM615

Berichtdoor elrenegado » 23 Apr 2017, 11:04

motorsteunen zijn zelf vrij makkelijk te vervangen,

Nieuwe pakking plaatsen is ook niet heel spannend (tenzij de bouten muurvast zitten, dan even warmstoken, en daarna nieuwe bouten gebruiken)

Dat gerammel met lage toeren, kan natuurlijk ook van je rotte motorsteunen komen..., ik heb ze vorig jaar laten vervangen, ik had op de vreemdste plaatsen gerammel op lage toeren, nu niets meer.

En de "olie" in je koelwater.
Is dat alleen na een koude start ? zoja, dan is het gewoon roet aanslag e.d wat in de uitlaat achterblijft nadat je hem stopzet.

Ik heb zelf een om615 erin staan, revisie jaar 2008.
Superfijne motor, na de winter 1 tikje en hij loopt.
Inderdaad een vrij bulletproof blok, mits netjes zijn onderhoud gehad natuurlijk.

Stel je dat je alles zou laten doen, door bv drinkwaard, dan schat ik dat je 1000 a 1500 verder bent.... daar heb je bij lange na geen nieuw blokje voor.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: APK Merc OM615

Berichtdoor Quest » 23 Apr 2017, 20:55

Ja die pakking vervangen is niet zo spannend maar hiervoor moet mijn blok een cm of 5 naar achteren omdat ik de interkoeler er anders niet af krijg en met de ongelijke steunen, want de steun onder de brandstof pomp staat op een verhoging dus moet het hele blok in de takels. Helaas heb ik een houten opbouw dus het geheel met een hijsband aan het dak gaat helaas niet.
Waar ik bang voor ben is dat ik er nu een paar centen insteek die misschien beter in een nieuw blokje kan steken. en dat ik er nu waarschijnlijk (iets) meer voor krijg dan wanneer ei in de soep loopt. zoals al eerder werd verteld, heb ik in het blok zelf nog wel vertrouwen maar weet het niet met alles er om heen.

Dus plan 1,
de motor eruit, pakking steken en demperplaat inspecteren, motor ruim eens goed schoonmaken nieuwe steunen en spulletje er weer in

plan 2 mercedes eruit, kk laten nakijken en over laten zetten op een Mitsubishi door drinkwaard, deze er in en zelf de boel aansluiten. en alleen voor het uitlijnen en proefdraaien een monteur erbij.

het is allemaal wat budget maar aangezien ik zelf gereedschap heb en het meeste zelf kan (behalve die motor eruit tillen want zo sterk ben ik niet :))

kosten? ja een nieuw blok er in is idd flink duurder maar daar hoop ik ook weer veel plezier uit te halen. want mijn bootje verkopen was ik nog lang niet van plan!

kortom ik ben er nog niet uit.
Gebruikers-avatar
Quest
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Apr 2017, 21:15
ligplaats: Westergoot
info:

Re: APK Merc OM615

Berichtdoor elrenegado » 24 Apr 2017, 09:17

de motor ligt geheel onder de vloer neem ik aan ?
bij mij is er gewoon een stalen balkje op de vloer gelegd, met daaraan een klein takeltje, zo kon de motor iets opgetilt worden om de steunen te vervangen.
En anders moet het aan een 3 of 4 poot... dan kan je hem veel hoger takelen.

OF vervangen een betere keus is... dat kan niemand je vertellen zo vanaf z'n stoel..
Dan moet je compressie meten, kleppen inspecteren, keerringen etc etc etc.

Als je een nieuwe erin zet, heb je in ieder geval garantie in de begin periode.
Waarschijnlijk ook een lager verbruik e.d.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor nieuw als je de middelen hebt.
Tevens een python drive of iets dergelijks ertussen zetten, dat voorkomt trillingen, en je hoeft het niet uit te lijnen, die dingen moeten juist iets onder een hoek staan.
En de KK ook gelijk nieuw, de meerprijs ten opzichte van je oude laten reviseren is te verwaarlozen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten