Roeruitslag stuurboord / bakboord

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor henkvd » 17 Apr 2017, 12:35

Als je het bevestigingspunt van de stuurcilinder ( of monokabel) dichter naar het hart van de roerkoning brengt wordt je totale uitslag groter en dan nog even in de midden zetten, zodat uitslag BB en SB even groot wordt.


enkele onduidelijkheden of verkeerd begrepen tekst weg werken:
-4 blads schroef ipv van 4 blads roer

- een bocht bij een snelheid van 6 km/uur
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor MARC33 » 17 Apr 2017, 15:59

Dus , de installatie niet echt correct .?
Ongeacht de draairichting van de SCHROEF moet het ROER over bakboord evenveel uitslaan als over stuurboord ?
Juist ?
Kijk even dat ik de stuurpomp kan verzetten .
Bedankt
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor Roelof » 17 Apr 2017, 22:01

Roer bewegingen en max uitslag hebben niks te maken met de schroef.
Zoals eerder opgemerkt kan de schroef wel invloed hebben op het stuurgedrag tijdens het varen / manoeuvreren.
Als het schip droog staat gaat het dus alleen om het roer.
Normaal heeft het roer vanaf midscheeps naar beide kanten dezelfde uitslag, in neem aan 45 graden SB & BB.

Als je met "stuurpomp" het stuurwiel bedoeld zul je weinig opschieten, die kan eindeloos doordraaien.
De beperking zit in de cilinder die op het op het juk v/d roerkoning gemonteerd zit.
Zoals ik het begrijp staat de zuiger van de cilinder niet in het midden als het roer midscheeps staat.

Voor mijn beeldvorming, jouw roer ziet er zo uit?
Afbeelding

Dan kan buiten boord weinig verkeerd zitten.

Kan het zijn dat bij de montage van het roer iets verkeerd gemonteerd is?
Kan het zijn dat het juk tov de roerkoning verdraaid is?
Ben je een keer achteruit ergens tegenaan gevaren?
Zitten er eindstoppers gemonteerd die het juk stoppen op de maximale roer hoeken? (dus voordat de cilinder mechanisch niet verder kan).

Als je een foto kunt plaatsen waar de stuurcilinder, juk en bovenkant roerkoning op staat praat het iets makkelijker.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor MARC33 » 19 Apr 2017, 19:39

Oeps,
Wat een machtig voorbeeld .
Geen schade gemaakt .
Piston, stuurcyl zit met 4 bouten aan de achterzijde vast op een verhoging in het schip .
Volgens mij hebben ze bij montage cyl verkeerd gemeten .
Als je de volledige slag van de cyl meet en dat deelt door 2 om de middenstand van het roer te bepalen staat de stuurcyl juist . MAAR op de uitgaande piston staat een koppelhand om te bevestigen op ,zal ik zeggen ,de helmstok. Dat stuk heeft een lengte van 5 cm . Die 5 cm hadden ze moeten mee in rekening moeten nemen en de stuurcyl op een andere plaats vast te maken . Verschil in 2 dus , 2, 5 cm meer naar links/ achter ,weg van het midden van het roer .
Er zijn 4 bevestigings gaten . Ik heb juist gaan meten en zou de cyl 2,5 cm moeten opschuiven maar wil de originele gaten gebruiken en werken met een extra onderplaat in inox van 5 mm . Als ik opschuif valt de cyl naast de verhoging . Als ik de voorste bouten zet in de achterste ,van de 4 , gaten dan komt de cyl 5 cm naar links en hij mag maar 2,5 cm opschuiven .
Of ik maak een vloerplaat met sleufgaten ,alleen moet de plaat omhoog gebracht worden zodat de bouten boven de verhoging komen te zitten en dat is de cyl niet meer horizontaal .
Als ik niets verander weet ik dat ik over bakboord veel korter kan draaien dan na aanpassing . Vaar nu zo al bijna 3 jaar en heb er eigenlijk nog geen hinder van gehad . Nu ik het weet kan het me beginnen storen .
Dat is nu de hamvraag , verander of laat ik !
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor MARC33 » 19 Apr 2017, 19:46

Even vergeten melden .
Geen stoppers
Juk zit op de indentieke plaats als voor demontage .
Er zit een kleine inbus op het juk gericht naar het vierkante roerasgedeelte ,dus dat kan ik niet verkeerd geplaatst hebben .
Montage op zijn Frans zeker ?
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor Roelof » 19 Apr 2017, 22:38

Hoi Marc,

Juk / helmstok kan dus maar op 1 manier op de roerkoning gemonteerd worden, dat is dus ook goed.
Ik kan me voorstellen dat dit gaat storen, gewoon omdat je het nu opgemerkt hebt.
Je zegt dat je er al 3 mee vaart, heb je de boot ook zolang? In dat geval kan het zijn dat de vorige eigenaar ergens tegenaan gezeten heeft waardoor de roerkoning getordeerd kan zijn.

Als het roer midscheeps staat, staat de helmstok dan ook precies midscheeps?
Als dat niet zo is, is je roerkoning getordeerd.
Hoewel het niet goed is, hoeft het niet direct een drama te zijn maar idd krijg je dan verschoven roerhoeken.

Zoals je zelf opmerkt, is een montage plaat voor de cilinder met de montage gaten op een andere positie een oplossing.
Sleufgaten zou ik niet doen, het geeft de mogelijkheid dat eea kan verschuiven.
Als je eea goed monteerd, krijg je 2 x 42 graden roeruitslag.

Stoppers voor de helmstok zouden beter zijn, nu komt de zuiger van de stuurcilinder mechanisch tegen het einde van de cilinder, dit hoort niet zo.
Het zou op termijn mogelijk schade aan de zuiger / seals kunnen veroorzaken.
Als je stoppers monteert zou ik deze het op 40 graden van het juk zetten, dan kan de zuiger nooit mechanisch aanlopen.

Laat nog even horen wat je uiteindelijk gedaan hebt (met foto?). Ben nieuwsgierig.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor MARC33 » 20 Apr 2017, 23:22

Roelof ,
Bedankt voor uw intresse . De doorgestuurd foto is dat een foto van uw eigen boot ?
Het juk is niet geplooid . Heb ik helemaal losgemaakt omdat het inbusje vast zat en zag daar geen vervorming aan .
Stoppers zijn er niet en ga ik ook niet zetten . Mijn ervaring leert me dat bij einde slag tot aan de stopper en er een mogelijkheid is om toch verder door te draaien aan het stuurwiel "dat punt " gaat als scharnierpunt functioneren en kan de plastieken bus van de roerkoning doen uitslijten . Dat liever niet .
Bij het eventueel plaatsen van een tussenplaat zal de stuurpomp niet echt meer horontaal liggen .
Zou dit een probleem kunnen zijn .? De zuigerstang gaat dan eigenlijk schuin omhoog bij het naar bakboord sturen . Ik bekijk de vastzetting einde stuurpomp even wat beter .
Als ik de pomp horizontaal wil laten staan en de pomp meer naar bakboord plaats EN gebruik maken van de originele andere bouten ( verschil van 5 cm ) ( pomp staat vast met 4 bouten ) zou ik ook de bevestigingsoog tussen de zuigerstang en het juk meer kunnen uitdraaien en centreren van de boel .
Zal eerst kijken hoeveel ik het bevestigingsoog kan uitdraaien .
Ik hou u op de hoogte .
Foto plaatsen via mijn I pad is nogal omslachtig . Kan u wat foto s doorsturen via mail ,eventueel .
Vraagje : ik zie op de foto wel wat roest op het metalen deel van de kiel . Ik heb weinig roest en heb alles in de zinkspray gezet . Nadien er de nodige grondlaag op en dan anti -fouling . Gebruik Eco-fleet . Goed spul ?
Mvg Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor MARC33 » 20 Apr 2017, 23:29

Omdat ik het roer heb moeten demonteren heb ik ook de onderste bus van het roer DEFTIG gesmeerd . Wat een verschil in het draaien van het roer .

Ben de voeding van het watertoevoer schroefaskoker aan het aanpassen .
Mijn laatste schroefaslagerbus is uitgesleten ( versneld ) doordat er geen genoeg toevoerwater voorhanden was .
Ik heb een schepje onder het schip dat water schept en naar een aansluiting schroefaskoker laat lopen . Weinig snelheid weinig water ,hoge snelheid meer water . Minder ondiepe kanalen en verstopping tot gevolg
Info volgt
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Roeruitslag stuurboord / bakboord

Berichtdoor Roelof » 21 Apr 2017, 09:44

Hoi,

Nee, het is niet het roer van onze boot.
Om een idee te krijgen heb ik even gegoogled op het merk en type van jouw boot.
Ik vond deze foto en heb hem gekopieerd.

Ik heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten, heb je daarom een PB gestuurd om zeker te zijn dat ik alles correct begrijp.
Voor de beeldvorming kun je mij een paar foto's sturen van de stuurcilinder en roerkoning (heb mijn E-mail adres vermeld).

Om het topic compleet te houden plaats ik in dit topic wel weer wat relevant is voor jouw vraag.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten