Roer bewegingen en max uitslag hebben niks te maken met de schroef.
Zoals eerder opgemerkt kan de schroef wel invloed hebben op het stuurgedrag tijdens het varen / manoeuvreren.
Als het schip droog staat gaat het dus alleen om het roer.
Normaal heeft het roer vanaf midscheeps naar beide kanten dezelfde uitslag, in neem aan 45 graden SB & BB.
Als je met "stuurpomp" het stuurwiel bedoeld zul je weinig opschieten, die kan eindeloos doordraaien.
De beperking zit in de cilinder die op het op het juk v/d roerkoning gemonteerd zit.
Zoals ik het begrijp staat de zuiger van de cilinder niet in het midden als het roer midscheeps staat.
Voor mijn beeldvorming, jouw roer ziet er zo uit?
Dan kan buiten boord weinig verkeerd zitten.
Kan het zijn dat bij de montage van het roer iets verkeerd gemonteerd is?
Kan het zijn dat het juk tov de roerkoning verdraaid is?
Ben je een keer achteruit ergens tegenaan gevaren?
Zitten er eindstoppers gemonteerd die het juk stoppen op de maximale roer hoeken? (dus voordat de cilinder mechanisch niet verder kan).
Als je een foto kunt plaatsen waar de stuurcilinder, juk en bovenkant roerkoning op staat praat het iets makkelijker.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten