Pagina 1 van 1

Koeling Vetus P4.25

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 16:31
door vautour
Vandaag boot het water en nu blijkt dat motor niet voldoende koelt.

Bij stationair loop helemaal geen koelwater uit uitlaat. Bij hogere toerental lijkt voldoende koelwater uit de uitlaat te komen. Het betreft een indirect gekoelde Vetus P4.25 (Peugeot blok).

Wierpot is schoon. Wat is de logische volgorde? Eerst impeller vervangen en dan eventueel warmtewisselaar reinigen? Is het verklaarbaar dat toerental invloed heeft op wel of geen koelwater uit de uitlaat?

Bedankt vast voor jullie advies.

Re: Koeling Vetus P4.25

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 17:20
door broekerhaven
Impeller uitgedroogd in de stalling.
bij hogere toeren word net genoeg vacuum gecreeerd om te pompen.
impeller vervangen op de juiste manier en dan verder kijken.

Re: Koeling Vetus P4.25

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2017, 12:28
door elrenegado
Juist,
als eerste de impellor inspecteren dan wel vervangen.

Re: Koeling Vetus P4.25

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2017, 16:17
door vautour
Bedankt voor jullie reacties.

Die waterpomp zit bij mij heel dicht tegen het schutbord. Niet makkelijk bijkomen. Heb er zojuist een speciale platte hoekschroevendraaier voor gekocht en met moeite de deksel los gekregen. Kan niet zien of de impeller met de klok mee of tegen de klok indraait.

Heeft iemand een idee welke kant de impeller op de P4.25 draait of kan ik dat ergens navragen? Zal straks ook even een berichtje aan Vetus sturen maar misschien weet iemand hier het antwoord.

Re: Koeling Vetus P4.25

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2017, 17:07
door broekerhaven
Spiegeltje ervoor houden of telefoon op selfie mode.

Anders een stuk papier tegen de impeller drukken , kan je aan de afdruk zien hoe om.

Ook met de hand aan het vliegwiel draaien en dan voelen welke kant de pomp draait kan je proberen.

Re: Koeling Vetus P4.25

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2017, 20:30
door pleysant
Je kan beter de het hele pompje van het motorblok halen,4 boutje's met een dopje 8 zijn er zo uit,
je kan dan ook gelijk de keerringen controleren eventyeel vervangen met de ruggen naar elkaar,
de draairichting maakt niet uit ,zet zichzelf in de juiste,

Vrg,Ed