Niet continue water uit uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Ti Sento » 27 Mrt 2017, 14:25

elrenegado schreef:Impellorhuis openmaken, impellor verwijderen en bekijken of je ingesleten delen ziet.
Maar hoeft ook weer niet altijd zichtbaar te zijn.
Wie heeft de impellor vervangen ?
Alleen leek het nu alsof er echt even een halve minuut geen klots kwam.
Leek dat zo ?
Of heb je dat ook geconstateerd ?

Wat doet je temperatuurmeter ?
Hoe voelt de uitlaatslang aan ?
Hoe warm is het water wat uit je uitlaat komt ? (pas op voor verbrande handjes als hij inderdaad te heet word, in normale toestand zou je je hand eronder moeten kunnen houden)
Heb je er wellicht een filmpje van gemaakt ?


1. Ik heb niets met een tijdsindicatie feitelijk gemeten. Ik zal dat in het weekend van 7 april doen.
2. Impeller is vervangen door Drinkwaard.
3. Uitlaatslang niet gevoeld. Ga ik ook doen in het weekend.
4. Temperatuurmeter niet bekeken. Was maar klein stukje varen. Dus ook in het weekend na warmdraaien voelen.
5. Filmpje zal ik maken en ik kijk uit met voelen van het water uit de uitlaat.
6. Ik denk dat ik de impeller eerst maar even laat zitten.
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Mrt 2017, 15:57

Ik vind het wel vreemd waarom je niet in je eigen nieuw gestarte draadje reageert op een reactie van @broekerhaven.
viewtopic.php?f=2&t=3139&view=unread#unread
Je laatste reactie hier is van 12.25,en die van @broekerhaven is daarvoor.

Mijn vraag aan jou,heb je überhaupt nu wel of niet een wierpot tussen aanvoer en motor zitten?
Want op basis van het wel of niet aanwezig zijn van een wierpot,kunnen we dingen gaan uitsluiten.
Noordvaarder
 

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Ti Sento » 27 Mrt 2017, 16:02

Noordvaarder schreef:Ik vind het wel vreemd waarom je niet in je eigen nieuw gestarte draadje reageert op een reactie van @broekerhaven.
viewtopic.php?f=2&t=3139&view=unread#unread
Je laatste reactie hier is van 12.25,en die van @broekerhaven is daarvoor.

Mijn vraag aan jou,heb je überhaupt nu wel of niet een wierpot tussen aanvoer en motor zitten?
Want op basis van het wel of niet aanwezig zijn van een wierpot,kunnen we dingen gaan uitsluiten.


Jazeker zit er een wierpot aangesloten. Keurig in orde. Deze ook netjes schoongehouden. Kraan staat open.
Dacht dat de reactie op de foro van de "oude" wierpot een grapje was....
Denk alleen dat ik een filmpje moet maken en goed moet opnemen hoe lang er dan wel geen water uit de uitlaat komt. Daarna meld ik me weer en hoop ik op reacties. Deze newbee heeft jullie wel nodig!
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Amersfow » 27 Mrt 2017, 20:15

Een halve minuut geen water is veuls te lang, dat is niet goed. Gevaarlijk dat het uitlaatsysteem veel te warm wordt, dan kunnen de kunsstof delen gaan smelten met lekkage als gevolg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mrt 2017, 00:13

Doe je de koelwaterkraan wel dicht als je de motor niet gebruikt?

Zo niet heb je er straks nog een mogelijk probleem bij..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Roelof » 30 Mrt 2017, 07:41

vuuren1 schreef:Doe je de koelwaterkraan wel dicht als je de motor niet gebruikt?

Zo niet heb je er straks nog een mogelijk probleem bij..


Pure ontwetendheid omdat we zelf (nog) geen boot met natte uitlaat hebben, waarom de koelwaterkraan steeds dichtzetten als je niet vaart?
Het enigste wat ik kan bedenken is verstopping door aangroei, of zijn er andere redenen?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Ti Sento » 30 Mrt 2017, 12:13

Roelof schreef:
Pure ontwetendheid omdat we zelf (nog) geen boot met natte uitlaat hebben, waarom de koelwaterkraan steeds dichtzetten als je niet vaart?
Het enigste wat ik kan bedenken is verstopping door aangroei, of zijn er andere redenen?

Groet,
Roelof


Ik neem aan dat vuuren hier doelt op eventuele lekken gezien het feit dat de uitlaat niet continue water uitklotst. ALS de oorzaak hier ligt in lekverliezen kun je je bilge vol water aantreffen als je na een week op de boot komt. Dan de koelwater-kogelkraan dichtzetten is wel veiliger. Moet eerlijk bekennen dat die van mij dus nu ook een week open staat. Morgen naartoe.....
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Mrt 2017, 12:38

Ik zet altijd mijn kranen dicht,voordat ik de boot achterlaat in de haven.
Maar ook als ik in een jachthaven stil lig,gaat alles dicht.
Uit voorzorg voor mezelf,maar ook om een hoop gedonder met de jachthaven te vermeiden.
Er is geen jachthaven eigenaar happig op,als er een schuit naast de steiger op de bodem staat.
Het geld niet alleen voor de motor water toevoer,maar ook voor toilet etc,welke uitlopen beneden de waterlijn uitkomen.
En voor uitlopen boven de waterlijn kan het ook handiger zijn,want een spinnetje loopt zo naar binnen,als je geen sifon onder het aanrecht hebt zitten.
En wie regelmatig zijn kranen bediend,weet zeker dat ze niet vast gaan zitten,of slecht sluiten door de rommel of aangroei.
Noordvaarder
 

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor Roelof » 30 Mrt 2017, 13:58

Ok, duidelijk.

Idd, als we niet aan boord zijn gaat bij ons ook alles dicht onder de waterlijn, boven de waterlijn (bilge pomp) staat altijd open zodat in noodgevallen de pomp direct bijgezet kan worden. Onze bilge is schoon dus ik hoef niet bang te zijn voor olie verontreiniging.
Als we aan boord zijn staat alles gewoon open en vertrouw ik op het bilge alarm, dit alarm test ik regelmatig.

Ik dacht dat er een bijzondere reden mbt de natte uitlaat was.

Nu ik er langer over nadenk volgende vraag:
Kan bij een natte uitlaat ook water in de motor stromen indien ergens inwendig kapot zou gaan?
Zo ja, waar op te letten?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Niet continue water uit uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mrt 2017, 23:16

Ja.
Door hevelwerking kan er water door blijven lopen, wordt de uitlaat opgevuld en zo ook het spruitstuk aan de motor.
Dan loopt de motor vol met water.

Voor hevelwerking hoeft er niets kapot te zijn en een beluchter is niet heilig.
Dus kraan dicht..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten