Wat doet de bypass nu eigenlijk precies.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wat doet de bypass nu eigenlijk precies.

Berichtdoor Bob » 20 Mrt 2017, 02:10

Het is me nog steeds niet duidelijk wat de bypass van de thermostaat nu precies doet.
Via een aantal antwoorden (op mijn vorige draadje hierover) en contact met Hans OM636 is me wel veel duidelijk geworden over
plaatsing enz. maar de echte wetenschap over de werking van de bypass ontbreekt nog.
Graag antwoorden en/of opmerkingen op de volgende vragen >

- fungeert de bypass als een soort overloop terug naar de toevoerleiding (voor de motor) om de opgebouwde druk door de waterpomp) te verlagen voordat de thermostaat opengaat?
OF
- stuurt de bypass-leiding juist de thermostaat aan door met de gekoelde (kielkoeling) koelvloeistof (dus nog te koud) de thermostaat dicht te houden
totdat de door het motorblok opgewarmde koelvloeistof de juiste (79 graden) heeft bereikt en de thermostaat opent?
OF
- zit ik er helemaal naast en werkt het nog anders?

Alvast bedankt.

Groet Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Wat doet de bypass nu eigenlijk precies.

Berichtdoor broekerhaven » 20 Mrt 2017, 06:52

Bypass zorgt ervoor dat er circulatie in het koude blok is om hotspots te voorkomen.
bij bedrijfstemperatuur gaat thermostaat open en gaat de circulatie ook door de kielkoeling.

zo gaat het bij een auto ook ( maar dan zonder de kielkoeling :lol: )
Laatst gewijzigd door broekerhaven op 20 Mrt 2017, 14:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Wat doet de bypass nu eigenlijk precies.

Berichtdoor elrenegado » 20 Mrt 2017, 11:04

Als het blok nog koud is, dan is de thermostaat gesloten, en gaat de KVS door je zogenaamde korte circuit via de bypass (dunnere pijpje op de thermostaat, ervanuit gaande dat je een 3weg hebt in de slang)
Als het blok opwarmt en de bedrijfstemperatuur bereikt gaat de thermostaat open en stroomt de KVS via het lange circuit (vaak buizen onder je boot)
Koelt die dan iets tever af gaat de thermostaat weer dicht enzovoorts..

Meer info :
https://dieseldokter.nl/?page_id=250
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Wat doet de bypass nu eigenlijk precies.

Berichtdoor Bob » 20 Mrt 2017, 21:11

Bedankt voor de uitleg, zeker die van de dieseldokter is helder.

Wat ik me nu nog afvraag is waarom Hans om636 adviseert om in geval van kielkoeling een bypass slangetje van 6mm i.p.v. 13mm (maat pijpje bypass) te gebruiken.
Je zal zeggen dat moet je Hans vragen, maar...... dat heb ik gedaan, uitleg was > i.v.m. kielkoeling en aansturen van de thermostaat, misschien dat ik tijdens het telefonisch
nog wat extra's heb gemist, ik zie achteraf de noodzaak nog niet direct. Iemand van de lezers wel?

Er wordt ook gezegd dat zonder bypass t.g.v. drukopbouw je het risico loopt van (koelwater)water op de zuigers met alle gevolgen van dien.
Iemand hier een mening over?

Alvast bedankt, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Wat doet de bypass nu eigenlijk precies.

Berichtdoor elrenegado » 21 Mrt 2017, 09:54

Ja die hans is soms niet helemaal te volgen :lol:

Ik heb 2 boten gehad met een OM636.
De eerste zat ook gewoon een thermostaat in met 2 aansluitingen.
Daarin zat dan weer een heel klein gaatje zodat je altijd iets rondgang had als hij dicht zat.
Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

De 2de waar een OM636 in stond, bleek warm te lopen toen ik wilde gaan kijken, was toen net weer in het water gegooid na schilderwerk en onderhoud.
Er was oa een nieuwe thermostaat geplaatst, ik zag direct dat deze verkeerd om gemonteerd was.
Ook dit was een versie met 2 aansluitingen.
Ik was toen inmiddels wat wijzer op dat gebied, en vermoede dat er wellicht een thermostaat op moest met een 3de uitgang.
Toen kwam ik bij Hans terecht die dat bevestigde.
Echter heb ik er wel een 13 of 14mm slang opgezet, en hij heeft mij daar niets over verteld toen dat dit beter 6mm kon zijn.
Maargoed, dat is inmiddels alweer een paar jaar geleden.

Na montage was de temperatuur van het blok beter, zo rond de 80 a 84 graden op de meter.

Zonder bypass (dus met thermostaat met 2 aansluitingen) gaat de waterpomp druk opbouwen als de motor loopt en de thermostaat dicht staat,
er zal wel iets rondgang in de stroming zitten, maar veel minder dan de waterpomp opbouwt.
Je loopt dan inderdaad het risico dat het water een keer via de makkelijkse weg naar buiten gaat, als er ergens een zwakke plek is.
Of die kans groot is hangt af van de staat van het blok denk ik.
Maar voorkomen is beter dan genezen toch ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten