OM621 Expansievat aansluiten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

OM621 Expansievat aansluiten

Berichtdoor Zevenkring » 12 Apr 2017, 12:13

Geachte mede boot vrienden.

Ik heb vorig jaar een kruisertje aangeschaft om lekker te kunnen hobbyen.
bij de eerste test bleek er meteen al een koelprobleem te zijn.
De koelinstalatie zag er in eerste instantie ook zeer ingewikkeld uit.
Met name het door de vorige eigenaar gemaakte expansievat vond ik er verdacht uitzien.
ik kon koelmiddel bijvullen tot het vat overstroomde maar er kwam geen koelwater bij de motor.
ik heb het vat gedemonteerd, en doorgeslepen. de binnenkant was zwaar verroest zo ook de leidingen, alles zat dicht.
Ik wil nu een expansievat van een auto monteren, echter die heeft minder aansluitingen.
Ik heb een schema gemaakt van de situatie nu.
is er iemand die mij kan zeggen welke leidingen die nu op het expansievat zitten eventueel overbodig zijn, of anders moeten.
en of de kranen tijdens het draaien van de motor open moeten staan (of zijn deze alleen voor ontluchting?
alvast hartelijk dank voor het meekijken
Aart

Afbeelding
Zevenkring
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Apr 2017, 22:33
ligplaats: Brielle

Re: OM621 Expansievat aansluiten

Berichtdoor Wolf1 » 12 Apr 2017, 15:00

Ziet er ingewikkeld uit, maar is nog niet zo verkeerd.
Alle leidingen met kraantjes, zijn om het koelsysteem te ontluchten.
De buffertank is noodzakelijk afhankelijk van de totaal inhoud.
De buffertank en de expansie tank kan natuurlijk als één uitgevoerd worden.
Als de motor goed is (kop en pakking) zouden de ontlucht leidingen kunnen vervallen.
Maar als u geen historie kent, zou ik geen kosten maken en een tijdelijke oplossing voor de verstopping in de suppletie tank (kan ook met een plastic jerrycan) maken, en er eerst eens een poosje mee varen !
Pasop ! één kraantje en de vuldop moeten altijd open blijven, ik zou het eerste kraantje achter de thermostat open laten.
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 12 Apr 2017, 18:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:

Re: OM621 Expansievat aansluiten

Berichtdoor Klaver vier » 12 Apr 2017, 17:32

Hallo wat ik mij afvraag ,waar blijft de overdruk en de lucht in de installatie als de 3/8 gasdop dicht wordt gedraaid.
Ik zie tenminste geen overloop of iets dergelijks( puur nieuwschierigheid van mij ) misschien bgrijp ik het wel helemaal verkeerd maar dan hoor ik het graag
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: OM621 Expansievat aansluiten

Berichtdoor kajoe » 12 Apr 2017, 17:49

tja bij mij stond vroeger gewoon een grote plastic jerry kan voor de motor met een slangetje vanaf de expansie tank op de motor tot de bodem van de kan teveel water er in en bij te weinig zoog hij het zelf terug ,werkte prima.
kajoe
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne

Re: OM621 Expansievat aansluiten

Berichtdoor Zevenkring » 12 Apr 2017, 19:54

Bedankt voor de reacties zover.
Er is inderdaad geen overdruk ventiel oid aanwezig dus het dichtdraaien van de 3/8 dop lijkt me ook eng.
Ik heb vandaag een tank van een auto gehaald op de sloop die heeft een overdrukventiel in de dop.
Zevenkring
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Apr 2017, 22:33
ligplaats: Brielle

Re: OM621 Expansievat aansluiten

Berichtdoor Zevenkring » 12 Apr 2017, 19:54

Bedankt voor de reacties zover.
Er is inderdaad geen overdruk ventiel oid aanwezig dus het dichtdraaien van de 3/8 dop lijkt me ook eng.
Ik heb vandaag een tank van een auto gehaald op de sloop die heeft een overdrukventiel in de dop.
Zevenkring
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Apr 2017, 22:33
ligplaats: Brielle


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten