Koelsysteem reinigen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor kajoe » 12 Apr 2017, 17:44

ik heb ook bij oudere motoren zeer weinig open systemen gezien ,vaak wel door eigen gepruts van de eigenaren ,tja oude deutzjes en dergelijke waar men steeds water bij moest vullen omdat dat verdampte .
maar in vrijwel alle motoren is het een gescheiden systeem immers anders zou de motor nooit op temperatuur komen.
op de rijn en binnenvaart gebeurd dat ook niet ,alles gescheiden ,maar als je bijvult met buitenboord water tja?
ik heb sins een anderhalf jaar er een nieuwe motor in staan ,daarvoor een indenor 90 ps en weet niet wat de vorige eigenaren er mee gedaan hebben ,maar volgens hun zeggen nooit het koel systeem ververst ,maar na de uitbouw zag het koelwater gedeelte er vrij schoon uit .toen de nieuwe er in kwam het hete buizen systeem met de brandslang door gespoten en er kwam maar zeer weinig rommel uit ,daarna nog eens met de hogedrukspuit vuilvrees er door nog maar heel weinig ,dus voor mij de eerste 10 jaar geen omkijken .
even zo het buiten boord systeem even doorpompen met de dekwas oid en schoon is ie weer .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor pleysant » 12 Apr 2017, 20:16

toevallig heb ik mijn wisselaar schoongemaakt en gecontroleerd,(afgeperst)
alles okee.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor hemmes » 12 Apr 2017, 21:45

Vind de reactie van wolf ook niet erg vriendelijk dat mag heus wel iets anders er is al genoeg ellende fijne avond.
hemmes
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 23:43
ligplaats:
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor Roelof » 12 Apr 2017, 22:24

Heb wel eens de koelwaterruimte van een oude Hercules zij-klepper (DAF YA 126) ontkalk door er een paar tabletten voor vaatwas machines in te gooien.
Niet agressief, ontkalkt, en reinigt.
Daarna een poos er in laten zitten en af en toe een stuk gereden om het systeem op te warmen en door te spoelen.
Er kwam een hoop rotzooi uit die je niet in je systeem wilt hebben bij het aftappen en m'n koel probleem was verholpen.
Het zal vanbinnen beslist glanzend schoon zijn geweest :mrgreen:

Hangt er wel vanaf wat de aard van de vervuiling is, als het bezonken en ingeklonken vuil is zal het niet loskomen.
Je moet natuurlijk wel het water kunnen circuleren.
Tabletten oplossen in water, dan erin gieten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor DMS21 » 12 Apr 2017, 23:08

Roelof schreef:Heb wel eens de koelwaterruimte van een oude Hercules zij-klepper (DAF YA 126) ontkalk door er een paar tabletten voor vaatwas machines in te gooien.
Niet agressief, ontkalkt, en reinigt.
Daarna een poos er in laten zitten en af en toe een stuk gereden om het systeem op te warmen en door te spoelen.
Er kwam een hoop rotzooi uit die je niet in je systeem wilt hebben bij het aftappen en m'n koel probleem was verholpen.
Het zal vanbinnen beslist glanzend schoon zijn geweest :mrgreen:

Hangt er wel vanaf wat de aard van de vervuiling is, als het bezonken en ingeklonken vuil is zal het niet loskomen.
Je moet natuurlijk wel het water kunnen circuleren.
Tabletten oplossen in water, dan erin gieten.

Groet,
Roelof


Thans Roelof ik zal het toevoegen aan de lijst. Even dat ik het goed begrijp... je neemt een paar van die vaat was tabletten (geen voorkeur voor merk?) en die los je op in warm water... dit water dat laat je dan in je wierpot lopen zodat je motor het opzuigt en je laat het even rusten en daarna ga je lekker een stukje varen ?

(voor de weg terug volg je het zeep spoor? :lol: )
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor Roelof » 12 Apr 2017, 23:41

Bij motoren met directe koeling is het lastig, kan eigenlijk alleen met een gesloten koelsysteem.
Je kunt de motor natuurlijk uit een emmer met in water opgeloste tabletten laten zuigen en daarna de motor stoppen zodat het spul z'n werk kandoen (dus gewoon lang laten staan).

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor kajoe » 13 Apr 2017, 08:59

ik snap het even niet .
directe koelling zegt mij rechtstreeks koelen met buitenboord water of niet?
indirect gescheiden dus motor koelwater word gekoeld door buitenboord water .
blijft alleen het vervuilende deel over en dat is dan het buitenboord gedeelte ,volgens mij kan dan alleen in de warmte wisselaar op het buitenboord gedeelte vervuiling optreden .
het water dat in het motorgedeelte zit .of koelvloeistof kan dan een heelkleinbeetje afgeven .
tenzij je iedere winter de zaak leeg maakt ,en daarna weer opvult ,tja dan ben je in mijn ogen wel heel vreemd bezig .

oja ik zou wel eens willen weten welke merken dan direct gekoeld worden ,zoals het mij overkomt met buitenboord water.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2017, 09:42

In het verleden werden (bijna) alle kleine 1 en 2 cilindertjes direct gekoeld geleverd.
Groter ook wel eens, ik heb nog wel een boot in onderhoud gehad met een Perkins 4.108, direct gekoeld.
Die worden zoals je het vermoed, inderdaad, met buitenwater gekoeld.
Deze motoren hebben geen circulatiepomp maar alleen een zeewaterpomp.

Vervuiling treedt meestal op door het toepassen van een verkeerde thermostaat.
Men vindt de motor te koud blijven (ca 55°C) en monteren een 85°C thermostaat.
Dan kalken die motoren compleet dicht.
Het draaien op een bedrijfstemperatuur van net boven 50°C is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur dus is deze manier van koelen langzaam uitgestorven.

Alle middeltjes die op havens (en fora) verteld worden zijn dus lapmiddelen om een symptoom te bestrijden.
Beter is het de oorzaak weg te nemen.
Bij direct gekoelde motoren werden doorgaans geen aluminium onderdelen toegepast....gaat namelijk niet zo goed samen met zeewater.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor kajoe » 13 Apr 2017, 12:48

ik begrijp het .
maar tja aluminium plaatwerk waar wij me werkte op zee was zeewater bestendig (dural)
maar gietwerk tja ook het dafje wat wij in de bunkerboten hadden en mijn luxe motor zat een waarschuwing bij .
had je daar in het koel systeem niet genoeg vette midelen dan had je kans dat de vriesplaatjes er uit rotte ,met koelvloeistof had je daar geen last van .
maar goed gelukkig geen direct gekoelde motor voor mij .
vroeger al genoeg ellende met de liggende deutzjes ,en dergelijke ,dik aangekoekt en tja in de winter eerst voor warmwater zorgen voor het starten en dan anker op en varen als je hem tenminste niet vergeten was om af te tappen .
nee in deze tijd druk op de knop en ala.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten